Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 18:51
  #1
Avstängd
Jag har skadade textfiler, en av dessa hade jag en massa uppskrivna filmer som jag skulle vilja vet mer om! De är skrivna i unicode tror jag?

Går det att fixa ?

Jag har laddat upp den och om någon kan hjälpa mig att få fram texten så är jag jävligt tacksam!

https://ufile.io/kdtgo
Citera
2018-01-19, 18:56
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Nej det blir svårt (omöjligt) att fixa måste jag nog påstå...

Ungefär som någon tagit en bok och klippt ut alla bokstäverna för sig och lagt dem i en papperskorg och någon frågar om man kan laga boken, den var skriven på svenska!

Du får ta tillbaka en backup.
Citera
2018-01-19, 23:57
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nej det blir svårt (omöjligt) att fixa måste jag nog påstå...

Ungefär som någon tagit en bok och klippt ut alla bokstäverna för sig och lagt dem i en papperskorg och någon frågar om man kan laga boken, den var skriven på svenska!

Du får ta tillbaka en backup.

Menar du att du kunde se att filen var skriven på svenska eller menar du att kopplingen var till det exemplet du gav?

Är det alltid omöjligt att göra detta då oav unicode text osv?
Citera
2018-01-20, 00:11
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Menar du att du kunde se att filen var skriven på svenska eller menar du att kopplingen var till det exemplet du gav?

Är det alltid omöjligt att göra detta då oav unicode text osv?

Jag menar det jag skrev (även om analogin jag gav dig var.. ja inte direkt perfekt).
Dvs du får ta tillbaka den skadade filen via någon form av backup. Kan inte du läsa den så kan ingen läsa den eller "laga" den. Tyvärr...

Unicode är bara ett format att lagra data (i detta fallet skrivtecken) är detta skadat och oläsbart så kommer det vara skadat och oläsbart. Ta tillbaka filen via din backup.

Det finns alltid men osv... hade man analyserat filen fullständigt byte för byte så kanske (i ett par fall) kunnat återställa något, men handlar textfilen inte om rikets säkerhet så är det få som orkar. Även om textfilen var lite... skadan kan ju vara total, eller något simpelt fel (header, bitskiftad osv osv)...

Du verkar hänga upp dig på unicode dock, även om det är ett mer "avancerat" format än plain text osv så är det ändå rätt simpelt för dagens system att läsa det och går inte det är den skadad.
Jag tror det är få om någon här inne som kommer spendera tid på din text fil för att se om något går att rädda...
Citera
2018-01-20, 01:23
  #5
Medlem
xitunos avatar
På vilket sätt är de skadade?
Är det vissa tecken som är fel? I så fall är det bara fel teckenuppsättning.

För text som innehåller A-Z, a-z, 0-9 och en del skiljetecken, så är det samma teckenkod i Unicode i UTF-8 som i ASCII.

Kan du posta en hexdump på filen här i ett inlägg?
Du kan exempelvis använda hexdump.
Citera
2018-01-20, 01:46
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gjorde en frekvensanalys här: https://www.dcode.fr/frequency-analysis
Det verkar faktiskt vara ett språk!
Citera
2018-01-20, 16:23
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
På vilket sätt är de skadade?
Är det vissa tecken som är fel? I så fall är det bara fel teckenuppsättning.

För text som innehåller A-Z, a-z, 0-9 och en del skiljetecken, så är det samma teckenkod i Unicode i UTF-8 som i ASCII.

Kan du posta en hexdump på filen här i ett inlägg?
Du kan exempelvis använda hexdump.

Testade att använda det men vet inte hur man kunde spara här kommer det som står i filen

Vill bara notera att jag har många sådana här filer. Dessa är från mina gamla dator som jag ominstallerade, gjorde en sån där advanced revocery och fick då tillbaka många filer. Men många av textfilerna är det bara konstiga tecken i.


Hoppas du kan göra en hexdump eller hjälpa mig på nåt sätt :/

Här är även ett skärmklipp för vissa saker i koden visar sig som rutor vilket inte är med i självaste texten... https://i.imgur.com/OuxiI60.png

Kod:
<1ÉfūƒÁƒĮ;L$,rđfoā‹L$4fsÜ‹|$8fūÄfočfsŨfūÅf~D$,ĘD$,9ų‰l$t‹|$ J–9Ī~
ƒÂŽ9ú}–ÛD$Ũ\$‰D$<ÛD$<Ũ\$ ‰$˙`"¸‰4$˙`"¸‹Œ$   ĮA    ĮA    ÛD$(ÛD$ØĀĮA    ŪéŨD$ØņŨ\$Ü|$ ō,D$‰Ũ\$Ųîō,D$ŨQ‰A‰ČŨY ƒÄ|[^_]Íļ    ‹T$1Āéâū˙˙t& ĮD$    é‚ũ˙˙‹D$(ĮD$āŠHĮD$   ‰4$‰D$čķ*Ė˙ŲîŨT$ Ũ\$é?˙˙˙t& UWVS1ۃė‹l$0‰,$čëŨ˙˙‰$čŖč˙˙…Ō‰Į‰Ö~‰\$‰,$č/á˙˙Ũ@ Ũ߃Ã9ķuįƒÄ‰ø[‰ō^_]АU‰åƒėƒ}˙|ƒ}~&Ąø\*P@‹E‰D$ĮD$8Ē‰$č7+Ė˙¸˙˙˙˙ë‹E‹U‰P¸    ÉÃU‰å‹E‹@]ÃU‰åƒė‹E‹@‰Eüƒ}ü˙|ƒ}ü‹EüƒĀ‹…Ā"¸ëĄÔ"¸ÉÃU‰å‹E‹U‰P(¸    ]ÃU‰å‹E‹@(]ÃU‰å‹E‹U‰P¸    ]ÃU‰å‹E‹@]ÃU‰åƒėŲîŲEŲÉßéŨØv&ŲEĄø\*ƒĀ@Ũ\$ĮD$IĒ‰$čv*Ė˙¸˙˙˙˙ëŲE‹EŨ˜   ¸    ÉÃU‰åƒė‹EŨ€   Ų]üŲEüÉÃU‰åƒėŲîŲEŲÉßéŨØv&ŲEĄø\*ƒĀ@Ũ\$ĮD$IĒ‰$č*Ė˙¸˙˙˙˙ëŲE‹EŨ˜˜   ¸    ÉÃU‰åƒė‹EŨ€˜   Ų]üŲEüÉÃU‰åƒėŲîŲEŲÉßéŨØv&ŲEĄø\*ƒĀ@Ũ\$ĮD$IĒ‰$č°)Ė˙¸˙˙˙˙ëŲE‹EŨ˜*   ¸    ÉÃU‰åƒė‹EŨ€*   Ų]üŲEüÉÃU‰å‹E‹U‰¸    ]ÃU‰å‹E‹ ]ÃU‰å‹E‹U‰P¸    ]ÃU‰å‹E‹@]ÃU‰å‹E‹U‰P¸    ]ÃU‰å‹E‹@]ÃU‰å‹E‹U‰P¸    ]ÃU‰å‹E‹@]ÃU‰åƒ} tƒ}t
ƒ}t¸˙˙˙˙ë‹E‹U‰PX¸    ]ÃU‰å‹E‹@X]ÃU‰åƒ} t‹EĮ@h   ëĮE    ¸    ]ÃU‰å‹E‹@h]ÃU‰åƒ} t‹EĮ@\   ë
‹EĮ@\    ¸    ]ÃU‰å‹E‹@\]ÃU‰åƒ} t‹EĮ@`   ë
‹EĮ@`    ¸    ]ÃU‰å‹E‹@`]ÃU‰åƒ} t‹EĮ@   ë
‹EĮ@    ¸    ]ÃU‰å‹E‹@]ÃU‰åƒ} t‹EĮ@@   ë
‹EĮ@@    ¸    ]ÃU‰å‹E‹@@]ÃU‰åŲEŲáŲüĒŲÉßéŨØv¸˙˙˙˙ëŲE‹EŨXP¸
Citera
2018-01-20, 19:40
  #8
Medlem
xitunos avatar
Kommer filerna från en hårddisk med parallellt interface (IDE/PATA) ?
Citera
2018-01-20, 22:31
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Kommer filerna från en hårddisk med parallellt interface (IDE/PATA) ?

Hm! Det vet jag inte! Finns det någon möjlighet att ta reda på det på något sätt?

Och om det är det, är det bättre eller sämre då?
Citera
2018-01-20, 23:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Hm! Det vet jag inte! Finns det någon möjlighet att ta reda på det på något sätt?

Och om det är det, är det bättre eller sämre då?

Du ser det på disken du kopplat in om den har en bred kontakt + ström eller en smal (SATA) + ström.
Googla så ser du skillnaden.

Oavsett vad så är dina filer förlorade.
Filerna ser ut så för att återställningsmjukvaran hittat filen på något sätt på disken, antingen via någon filtabell eller på något annat sett och då angett att denna filen finns på (tex) sektor 1255674 till 1289944, men i verkligheten är det en helt annan fil som ligger på de sektorerna idag.

Jämnför med en pärm där register sidan i pärmen säger att du har dina försäkringspapper under flik 7, men i själva verket så var där förra årets fakturor. Dvs någon har ändrat utan att uppdatera registret.

I detta fallet har återläsningsprogrammet troligtvis hittat en gammal filtabell (motsvarande en pärms register) som inte är aktuell längre och därmed är filerna överskrivna av något annat. Tex en film
Citera
2018-01-21, 01:54
  #11
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Hm! Det vet jag inte! Finns det någon möjlighet att ta reda på det på något sätt?

Och om det är det, är det bättre eller sämre då?

Jag länkade ju till en bild hur kontakten ser ut...
Min tanke var att det kunde vara en av de 16 datalinjerna som inte funkade som den skulle, men efter att ha tittat på bit-mönstret verkar det inte som det.

Jag tittade lite närmare på siffrorna, och tyckte jag såg något bekant. Filerna kommer från ett system som körs på en Intel-processor, och du har, precis som xenion menar, en korrupt hårddisk.

Från en av dina filer finns följande sekvens: 5b 5e 5f 5d c3. På en Intel-processor är det följande instruktioner:
Kod:
5b pop ebx
5e pop esi
5f pop edi
5d pop edp
c3 ret

Det är assembler-instruktioner som används i slutet av en funktion för att återställa register från stacken.

Det är med andra ord ingen text-fil och tyvärr är det inte möjligt att få tillbaka dem på detta sätt.
Citera
2018-01-21, 11:04
  #12
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Jag har skadade textfiler, en av dessa hade jag en massa uppskrivna filmer som jag skulle vilja vet mer om! De är skrivna i unicode tror jag?

Går det att fixa ?

Jag har laddat upp den och om någon kan hjälpa mig att få fram texten så är jag jävligt tacksam!

https://ufile.io/kdtgo

Möjligen skulle PhotoRec kunna hjälpa. Har metadata för denna textfil blivit fel, och fel områden på disken anses innehålla filinnehållet så kan det egentliga datat finnas kvar där nånstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback