Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 17:04
  #13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
Jösses, i så fall så utplånade han det som fanns på filmen Film får absolut inte utsättas för ljus förrän den framkallats. Framkallningsprocessens syfte är att så att säga stabilisera filmen så att den inte längre påverkas av ljus.

Jag tog det som att han lämnat bort rullen till någon som framkallar. Sedan fått tillbaka rullen med beskedet därifrån inget på rullen. Sedan hade han dubbelkollat. Så tyckte jag det var.

Men jag kan inget alls om framkallning.
Citera
2018-03-29, 18:02
  #14
Medlem
Jo, det är lite oklart vad som hänt här. När jag tänker närmare på saken så är ju en exponerad och tillbakaspolad 135-film helt inrullad i sitt skal, det finns ingen ände att ta tag i för att dra ut filmen.

En ny oanvänd film har en utstickande stump, om det var en sådan så blev ju inga fotografier förstörda men det finns heller ingen poäng med ett sådant agerande. Det resulterar bara i att filmen blev förbrukad till ingen nytta.

Om filmen var framkallad när den visades upp så hade den inte längre befunnit sig i höljet, den dras ut när den framkallas. I mörkrum!
Citera
2018-03-29, 22:12
  #15
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
Jo, det är lite oklart vad som hänt här. När jag tänker närmare på saken så är ju en exponerad och tillbakaspolad 135-film helt inrullad i sitt skal, det finns ingen ände att ta tag i för att dra ut filmen.

Nja... De flesta drog in den hela vägen, men det var inget krav.
Ibland tog jag bara några bilder på en rulle, innan jag bytte till en annan rulle med annan känslighet, och kunde sedan gå tillbaka till den första rullen.
Citera
2018-03-30, 20:00
  #16
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tog det som att han lämnat bort rullen till någon som framkallar. Sedan fått tillbaka rullen med beskedet därifrån inget på rullen. Sedan hade han dubbelkollat. Så tyckte jag det var.

Men jag kan inget alls om framkallning.

Om den var tom så är filmen helt genomskinlig. Om den är svart så var den ljusskadad. Negativ färgfilm har förstås alltid en orange ton.
Citera
2018-04-03, 12:52
  #17
Medlem
Jag lät för några månader sedan framkalla en film jag hittat i en kamera jag köpte på Myrorna. Det var sammanlagt 15 bilder, varav en bild gick att skönja motivet.
Resten var mest en massa konstiga färger.

Av en lapp i kamerafodralet kunde jag ana att filmen legat i kameran sedan 1995.
Citera
2018-04-06, 22:46
  #18
Medlem
UtopiaNovas avatar
Jag lät framkalla flera rullar, ena satt kvar i kameran, de övriga tagna för ca 6-8 år sedan.
Det gick inte att framkalla bilder sade dom men kollar man på negativet? så syns bilder.
Citera
2018-04-10, 21:10
  #19
Medlem
xitunos avatar
Här är en historia om en som hittade en nästan 30 år gammal film, som han sedan framkallade.
Citera
2019-02-27, 16:27
  #20
Medlem
Har framkallat tio år gamla rullar som har blivit helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback