Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 10:37
  #13
Medlem
nakamotos avatar
Jag passerade en miljon i krypto för ett par veckor sen. Har dock bara en bitcoin och ett antal andra kryptovalutor. Vad vill du veta? Jobbar fortfarande på ett tråkigt outbildat jobb, endast en kompis vet något om det. Familjen håller jag utanför mina finansiella strategier pga orkar inte höra negativitet och marddrömshistorier.

Började med 20.000kr för cirka 1.5 år sedan, första halvåret spenderades i princip all fritid på att studera krypto och lära mig trading. I nuläget kör jag knappt någon day/swingtrade, håller bara i ett antal valutor jag tror på.

Har på resans gång cashat ut 100k kronor.. vad jag spenderade de på? En utlandsresa,lyxhotell, sprit,finkläder,eskorter & metamfetamin.
Citera
2018-01-19, 11:27
  #14
Moderator
HelgeBuks avatar
Tippar på 500-1000 svenskar som sitter på "orealiserade" (viktigt att ha i åtanke) kryptoinnehav över 1 MSEK.

Sen kan man ju tycka att krypto är riktiga pengar och SEK/USD/EUR är skit men sett till användbarhet idag ser jag kryptoinnehav som orealiserad vinst...
Citera
2018-01-19, 15:04
  #15
Medlem
kebbe1666s avatar
Tror inte det är mycket vanligare än att vinna på lotto.
Intressant att nästan alla dessa historier finns på anonyma forum där man inte behöver bevisa någonting .

Det finns betydligt fler historier om personer som har förlorat stora summor pengar på Bitcoin när de inte kan vara anonyma.
Citera
2018-01-19, 15:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe1666
Tror inte det är mycket vanligare än att vinna på lotto.
Intressant att nästan alla dessa historier finns på anonyma forum där man inte behöver bevisa någonting .

Det finns betydligt fler historier om personer som har förlorat stora summor pengar på Bitcoin när de inte kan vara anonyma.
De flesta är väl så pass smarta att de inte går ut under riktigt namn och skyltar med att de är bitcoinmilionärer.
Finns väldigt lite anledning till det, är att be om onödigt trubbel och onödiga element som vill tjäna pengar på dig.

Men inte så extremt många ändå.
https://cdn-images-1.medium.com/max/...2iLW83szmQ.png
Denna är från september 2017. Så totalt 149238 wallets som har över 10BTC (Ca 1 miljon kr för enkelhetens skull).
En hel del har väl delat upp sitt innehav på 2 eller flera wallets så den riktiga siffran är nog lägre.

Räknar man alla kryptovalutor så står BTC för en tredjedel av hela marketcappen. Så är det motsvarande bland alla coins så är det 447714 st. Minus den (svårgissade) del som har flera wallets. Man kan nog dra av mer här än när man räknar för bara bitcoins, då en bitcoinmiljonär säkert var snabbare att bredda sig till altcoins än nyare användare.
Citera
2018-01-19, 15:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tippar på 500-1000 svenskar som sitter på "orealiserade" (viktigt att ha i åtanke) kryptoinnehav över 1 MSEK.

Sen kan man ju tycka att krypto är riktiga pengar och SEK/USD/EUR är skit men sett till användbarhet idag ser jag kryptoinnehav som orealiserad vinst...

Hur kom du fram till den siffran?

Enligt Wikipedia ska det (2017) finnas drygt 9.000 bitcoin-wallets med ett värde på 1 M$ per wallet. Det torde dock vara ett lägre antal dollarmiljonärer, då en person inte sällan har flera wallets.

Enligt samma källa fanns det 2015 mellan 3 och 6 miljoner unika bitcoin-användare.

Jag har aldrig använt bitcoins, men speciellt svåra kan de väl inte vara att konvertera till dollar eller andra reala valutor?
Citera
2018-01-19, 16:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Räknar man alla kryptovalutor så står BTC för en tredjedel av hela marketcappen. Så är det motsvarande bland alla coins så är det 447714 st. Minus den (svårgissade) del som har flera wallets. Man kan nog dra av mer här än när man räknar för bara bitcoins, då en bitcoinmiljonär säkert var snabbare att bredda sig till altcoins än nyare användare.

Frågan är om det verkligen blir färre bara för att vissa har flera wallets. Du får tänka på att det finns många som kanske ligger under 1M på sina enskilda wallets, men lägger man ihop dem så blir det över 1M totalt.
Så jag skulle tippa på att dessa två varianter kanske tar ut varandra.
Citera
2018-01-19, 16:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asnaj
Frågan är om det verkligen blir färre bara för att vissa har flera wallets. Du får tänka på att det finns många som kanske ligger under 1M på sina enskilda wallets, men lägger man ihop dem så blir det över 1M totalt.
Så jag skulle tippa på att dessa två varianter kanske tar ut varandra.
Det är sant. De tar nog ut varandra ganska gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback