Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 19:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Allt är mycket riktigt på väg åt helvete men man kan jobba för att förbättra både sin egen situation och även jobba för att skapa samhällsförändring. Om man lär känna många människor så kan man hjälpa och stötta varandra så att det känns mindre jobbigt.

Det är mycket möjligt att det kommer vara ljusare om några år om man jobbar för förändring. Att syssla med missbruk eller vara apatisk kommer inte hjälpa en själv eller andra.

Sverige är inte hela världen och även om Sverige går åt helvete så finns det stor chans att fixa sig ett bra fungerande liv på ett annat näraliggande land om man har rätt kunskaper och utbildning.


Ja för det är så mycket bättre i resten av västvärlden eller? Är fullskalig invasion som försiggår, att springa iväg som en cuck är inte ett alternativ.

TS: Din bror verkar vara nationellt medveten, säg till han att börja träna/läsa mycket, exempel på böcker som han/alla borde läsa:

Allt av orwell
The decline of the west
Men among the ruins
Mark Rippetoe, Starting strength
Ride the tiger


Finns massor att läsa.
Citera
2018-01-19, 20:30
  #14
Medlem
En samtalskontakt vore nog bra för honom. Klart det kan vara fråga om diagnoser och allt möjligt, men det kan ju också vara en helt vanlig svacka. Jag minns själv hur jag, då strax över 20, helt hängde upp mig vid bankkrisen 2008 och tänkte att nu jävlar går det åt helvete med allt och det finns ingen anledning att engagera sig i något när man kan invänta undergången från sin lägenhet.

Det gick förhållandevis bra för både världen och mig. Vi behövde bara lite tid.
Citera
2018-01-19, 20:33
  #15
Avstängd
Ett liv är en möjlighet att skapa saker som består.

Påminn din bror om detta, och om att en självständig och kapabel människa står sig oberörd i en volatil omvärld. Han kan åstadkomma detta, och ett litet steg i rätt riktning är bättre än inget steg alls.

Påminn honom först, och understryk sedan att det i och med ovannämnda faktum inte handlar om omvärldens eventuella öde så mycket som att det handlar om hans defaitism.

Han har haft det för bra, passivitet har blivit normen och nu skyr han ansvar.

Börja grundligt; fysiskt hälsa, etablera rutiner och inget daltande.
Citera
2018-01-19, 20:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Igår berättade min bror för mig om hur han egentligen mår, och jag känner inte att jag kan ge honom några bra råd eller tips för att må bättre.

Han säger att han tycker ganska illa om andra människor, och att han saknar hopp om framtiden.
Han ser vår kommande undergång, och väger sina dagliga val emot det.
Han säger att det är svårt att plugga/jobba när det finns så mycket tyder på att allt är på väg åt helvete.
Han berättade att han brukar läsa hemska nyheter, och titta på gore på internet ibland.

Hur motiverar man någon när man själv har liknande tankar?
Alla vet hur förbannat svårt det är att komma ur dåliga vanor och in i nya, det är väl nästan allas livsmål?
Men igår så pratade han om att han tycker det är värt det att äta skräpmat för det är så underbart.
Och att han njuter mer i sin situation än om han jobbade fem dagar i veckan och slösade pengarna på hus/bil/kläder, då han ändå är uppgiven.

Det här är vansinne, men jag förstår honom.
Han har ett bekvämt liv, allt är OK för honom just nu men han måste fixa jobb/studier.
Men det finns inget krut i honom att göra det, av dessa anledningar.

Någon som har några bra tips jag kan ge honom? Tack.

tycker att duska säga till hon att han ska boka en tid hos psyket eller gå till psykakuten.
Citera
2018-01-19, 21:32
  #17
Medlem
Det ironiska är att när man är nere och som mest behöver hjälp orkar man varken be om den eller ta emot den. För mig tog det tre månader av ångest och oerhört destruktiva tankar innan jag masade mig iväg till vårdcentralen. Läkaren tyckte att jag borde boka en tid med deras psykolog och hänvisade mig till receptionen. Väl där fick jag reda på att nästa tid var 6 veckor bort men kanske om jag ringde direkt till psykologen kunde jag ordna en tidigare tid. Jag gick där ifrån utan tid med ett nummer som jag aldrig orkade ringa och ännu mer hemska tankar. Det dröjde ytterligare 3 mån till av kval innan jag gick till VC igen, men den gången såg jag till att inte få några jobbig val.

För att hjälpa fin bror måste han först komma till insikt och vilja göra något. Efter det är det dygnsrytm, motion och ingen dator. Umgås och åstadkomma små saker i verkliga livet: allt från att baka en kaka till att klara en kurs.
__________________
Senast redigerad av Sviskonboll 2018-01-19 kl. 21:33. Anledning: Stavning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback