Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 02:06
  #1
Medlem
Hej!

Sedan en tid tillbaka är jag bosatt i en lägenhet på en tämligen central plats i en mellanstor stad. I hela mitt äldre liv (räknat ungefär 15 år tillbaka i tiden och barndomen icke-inkluderad) har jag bott i en villa tillsammans med min familj. I dag är jag i stället boende på annan ort till följd av studier och har genom detta hamnat i en lägenhet intill lärosätet.

Lägenheten är trivsam, fräsch, bekväm och jag tycker om den. Den är i jämförelse med många andra hyresrätter i området relativt nybyggd och under alla de vakna timmar jag befinner mig i den känner jag mig hemmastadd. Men det är någonting med lägenhetsboendeformen som jag inte riktigt kan finna mig i. Jag sover oerhört mycket sämre där än vad jag någonsin tidigare har gjort och det blev extra tydligt under julen när jag återvände till familjehemmet och då fick övernatta i mitt tidigare pojkrum.

Av naturen upplever jag mig vara en skogslantisbondeenstöring av något slag. Jag föredrar skog och avsides levande, och min målsättning efter studierna är att bosätta mig på vischan med hundratals meter till närmsta granne. Att numera befinna mig på en plats där rörelse förekommer oupphörligen gör mig en aning vemodig, om än knappast deprimerad eller orolig - så illa är det inte. Likväl finns ideligen vetskapen i bakhuvudet att någon främmande människa befinner sig ovanför, under, till vänster och till höger om mig när jag ska sova. Det gnager en gnutta i mitt sinne. Och därutöver finns alla de småljud runt omkring - sådana som husets ventilation, bussar och bilar utanför, folk som passerar på gatan nedanför med flera. I sin helhet är dock lägenheten väldigt välisolerad vad avser ljuddämpning, för jag hör knappt någonting från grannarna.

Är det någon annan än jag som har dessa eller liknande bekymmer efter att ha gått från villa till lägenhet?

Tidigare i dag beställde jag lite produkter från Apotea, och i beställningen finns bland annat ögonöverdrag samt öronproppar. Min förhoppning är att dessa ska kunna underlätta en aning. Annars är det väl kanske bara mental träning som gäller; det är mest sannolikt så att det allra största problemet sitter i mitt medvetande, och följaktligen är någonting som tiden kommer att bearbeta och bryta ned till ett obefintligt problem i sinom tid.

Allt gott!
Citera
2018-01-20, 02:33
  #2
Medlem
Lyzzas avatar
Har haft liknande problem då vi flyttade från en lägenhet på landet till en i byn. Folk överallt.

Funkade bra med öronproppar. En mörk handduk liggande över huvudet. Provade med ansiktsmask men det var bara obehagligt. Ett tips är att köpa en inomhusfontän som står och plurrar den avleder ljuden utifrån. Så brukar man göra i trädgårdar om det finns en brusande motorväg i närheten. Det är rogivande och sövande.

Nu bor jag på landet igen - men gubben låter och hundarna. Så det är proppar i öronen även här. Annars sover jag gott.
Citera
2018-01-20, 02:33
  #3
Medlem
La-Habanas avatar
Du har tur i visa lägenhet man hör grannarna pip ljud , bråk etc, visa grannar på övervåningen promenerar med tunga steg eller flyttar möbler hela tiden oberoende tid 😑

Jag tror att villor gjort i trä har mera naturlig ventilation något som gör du sover godare, prova med att sova med öronproppar och fönstret lite öppen 😄
Citera
2018-01-20, 03:33
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ett tips är att köpa en inomhusfontän som står och plurrar den avleder ljuden utifrån. Så brukar man göra i trädgårdar om det finns en brusande motorväg i närheten. Det är rogivande och sövande.
FInns hur mycket sånt som helst på youtube, alltifrån brus till regn o åska till vebrasa till lugn musik av olika slag etcetera.
Citera
2018-01-20, 04:16
  #5
Medlem
80231s avatar
Man sover bättre i ett hus som är avskilt från andra. Nu när du måste bo i ett ett flerbostadshus, så får du gilla läget. En långstrumpa, sportsocka, fungerar bra som mörkläggare och ögonvärmare.

Ljudet från naturfilm söver. Börja här:
https://www.svtplay.se/video/2096469...to&tab=senaste
__________________
Senast redigerad av 80231 2018-01-20 kl. 04:18.
Citera
2018-01-20, 09:12
  #6
Medlem
[quote=80231|62971070]Man sover bättre i ett hus som är avskilt från andra. Nu när du måste bo i ett ett flerbostadshus, så får du gilla läget. En långstrumpa, sportsocka, fungerar bra som mörkläggare och ögonvärmare.

Pröva att flytta sängen och liggriktning. Även mindre justeringar kan ha betydelse.
Citera
2018-01-20, 09:36
  #7
Medlem
321js avatar
Finns det problem så finns det lösningar.

http://sseah.se/butiken/cd-skivor/so...ck-med-hypnos/
Citera
2018-01-26, 01:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Finns det problem så finns det lösningar.

http://sseah.se/butiken/cd-skivor/so...ck-med-hypnos/

Har du testat själv? Vad upplevde du för effekt?
Citera
2018-01-26, 17:55
  #9
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Har du testat själv? Vad upplevde du för effekt?


Jag har aldrig haft några sömnproblem. Jag tycker att hypnos har påverkat mig positivt inom andra områden. Det är värt att testa.
Citera
2018-02-03, 15:22
  #10
Medlem
Tusen tack för era svar!

Jag har börjat använda mig av ögonbindel (som sitter helt okej) samt öronproppar eller avslappningsljud. Fortsatt pendlar sömnkvalitén upp och ned, men det är väl allra troligast bara en tidsfråga innan såväl kropp som psyke vänjer sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback