Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-18, 22:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Jag tänker snarare att de sett kostymdramer som utspelar sig vid europeiska hov på 1700-talet och mer eller mindre omedvetet anammat det som en gest för att uttrycka upprördhet. Ungefär som att täcka en gäspning med handen (fast vi numera vet att det inte är själen som är på väg att rymma) eller att komma på sig själv att hålla ut lillfingret när man dricker kaffe/te ur små koppar, fast man vet att det är lite fånigt.

Själv håller jag en hand för munnen när jag gäspar för att inte omgivningen ska behöva glo in i min härliga gom.

Har också noterat detta beteende och jag tror inte det här anammats från modekulturen utan jag tror det är nån form av reflex. Ofta sker det när kvinnan precis är på gränsen till att börja gråta så det kan vara nåt undermedvetet beteende för att hålla tillbaka tårarna, skulle jag gissa.
Citera
2018-01-18, 22:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Tror det har att göra med tårar + smink = Ingen bra kombo. En luftström gör att vatten avdunstar lättare, men tror inte det är jätteeffektivt
Detta ^^

Man fläktar bort tårarna så att inte mascaran ska rinna.
Citera
2018-01-18, 23:04
  #15
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Detta ^^

Man fläktar bort tårarna så att inte mascaran ska rinna.

Hjälper det verkligen att vifta lite med händerna?

Och då menar jag inte att verkligen få det att fläkta utan detta med att bara röra fingrarna upp och ner i vinkel mot ansiktet.
__________________
Senast redigerad av EnDodTiger 2018-01-18 kl. 23:06.
Citera
2018-01-19, 05:57
  #16
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Detta ^^

Man fläktar bort tårarna så att inte mascaran ska rinna.

Men om man har vattenfast mascara är det inte nödvändigt. Och det har ju många kvinnor.
Citera
2018-01-19, 07:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Men om man har vattenfast mascara är det inte nödvändigt. Och det har ju många kvinnor.
Ja, har man vattenfast så är det nog inte nödvändigt. Hur många kvinnor som har det vet jag inte men det sitter nog kvar som en reflex att fläkta med händerna ändå.
Citera
2018-01-19, 08:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det där beteende såg jag först i amerikanska såpor på 90-talet. Såg det aldrig i verkligheten där. De senaste 15 åren har jag sett det även i svenska dokusåpor. Min alldeles ovetenskapliga analys är att vissa kvinnor tror att det är ett charmant sätt att visa att man är upprörd. Undrar vad Ribbing skulle ha sagt, säkert med en träffsäker one-linjer. Jag känner för att plocka fram skämskudde när jag ser sånt.
Jag gör samma analys som du.

Och jag tror att många av dom som gör detta gör det för att imitera gamla tiders överklasskvinna som flämtar efter luktsalt
--Åhh, jag dånar...

Vet inte hur utbrett det beteendet var bland den svenska överklassen, känns mer som söder om Danmark.

Ser det också som nån koppling till Freuds "hysteriska kvinnor".
Huruvida deras fläktande i ansiktet berodde på undertryckt sexualitet eller hårt åtdragna korsetter låter jag vara osagt.
Citera
2018-01-19, 17:40
  #19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Ni känner säkert igen situationen, en kvinna som blir upprörd vänder sig om och fläktar med händerna i små rörelser mot ansiktet. Vad är den förväntade reaktionen av detta? Att man skall lyckas kyla ner kroppen och därmed ta bort upprördheten?

Då det enligt mig är ett hyfsat vanligt beteende eftersom jag sett det många gånger, både i verkligheten och på TV, så borde det finnas någon vedertagen effekt av detta som jag som man inte känner till. Vad är syftet?
Det där beteendet är från 1700-talets Frankrike. (haha) Kan användas teatraliskt av moderna kvinnor för att visa upprördhet och distans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback