Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 08:46
  #1
Medlem
Hej!

Jag har precis införskaffat en usb-dongle för att kunna få trådlös kontakt med mitt NAS. Både router och dongle stöder 802.11ac, vilket teoretiskt ska ge 1267 Mbit/sek enligt de sidor som säljer produkterna.

Jag har nu testat några dagar och har som mest lyckats komma upp i ca 200 Mbit/sek (25 MB/s) i stabil överföring. Detta är alltså ca en sjättedel av det som utlovas.

Varför är det så? Vore det inte mer ärligt att skriva att 200 Mbit/sek är den överföringshastighet man kan förvänta sig som bäst?

Tillägg:

Efter lite mer googlande läste jag mig till att dels får man räkna bort 2.4GHz-hastigheten, och dessutom gäller visst hastigheten både upload och download.

Alltså, den totala hastigheten på 1267 Mbit minus hastigheten för 2.4-nätet = 867 Mbit. Halverar man sedan detta (för upload/download) så blir summan ca 433 Mbit/sek. Men trots detta är jag en bra bit ifrån den teoretiska gränsen, trots att antennen är ca 1 meter från routern nu när jag testat.
__________________
Senast redigerad av Bajsmaskinen 2018-01-19 kl. 08:53.
Citera
2018-01-19, 08:55
  #2
Medlem
För att komma upp i 1267 behöver apparaten ha tre antenner. En liten skruttig USB-dongle har högst en. Kanske i bästa fall att du kan komma upp i runt 400, med medvind och inga störningar.
Citera
2018-01-19, 09:08
  #3
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Burken har 3 antenner och skickar en sändning / mottagning per antenn, därför kommer du bara upp i 1/3 av hastigheten.
Citera
2018-01-19, 09:40
  #4
Moderator
tobess avatar
Kan finnas många anledningar. Routern är inte optimalt placerad, grannars WLAN stör, annan elektronik stör o.s.v.

De hastigheter som anges är troligen testade i ett labb någonstans utan något som stör utifrån.

Sen beror det också delvis på datorn du använder. Är det en gammal burk som har några år på nacken kan det vara där flaskhalsen är (dvs i praktiken att datorn inte klarar av att läsa/skriva till hårddisken tillräcklig snabbt).
Citera
2018-01-19, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kan finnas många anledningar. Routern är inte optimalt placerad, grannars WLAN stör, annan elektronik stör o.s.v.

De hastigheter som anges är troligen testade i ett labb någonstans utan något som stör utifrån.

Sen beror det också delvis på datorn du använder. Är det en gammal burk som har några år på nacken kan det vara där flaskhalsen är (dvs i praktiken att datorn inte klarar av att läsa/skriva till hårddisken tillräcklig snabbt).

Hur snabbt kan man överföra data om alla förutsättningar är optimala med 802.11ac? Jag försöker bara reda ut om jag bör felsöka mer eller om jag ska vara nöjd. Är min kalkylering korrekt i trådstarten?
Citera
2018-01-19, 10:03
  #6
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Varför är det så? Vore det inte mer ärligt att skriva att 200 Mbit/sek är den överföringshastighet man kan förvänta sig som bäst?

Det är din situation ja. Men om någon ute på landet använder dongeln och har routern 100 meter bort utomhus kanske denne bara kommer upp i 10 Mbit/s. Ska dom då skriva 10 Mbit/s fastän det inte stämmer för dig?

Om vi gör om din fråga till bilar blir det kanske lite klarare:
"Jag gasar på för fullt ute på den här riksvägen, men kommer ändå bara upp i 150 km/h eftersom vägen är för kurvig och mina däck är för dåliga. Borde inte tillverkaren av bilen skriva att bilen går i max 150 km/h då?"

Eller "Jag gasar på för fullt i den här rondellen men kommer bara upp i 60 km/h. Varför får då tillverkaren skriva att maxhastigheten på bilen är mycket högre när jag inte kommer upp i den här?"

Du ser kanske själv det orimliga i din fråga.
Citera
2018-01-19, 10:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är din situation ja. Men om någon ute på landet använder dongeln och har routern 100 meter bort utomhus kanske denne bara kommer upp i 10 Mbit/s. Ska dom då skriva 10 Mbit/s fastän det inte stämmer för dig?

Om vi gör om din fråga till bilar blir det kanske lite klarare:
"Jag gasar på för fullt ute på den här riksvägen, men kommer ändå bara upp i 150 km/h eftersom vägen är för kurvig och mina däck är för dåliga. Borde inte tillverkaren av bilen skriva att bilen går i max 150 km/h då?"

Eller "Jag gasar på för fullt i den här rondellen men kommer bara upp i 60 km/h. Varför får då tillverkaren skriva att maxhastigheten på bilen är mycket högre när jag inte kommer upp i den här?"

Du ser kanske själv det orimliga i din fråga.

De bör skriva vilken hastighet man kan komma upp i under optimala omständigheter, naturligtvis. Och det är långt ifrån 1267 Mbit, vilket jag som nybörjare ju faktiskt trodde på. Men tack för ditt raljerande svar, det var intressant ur ett psykologiskt perspektiv.
Citera
2018-01-19, 10:10
  #8
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Hur snabbt kan man överföra data om alla förutsättningar är optimala med 802.11ac? Jag försöker bara reda ut om jag bör felsöka mer eller om jag ska vara nöjd. Är min kalkylering korrekt i trådstarten?

Den teoretiska maxhastigheten är 1.3 gbit/s (d.v.s. ~163 MB/s). Det är dock som sagt den teoretiska maxhastigheten. Högsta uppmätta hastighet i "riktiga världen" ligger inte ens nära (~720 mbit/s eller 90 MB/s).

Det beror också på antalet antenner du har. I teorin kan 802.11ac stöda upp till 8 antenner med 400 Mbit/s per antenn. Dock finns det inga "vanliga" routrar som har så många antenner. Tar du sen i sin tur klienten så handlar det oftas om 1-3 antenner.

Mäter du t.ex. hastigheten med din telefon (1 antenn) så är alltså teoretiska maxhastigheten 400 Mbit/s och en mer realistisk hastighet i en "vanlig" omgivning är nog ganska nära det du uppmätt. En laptop/tablet har oftast två antenner.

För att ge bästa förutsättningar för att mäta så skulle jag nog först och främst kolla upp vilka nätverk som finns i dina omgivningar och se om det finsn någon ledig kanal som en granne inte använder, och se till att enheten du mäter på är placerad alldeles intill routern.

/edit: Och kolla routerns inställningar också så att det inte finns något strömsparläge aktiverat. Vissa har routrar har en "eco-mode" som gör att den inte sänder med full signalstyrka vilket kan dra ner hastigheten.
Citera
2018-01-19, 10:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Den teoretiska maxhastigheten är 1.3 gbit/s (d.v.s. ~163 MB/s). Det är dock som sagt den teoretiska maxhastigheten. Högsta uppmätta hastighet i "riktiga världen" ligger inte ens nära (~720 mbit/s eller 90 MB/s).

Det beror också på antalet antenner du har. I teorin kan 802.11ac stöda upp till 8 antenner med 400 Mbit/s per antenn. Dock finns det inga "vanliga" routrar som har så många antenner. Tar du sen i sin tur klienten så handlar det oftas om 1-3 antenner.

Mäter du t.ex. hastigheten med din telefon (1 antenn) så är alltså teoretiska maxhastigheten 400 Mbit/s och en mer realistisk hastighet i en "vanlig" omgivning är nog ganska nära det du uppmätt. En laptop/tablet har oftast två antenner.

För att ge bästa förutsättningar för att mäta så skulle jag nog först och främst kolla upp vilka nätverk som finns i dina omgivningar och se om det finsn någon ledig kanal som en granne inte använder, och se till att enheten du mäter på är placerad alldeles intill routern.

/edit: Och kolla routerns inställningar också så att det inte finns något strömsparläge aktiverat. Vissa har routrar har en "eco-mode" som gör att den inte sänder med full signalstyrka vilket kan dra ner hastigheten.

Aha, tack för denna detaljerade förklaring! Så i praktiken är det den svagaste länken (mottagare eller sändare) som avgör hastigheten, i mitt fall donglen som ju bara har en antenn. Jag har något svagt minne av att man kunde utnyttja både 5GHz och 2.4GHz simultant, men även det kräver kanske flera antenner?

Denna asus-dongle anger hastighet 1 267 Mbit/s, (400+867 Mbps), vilket jag tolkade som att man ska kunna nyttja båda frekvenserna samtidigt.
Citera
2018-01-19, 11:38
  #10
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Alltså den främsta anledningen till att du inte kommer att kunna hålla hastigheter på mer än ca 50% av data rate är att det är väldigt mycket overhead som skickas med 6 Mbit när du kör .ac, dels så skickar du med 6 Mbit som en varning att du börjar skicka innan varje paket i en sk. Preamble. (Har gör mig att det är 6Mbit på 5ghz och 1-2 Mbit på 2.4 beroende på om du använder long eller short preamble)

Utöver det så här du mellanrum mellan varje frame som skickas, då alla stationer kollar om det är fritt att skicka.

Sen givetvis stämmer det som Tobe säger, att du behöver klient som stödjer antalet spacial streama samt bred kanalbredd. Men även bra nog signalstyrka. Du håller bara höga rates vid bra signalstyrka

TL;DR: du kan skicka frames med den hastigheten men kommer aldrig att ha den konstant pga att det finns funktioner för att frames inte ska krocka
Citera
2018-01-19, 12:19
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Om man kollar på Smallnetbuilders sida där man testar routrar så ser man att routern nedan som ska klara 5300 Mbit/s i verkligheten bara klarar 575 Mbit/s download på 5 GHz bandet och 113 Mbit/s på 2,4 GHz.

ASUS Wireless-AC5300 Tri-Band Gigabit Router (RT-AC5300)

https://www.smallnetbuilder.com/tool...-dn/35?see=MAX


Artikel om router speeds:
https://www.smallnetbuilder.com/basi...-your-wi-fi-go
Citera
2018-01-19, 13:52
  #12
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Vilken USB dongel använder du? Om din USB dongel enbart stödjer USB 2.0 alternativt är inkopplat i ett 2.0 uttag så är du begränsad av USB 2.0 som har en maximal överföringshastighet på 480Mbps.

Edit: Motsvarar 60 MB/s med overhead som är ganska så högt för trådlösa anslutningar samt det faktumet att det är den teoretiskt högsta hastigheten så om du kör via USB 2.0 så är inte dina resultat oväntade.

Vill du ha högre överföringshastigheter via WiFi får du köra med PCI express-kort alternativt USB 3.0 om det finns.
__________________
Senast redigerad av HeadlessAgnew 2018-01-19 kl. 13:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback