Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-03, 14:58
  #25
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tyskland. Bitte sehr

Bitte sehr är lite lustigt, för det kan faktiskt betyda både varsågod och tack så mycket. Om det betyder varsågod, så svarar man Danke eller Vielen Dank.
Citera
2018-02-03, 18:01
  #26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bitte sehr är lite lustigt, för det kan faktiskt betyda både varsågod och tack så mycket. Om det betyder varsågod, så svarar man Danke eller Vielen Dank.
das ist ganz richtig.
Citera
2018-02-04, 07:48
  #27
Medlem
Isländska: Verði þér að góðu.
Citera
2018-02-04, 20:16
  #28
Medlem
Polska: Dziekuje - prosze (jag ber, jmf med tyskans bitte)

i ungdomsvokabulär kan förekomma spoko - kommer från spokojnie = det är lugnt - vilket kan ju sägas på svenska ock, eller hur?
Citera
2018-02-08, 20:14
  #29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Isländska: Verði þér að góðu.
Det borde betyda "Var du i godo" Dvs. att den andre ingen skuld har, eller att man helt enkelt är kontanta med varandra.

Annars tror jag det heter "tak" eller liknande.

Om din Isländska är riktig, eller en Google-översättning, det vet jag inte och bryr mig inte.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-02-08 kl. 20:18.
Citera
2018-02-08, 21:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det borde betyda "Var du i godo" Dvs. att den andre ingen skuld har, eller att man helt enkelt är kontanta med varandra.

Annars tror jag det heter "tak" eller liknande.

Om din Isländska är riktig, eller en Google-översättning, det vet jag inte och bryr mig inte.
Takk är ganska uppenbarligen tack. Ja, den är riktig isländska är mitt modersmål. Jämför med svenskans håll till godo eller var så god vilket i princip är samma sak som isländskans verði þér að góðu.
Citera
2018-02-08, 23:53
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
Ryska: Пожалуйста/Pozjalujsta, uttalas typ ''pashalsta''. Är ''var så god'', kan också betyda samma som engelskans ''please''. Finns nog andra varianter också.
Fel uttal på пожалуйста, det uttalas faktiskt "Pazhalusta".
Citera
2018-02-10, 17:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexmaestro138
Fel uttal på пожалуйста, det uttalas faktiskt "Pazhalusta".

Var mest en fonetisk tolkning. Ryskan och svenskan har olika sorters ljud som är svåra att översätta fonetiskt.
__________________
Senast redigerad av KrasnajaLuna 2018-02-10 kl. 17:52.
Citera
2019-05-21, 23:31
  #33
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Takk är ganska uppenbarligen tack. Ja, den är riktig isländska är mitt modersmål. Jämför med svenskans håll till godo eller var så god vilket i princip är samma sak som isländskans verði þér að góðu.
Om ditt modersmål var Islendska, skulle du ha ett annat sätt att skriva Svenska, tror jag väldigt starkt. Jag ligger inte bakom flötet eller är en lättlurad svagsint idiot..
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-21 kl. 23:35.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback