Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 14:02
  #13
Medlem
hakro807s avatar
Jag håller med om att det är lite snett att ange teoretisk maxhastighet. Speciellt om man slår ihop de olika banden. Samtidigt är det svårt att göra på något annat sätt eftersom siffrorna - även om de är fantasisiffror - säger något om tekniken bakom. Att bara ange praktisk hastighet är även det svårt eftersom det finns så många olika variabler som spelar in. Den router som är snabbast på fem meter behöver inte vara snabbast på tio meter etc. Men visst, det är en djungel och det är nog många som blir besvikna när deras tvåtusenkronors-router bara ger 15-20 MB/s, och ibland bara bråkdelar av den hastigheten på lite avstånd.

Så, teoretiska siffror kommer vi nog tvingas leva med. Samtidigt skulle praktiska standardiserade tester vara av stort värde för konsumenter. Ett problem kan tyvärr bli att tillverkarna anpassar produkten efter standardtestet, inte vad som de facto är bäst för konsumenterna.
Citera
2018-01-19, 15:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Vilken USB dongel använder du? Om din USB dongel enbart stödjer USB 2.0 alternativt är inkopplat i ett 2.0 uttag så är du begränsad av USB 2.0 som har en maximal överföringshastighet på 480Mbps.

Edit: Motsvarar 60 MB/s med overhead som är ganska så högt för trådlösa anslutningar samt det faktumet att det är den teoretiskt högsta hastigheten så om du kör via USB 2.0 så är inte dina resultat oväntade.

Vill du ha högre överföringshastigheter via WiFi får du köra med PCI express-kort alternativt USB 3.0 om det finns.

Det är en ASUS USB-AC56 så den stöder USB 3.0. Men jag tror att jag hade lite för höga förväntningar i min okunnighet. Vad jag läst så är 27 MB/sek inte så tokigt även för 802.11 AC-standard. Kanske inte optimalt när man har några TB att synka

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag håller med om att det är lite snett att ange teoretisk maxhastighet. Speciellt om man slår ihop de olika banden. Samtidigt är det svårt att göra på något annat sätt eftersom siffrorna - även om de är fantasisiffror - säger något om tekniken bakom. Att bara ange praktisk hastighet är även det svårt eftersom det finns så många olika variabler som spelar in. Den router som är snabbast på fem meter behöver inte vara snabbast på tio meter etc. Men visst, det är en djungel och det är nog många som blir besvikna när deras tvåtusenkronors-router bara ger 15-20 MB/s, och ibland bara bråkdelar av den hastigheten på lite avstånd.

Så, teoretiska siffror kommer vi nog tvingas leva med. Samtidigt skulle praktiska standardiserade tester vara av stort värde för konsumenter. Ett problem kan tyvärr bli att tillverkarna anpassar produkten efter standardtestet, inte vad som de facto är bäst för konsumenterna.

Ja du har säkert rätt, jag var nog bara lite sur för att jag hade hoppats på i princip samma hastighet som med kabel baserat på siffrorna. En dyrköpt erfarenhet.

I övrigt, tack för alla svar, nu har jag blivit några kryddmått klokare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback