Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 23:21
  #1
Avstängd
Ekonomistas avatar
Hej

Jag undrar om någon kan ge mig råd till när det gäller vilka böcker jag ska skaffa för att lära mig "front end och backend web development".

Jag tänkte först lära mig följande kunskaper.

Front end web development
1: Html & Css
2: Javascript
3: JQuery

Sedan för back end web development

1: PHP
2: Laravel

eller

3:Python
4: Flask eller Django

Skulle uppskatta böcker gärna på svenska om det går, samt vilken språk är bättre att använda python eller php när det gäller att skapa sidor som tex
facebook,instagram,dropbox eller youtube, ebay etc.

Tacksam för svar.
Citera
2018-01-19, 23:31
  #2
Medlem
Tror du har allt du behöver på https://www.w3schools.com

Sedan behöver du en texteditor. Jag kan rekommendera Visual Studio Code, den är gratis och bra: https://code.visualstudio.com

Och för att kontrollera hur webbläsaren uppfattar det du skrivit är Chrome och dess Developer Tools väldigt bra. Det är allt du behöver.

Skapa en mapp på skrivbordet, skapa en test1.html i den och öppna den i Visual Studio Code. Öppna även filen i Chrome, högerklicka och välja Inspect så får du upp Developer Tools.

Ändra i test1.html, spara, switcha till Chrome och ladda om sidan. Så gör jag när jag labbar och jag jobbar med webbutveckling. Keep it simple.
Citera
2018-01-19, 23:32
  #3
Medlem
Och jag hade börjat med bara front-end. Det kommer hålla dig upptagen ett bra tag.
Citera
2018-01-19, 23:36
  #4
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Tror du har allt du behöver på https://www.w3schools.com

Sedan behöver du en texteditor. Jag kan rekommendera Visual Studio Code, den är gratis och bra: https://code.visualstudio.com

Och för att kontrollera hur webbläsaren uppfattar det du skrivit är Chrome och dess Developer Tools väldigt bra. Det är allt du behöver.

Skapa en mapp på skrivbordet, skapa en test1.html i den och öppna den i Visual Studio Code. Öppna även filen i Chrome, högerklicka och välja Inspect så får du upp Developer Tools.

Ändra i test1.html, spara, switcha till Chrome och ladda om sidan. Så gör jag när jag labbar och jag jobbar med webbutveckling. Keep it simple.

Tack.

Men jag uppskattar om du kunde föreslå en bok. Samt så använder jag i dagsläget texteditorn atom och funderar kanske på att köpa sublime text.

Hur lång tid tror du det kommer ungefär ta att lära sig front end. Jag kan html lite och css
Citera
2018-01-19, 23:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Tack.

Men jag uppskattar om du kunde föreslå en bok. Samt så använder jag i dagsläget texteditorn atom och funderar kanske på att köpa sublime text.

Hur lång tid tror du det kommer ungefär ta att lära sig front end. Jag kan html lite och css

Ptja, kolla källkoden här på Flashback t.ex. och uppskatta själv hur lång tid det tar för dig att lära dig det. För min egen del kan jag väl säga att det tog ett år att behärska grunderna bra, och ytterligare 3 års frontend-kodning innan jag gav mig på backend. Där tog det mig 5 år att bli "bra". Sedan så blir man aldrig fullärd. Det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad om "best practise" och nytt tänk kring säkerhetstänk, trender och utveckling.
Citera
2018-01-20, 00:00
  #6
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ptja, kolla källkoden här på Flashback t.ex. och uppskatta själv hur lång tid det tar för dig att lära dig det. För min egen del kan jag väl säga att det tog ett år att behärska grunderna bra, och ytterligare 3 års frontend-kodning innan jag gav mig på backend. Där tog det mig 5 år att bli "bra". Sedan så blir man aldrig fullärd. Det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad om "best practise" och nytt tänk kring säkerhetstänk, trender och utveckling.

4 år för att lära sig front end, nu måste du skoja, alternativt så har du kodad väldigt lite per dag och slöat dig igenom allt. Jag har en kompis som arbetar idag inom webbutveckling han sa att front end kan man lära sig på 6 mån, och efter 12 mån så är man väldigt bra inom det. Och jag kan intyga om att han är jävligt bra inom det han gör.

Visst trender kommer och går därav så vet jag inte om jag ska lära mig php eller python.
Citera
2018-01-20, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
4 år för att lära sig front end, nu måste du skoja, alternativt så har du kodad väldigt lite per dag och slöat dig igenom allt. Jag har en kompis som arbetar idag inom webbutveckling han sa att front end kan man lära sig på 6 mån, och efter 12 mån så är man väldigt bra inom det. Och jag kan intyga om att han är jävligt bra inom det han gör.

Visst trender kommer och går därav så vet jag inte om jag ska lära mig php eller python.

Ja något annat sa jag inte heller. Spenderade väl 5h i veckan i snitt. Det som tog längst tid var Javascript/AJAX.
Citera
2018-01-20, 00:17
  #8
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja något annat sa jag inte heller. Spenderade väl 5h i veckan i snitt. Det som tog längst tid var Javascript/AJAX.

ok. tack
Citera
2018-01-22, 07:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
samt vilken språk är bättre att använda python eller php när det gäller att skapa sidor som tex
facebook,instagram,dropbox eller youtube, ebay etc.
Här en lista över programmeringsspråk som används på de stora webbtjänsterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Progra...pular_websites

För backend så använder de flesta Java på något sätt.
Citera
2018-01-28, 19:32
  #10
Medlem
Xalteds avatar
Lägg fokus på JavaScript om du vill bli en duktig frontend utvecklare. Samt HTML/CSS. Senare pre-processors (LESS, SASS/SCSS, Stylus...). JavaScript är typ framtiden! Speciellt med tanke på att det finns många webbappar som är byggda både på server- och klientsidan (Isomorphic JS). Finns en hel del ramverk att lära sig inom JS också; node, react/angular/vue. Vid senare tillfälle kanske du inser att CSS pre-processors inte faller dig i smaken (hänger ju på dig själv eller projektet) men då rekommenderar jag Styled Components (react) alt GlamorJS.

GL HF.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback