Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 19:23
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Har använt en laptop som stationär dator massor med år.
Tror jag sabbat flera datorer p.g.a. överhettning.

Har på senare tid testat både s.k. kylplatta och en extra utsugningsfläkt till datorn.
Min erfarenhet därvidlag är att den yttre sugfläkten är klart överlägsen när det gäller kylning av datorn. Den vanliga fläkten i datorn vilar nästan alltid om man använder en sugfläkt.

Begriper inte varför kylplattor över huvud taget säljs i handeln, när sugfläkten är så mycket bättre och effektivare?


Exempel på en sugfläkt.
https://www.ebay.com/itm/Cooler-USB-...IAAOSwWxNYrpi8
Citera
2018-01-19, 20:23
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Oftast hyfsat enkelt att fixa dock. Problemet med bärbara datorer som används mycket är att kylflänsarna/kylsystemet är ganska tight och suger in damm... som sätter sig och tillslut täpper till lufttillförseln... går att faktiskt rengöra om man tar isär grejorna.

Är inte fullständigt med om vad du förespråkar osv, men låter som någon extern lösning för att kyla?
Citera
2018-01-20, 08:46
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-01-23, 20:07
  #4
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Oftast hyfsat enkelt att fixa dock. Problemet med bärbara datorer som används mycket är att kylflänsarna/kylsystemet är ganska tight och suger in damm... som sätter sig och tillslut täpper till lufttillförseln... går att faktiskt rengöra om man tar isär grejorna.

Är inte fullständigt med om vad du förespråkar osv, men låter som någon extern lösning för att kyla?

En sugfläkt kan väl knappast orsaka damm, snarare tvärtom.

Förresten är det oerhört enkelt dammsuga en dator från damm.
Man håller bara slangen utan några förlängare mot varje luftöppning på datorn, och sedan tätar man med fingrarna.
Oerhört effektivt sätt att dammsuga en dator!

Kan garantera att sugfläkten slår kylplattan med hästlängder, när det gäller yttre anordning för att minska värmen i en bärbar dator!

Exempel på en sugfläkt.
https://www.ebay.com/itm/Cooler-USB-...IAAOSwWxNYrpi8
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-01-23 kl. 20:09.
Citera
2018-01-24, 16:50
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En sugfläkt kan väl knappast orsaka damm, snarare tvärtom.

Förresten är det oerhört enkelt dammsuga en dator från damm.
Man håller bara slangen utan några förlängare mot varje luftöppning på datorn, och sedan tätar man med fingrarna.
Oerhört effektivt sätt att dammsuga en dator!

Kan garantera att sugfläkten slår kylplattan med hästlängder, när det gäller yttre anordning för att minska värmen i en bärbar dator!

Exempel på en sugfläkt.
https://www.ebay.com/itm/Cooler-USB-...IAAOSwWxNYrpi8


Jag menade inte att någon sugfläkt orsakade så att befintligt kylsystem dammar igen och överhettar tillslut datorn. Jag menar att det befintliga kylsystemet skall fungera och skälet till varför det oftast inte gör detta är för att det befintliga kylsystemet har väldigt små och tighta kylflänsar där damm samlas vilket renderar befintligt kylsystem i princip obefintligt tillslut.

Menar du att du sätter 1800w dammsugare som drar ut luft och troligen sabbar (om du har en) fläkt i datorn ganska snabbt? det är ett ypperligt effektivt sätt att göra fläktens lager rätt värdelöst...

Det låter lite som om du sabbar dina bärbara och sedan får fixa någon extern form av kylning som oftast inte kan bli i närheten så effektiv som den kylningen datorn hade ifrån början.

Men jaja... jag ville bara hjälpa dig lite...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback