Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 19:06
  #1
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej har sett att diesel på bmw o merca har sjunkit i pris.

Min fråga till er är är det smart eller korkat att köpa en bil som går på diesel idag gällan 1juni ändringen om ny skatt .

Vad väljer ni flashbackare?
Citera
2018-01-18, 19:30
  #2
Medlem
Turbomachines avatar
Helt klart värt det om du kör långt och satsa på en med bränsledriven värmare sjuk skönt att sätta sig i en varm bil.
Den nya skatten gäller bara för helt nya bilar.
Citera
2018-01-18, 19:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hej har sett att diesel på bmw o merca har sjunkit i pris.

Min fråga till er är är det smart eller korkat att köpa en bil som går på diesel idag gällan 1juni ändringen om ny skatt .

Vad väljer ni flashbackare?

Skulle av principskäl inte göra det då jag tycker att Dieselutsläppen orsakar så mycket försämrad närmiljö.

Dessutom lär det för de som köpt ny diesel senaste åren vara en rusktigt dålig affär nu när begagnatutbudet är totalt snedvinklat för dieslarna. Vissa modellserier verkar det vara 90% diesel.

Detta vet såklart främst VAG om och erbjuder massiva rabatter. Volvo som fuskat minst lika mtcjet har inte alls sänkt priserna lika mycket och lever på sina godtrogna kunder. "Volvo ä snälla fabbröder".

Om politikerna slutar gå på volvos argument och portar även skitiga euro6 dieslar från städer så kommer priserna rasa ännu mer.

Rådet är nog. Om vi skiter i miljön och att tillverkarna bedrivit massivt fusk:

Begagnat: Köp där det finns överutbud till bra pris.
Nybil: köp i de fall tillverkarna erbjuder stora rabatter för att hålla försäljningen uppe. Exv Volkswagen har fina fullutrustade modeller ute till riktigt bra priser.

Ekonomiskt är det nog ingen bra affär att köpa diesel. Men det är ju nästan aldrig.

Ps. Finns bränslevärmare i bensinbilar nuförtiden med. Volvos bensinvärmare har riktigt bra kräm i sig med. Ds.
Citera
2018-01-18, 20:44
  #4
Medlem
Studsbolls avatar
En begagnad bil omfattas inte av den nya straffbeskattningen, men jag skulle inte köpa en ny diesel efter höjningen, de lär bli svåra att sälja i andra hand senare.
Citera
2018-01-18, 21:19
  #5
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Så ni som ska köpa ny bil enlig mig är de smart att köpa NY bensinbil?
Citera
2018-01-18, 22:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En begagnad bil omfattas inte av den nya straffbeskattningen, men jag skulle inte köpa en ny diesel efter höjningen, de lär bli svåra att sälja i andra hand senare.
Den påtagligt höga skatten gäller enbart de tre första åren, så varför skulle den vara svår att sälja? Eller menar du inom treårsperioden?
Citera
2018-01-18, 23:15
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Så ni som ska köpa ny bil enlig mig är de smart att köpa NY bensinbil?
Beror på när du ska köpa samt hur din körcykel ser ut. Efter halvårsskiftet får man göra nya kalkyler o inget säger att en snåldiesel kommer bli dyr. Även skitiga bensinare kommer straffbeskattas.
Om nu skatten är ett problem så köper du en ren elbil o får pengar i bonus i stället.

Själv räknar jag med att motorstarka bilar kommer bli högvilt på begagnatmarknaden då dessa kommer bli ovanliga medan begköparen slipper malusskatten.
Citera
2018-01-19, 07:58
  #8
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den påtagligt höga skatten gäller enbart de tre första åren, så varför skulle den vara svår att sälja? Eller menar du inom treårsperioden?

Ja. Det är synd att låsa upp sig i tre år; själv har jag alltid bytt vartannat år. Dessutom misstänker jag starkt att de svekfulla politikerna avser att permanenta den högre skatten under de tre åren på samma sätt som sossesvinen och miljödårarna röstade fram att drivmedelsskatten höjs automatiskt varje år. Nu är de på krigsstigen mot diesel och det är ingen bra idé att investera i dieselbil nu.
Citera
2018-01-19, 08:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Skulle av principskäl inte göra det då jag tycker att Dieselutsläppen orsakar så mycket försämrad närmiljö.

Dessutom lär det för de som köpt ny diesel senaste åren vara en rusktigt dålig affär nu när begagnatutbudet är totalt snedvinklat för dieslarna. Vissa modellserier verkar det vara 90% diesel.

Detta vet såklart främst VAG om och erbjuder massiva rabatter. Volvo som fuskat minst lika mtcjet har inte alls sänkt priserna lika mycket och lever på sina godtrogna kunder. "Volvo ä snälla fabbröder".

Om politikerna slutar gå på volvos argument och portar även skitiga euro6 dieslar från städer så kommer priserna rasa ännu mer.

Rådet är nog. Om vi skiter i miljön och att tillverkarna bedrivit massivt fusk:

Begagnat: Köp där det finns överutbud till bra pris.
Nybil: köp i de fall tillverkarna erbjuder stora rabatter för att hålla försäljningen uppe. Exv Volkswagen har fina fullutrustade modeller ute till riktigt bra priser.

Ekonomiskt är det nog ingen bra affär att köpa diesel. Men det är ju nästan aldrig.

Ps. Finns bränslevärmare i bensinbilar nuförtiden med. Volvos bensinvärmare har riktigt bra kräm i sig med. Ds.
Fast nu förutsätter du att alla bor inne i en storstad. Du kan inte generalisera på det viset. Jag bor ute på landsbygden i norra norrland, där är dieseln inget problem eftersom det inte är så mycket folk, det är i storstäderna det blir problem. Kolmonoxiden stannar lokalt, koldioxiden sprider sig på ett annat sätt. För folk som inte kör inne i storstäderna är dieseln tvärtom bra för miljön då den inte ökar på koldioxidutsläppen så mycket som en bensinmotor, detta oavsett om du kör på landsbygden eller inne i stan. Det bästa hade naturligtvis varit om alla kunde köpa en elbil, men då förutsätts det att man har tillgång till laddstolpe vid hemmet, detta saknar många människor inne i storstäderna.
Citera
2018-01-19, 22:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Fast nu förutsätter du att alla bor inne i en storstad. Du kan inte generalisera på det viset. Jag bor ute på landsbygden i norra norrland, där är dieseln inget problem eftersom det inte är så mycket folk, det är i storstäderna det blir problem. Kolmonoxiden stannar lokalt, koldioxiden sprider sig på ett annat sätt. För folk som inte kör inne i storstäderna är dieseln tvärtom bra för miljön då den inte ökar på koldioxidutsläppen så mycket som en bensinmotor, detta oavsett om du kör på landsbygden eller inne i stan. Det bästa hade naturligtvis varit om alla kunde köpa en elbil, men då förutsätts det att man har tillgång till laddstolpe vid hemmet, detta saknar många människor inne i storstäderna.

Du färväntar dig att den som ska köpa din bil sen aldrig någonsinn vill köra in i en storstad. De flesta i glesbygd har ju släkt och vänner de vill hälsa på.
Citera
2018-01-20, 09:27
  #11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Du färväntar dig att den som ska köpa din bil sen aldrig någonsinn vill köra in i en storstad. De flesta i glesbygd har ju släkt och vänner de vill hälsa på.
Fast det beror ju helt på hur gammal bilen är, de nya miljözonerna som kan komma att tillämpas om 2 år, det är alltså inte säkert att de kommer och det lär inte bli hela städer utan endast vissa gator eller områden, gäller diesel som inte uppfyller Euro 6 (fram till 2014) och bensin som inte uppfyller Euro 5 (fram till 2009).

Så det handlar om 5 årsmodeller, något fler eller färre beroende på bilmärke och modell, där det gör skillnad om man köper diesel eller bensin.

Jag har diesel och jag är inte det minsta oroad över att inte få köra i stan, det ska man inte heller vara, i städer finns det bra kollektivtrafik och jag gör ibland så redan idag att jag parkerar på en pendelparkering och tar buss eller tåg till centrum därifrån, det är ofta smidigare.

Nåt som däremot oroar mig, ytterst lite iofs då det inte handlar om några jättepengar, är att felaktig eller vinklad information som exv. det du skriver, gör att det kommer bli svårare att kränga bilen den dagen jag vill byta.
Citera
2018-01-20, 12:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Du färväntar dig att den som ska köpa din bil sen aldrig någonsinn vill köra in i en storstad. De flesta i glesbygd har ju släkt och vänner de vill hälsa på.
Så är det naturligtvis, men det många glömmer bort är att det faktiskt inte blir tillåtet med alla bensindrivna bilar heller efter de nya reglerna. Enda bilarna som blir tillåtna i innersta Stockholm blir i princip elbilar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback