Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 17:35
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Dagens företagssidor ser standardiserade och tråkiga ut. Ingen hemsida sticker ut bland mängden. För en 10-15 år sedan var nästan alla hemsidor unika av sitt slag.

Vad tycker ni?
Citera
2018-01-18, 17:44
  #2
Medlem
Alla använder sig kanske av wix/squarespace eller likannde när de gör sidorna.
Citera
2018-01-18, 17:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Dagens företagssidor ser standardiserade och tråkiga ut. Ingen hemsida sticker ut bland mängden. För en 10-15 år sedan var nästan alla hemsidor unika av sitt slag.

Vad tycker ni?
Ja, visst har det blivit mer likriktade. Åtminstone sidor för företag och större organisationer. Jag kommer ihåg hur den första webben för mitt jobb såg ut i mitten av 90-talet. De som tog fram de första sidorna var nördarna som själva lärt sig att skriva HTML-kod, ingen utom de själva brydde sig riktigt om det där med hemsidan. Konstiga färger och mycket som rörde sig, vit eller gul text mot svart bakgrund var vanligt.
Sedan insåg cheferna att det var en viktig kanal då kom det in kommunikatörer och andra som utvärderade förslag med hjälp av fokusgrupper och man lade vikt vid att det skulle vara lätt för alla att hitta det de letade efter. Det blev enklare och tydligare, men mycket, mycket tråkigare.
Citera
2018-01-18, 17:58
  #4
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Det är väl en kombination av att man vill vara professionell, och det innefattar att inte sticka ut såtillvida det inte hör till ens grafiska profil, samt att många använder CMS-verktyg så som Wordpress, Joomla och Drupal, varpå man nästan kan känna igen en sådan sida.

Jag läste någon intressant tråd här på forumet som handlade om webbplatserna på 90-talet. På den tiden räckte det liksom med att ha en hemsida, den behövde inte ens se särskilt bra ut. Sedan fanns ju heller inte den teknik som finns idag, som möjliggör extremt visuellt tilltalande Wordpress 1337 MLG paraflax scrolling och så vidare.

PS. Ja jag vet att det heter "parallax scrolling" men jag ville bara vara rolig
Citera
2018-01-18, 18:12
  #5
Medlem
Större likriktning till följd av större anpassning efter användbarhet, tillgänglighet och standarder. Gemensamma ramverk som bootstrap et c allt vanligare. Användarna trötta på form. Har redan sett allt. Vill ha innehåll och funktion.
Citera
2018-01-18, 21:15
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Dagens företagssidor ser standardiserade och tråkiga ut. Ingen hemsida sticker ut bland mängden. För en 10-15 år sedan var nästan alla hemsidor unika av sitt slag.

Vad tycker ni?

Totalt BS!!!!!!, hemsidor har alltid precis som allt annat i samhället följt mode och många apar efter, ser inte att efterapandet har förändras över tid.

motsatsen finns också, Aftonbladet, Blocket, ebay, craigslist m.fl har inte strukturellt förändrats på 20 år! och tjänar mest pengar av alla.
Citera
2018-01-18, 21:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Större likriktning till följd av större anpassning efter användbarhet, tillgänglighet och standarder. Gemensamma ramverk som bootstrap et c allt vanligare. Användarna trötta på form. Har redan sett allt. Vill ha innehåll och funktion.

Tror Bemp är inne på något här. Personligen värdesätter jag innehåll och funktion mycket högre än formgivning. Tror säkert att det finns fler som resonerar likadant.
Citera
2018-01-18, 21:17
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Större likriktning till följd av större anpassning efter användbarhet, tillgänglighet och standarder. Gemensamma ramverk som bootstrap et c allt vanligare. Användarna trötta på form. Har redan sett allt. Vill ha innehåll och funktion.

Inga företagssidor använder bootstrap á la twitter, knappast ens twitter?

Däremot ökar ju mängden hemsidor, vilket ju är naturligt, men att Aftonbladet skulle byta till bootstrap är ju inte troligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback