Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 10:40
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
Igår leddes Sveriges Radios kulturprogram p1 kultur av Saman Bakhtiari. Han inledde sändningen med en personlig reflektion. För två helger sedan flydde han gråa januari genom att se om Sagan om ringen filmerna. Först gillade han dem men ju ner han såg desto mer upptäckte han att det var något som störde honom. Något som lämnade honom med en bitter och vemodig eftersmak. Ingen hjälte såg ut som mig. Alla hjältar var vita. Dom som såg ut som mig var onda. Vad gör det med sådana som inte ser ut som mig. Förstärker det i bakhuvudet fördomar om den mörka och svartmuskiga mannen.

Har han rätt?

Jag anser att detta är fiktion och inte en representativ bild av verkligheten. Så det är inget att klaga på.


Resonemanget kan höras här;

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=5053
__________________
Senast redigerad av Knullkungen 2018-01-19 kl. 10:46.
Citera
2018-01-19, 10:44
  #2
Medlem
Ännu en kränkt kommunistinvällare.
Varför inte gräva upp Tolkien och fråga?
Citera
2018-01-19, 10:45
  #3
Medlem
truthwillouts avatar
Uruk'haierna eller vad de nu heter är ju svarta, duger inte det? Orcerna också.
Citera
2018-01-19, 10:46
  #4
Medlem
Ser han ut som en orch eller Uruk-hai??

I kinesiska filmer är väl skurkarna oftast japaner eller vita amerikaner. Ska de också bli kränkta? Hur många vita hjältar finns i Bollywood?
__________________
Senast redigerad av HalfRunar 2018-01-19 kl. 10:49.
Citera
2018-01-19, 10:46
  #5
Medlem
InflatableBoppos avatar
Åhh fan inte reflekterat över att sagan om ringen speglar verkligheten
Citera
2018-01-19, 10:48
  #6
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Igår leddes Sveriges Radios kulturprogram p1 kultur av Saman Bakhtiari. Han inledde sändningen med en personlig reflektion. För två helger sedan flydde han gråa januari genom att se om Sagan om ringen filmerna. Först gillade han dem men ju ner han såg desto mer upptäckte han att det var något som störde honom. Något som lämnade honom med en bitter och vemodig eftersmak. Ingen hjälte såg ut som mig. Alla hjältar var vita. Dom som såg ut som mig var onda. Vad gör det med sådana som inte ser ut som mig. Förstärker det i bakhuvudet fördomar om den mörka och svartmuskiga mannen.

Har han rätt?

Jag anser att detta är fiktion och inte en representativ bild av verkligheten. Så det är inget att klaga på.


Resonemanget kan höras här;

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=5053


Man kan ju gissa att Sagan om Ringen inte bara är en bra berättelse utan även innehåller mängder av paralleller och hänvisningar till vår tid. Borde finnas ett forum där det analyseras och diskuteras. Någon som vet?
Citera
2018-01-19, 10:53
  #7
Medlem
truthwillouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Man kan ju gissa att Sagan om Ringen inte bara är en bra berättelse utan även innehåller mängder av paralleller och hänvisningar till vår tid.

Det gör alla filmer. Filmskaparen får ju idéerna någonstans ifrån. Ingen ursäkt till att det skulle vara fel med enbart vita hjältar
Citera
2018-01-19, 10:53
  #8
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Ser han ut som en orch eller Uruk-hai??

I kinesiska filmer är väl skurkarna oftast japaner eller vita amerikaner. Ska de också bli kränkta? Hur många vita hjältar finns i Bollywood?

Bild på honom finns i länken.
Citera
2018-01-19, 10:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Man kan ju gissa att Sagan om Ringen inte bara är en bra berättelse utan även innehåller mängder av paralleller och hänvisningar till vår tid. Borde finnas ett forum där det analyseras och diskuteras. Någon som vet?

"Vår tid" är väl ändå att ta i.
Den publicerades första gången 1955.
Citera
2018-01-19, 11:00
  #10
Medlem
truthwillouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Bild på honom finns i länken.

Han ser ut som en hårig Gollum
Citera
2018-01-19, 11:06
  #11
Medlem
Att man ens orkar lägga ner tid på detta.
Vad kommer bli nästa film man kommer att analysera och komma fram till samma sak?
Citera
2018-01-19, 12:08
  #12
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Uruk'haierna eller vad de nu heter är ju svarta, duger inte det? Orcerna också.

Nja, dom har vart vita alver innan men dom han menar är Easterlings, typ svarta/muslimer inom Sagan om ringen. Men det han helt ignorerar är alla de vita som slåss för Sauron, inte glömma att dvärgarna, människorna, alverna med mera är alla av olika raser och han är rätt rasistisk ifall han klumpar ihop alla de olika raser bara för att dom har samma hudfärg. Likt att klumpa ihop oss nordbor med slaverna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback