Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-16, 15:56
  #37
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tycker synd om henne. Inte så lätt att veta vad man ska köpa när man är lite äldre och kanske har en säljare som lovar vitt och brett.
Hon skulle köpt en Piaggio Ape istället. Ser ibland folk köra såna, en del riktigt gamla så dom verkar funka fint. Finns dessutom plats för reservdunk i en sån så då kan man åka riktigt långt utan att behöva oroa sig för soppatorsk.

TS här, Ingrid har nu fått lämna tillbaka mopedbilen!
Citera
2018-02-16, 23:05
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
TS här, Ingrid har nu fått lämna tillbaka mopedbilen!


Tack för din feedback, vi får bara hoppas att Ingrid köper en riktig bil och inte en moped med en dieselmotor för dyra pengar.
Citera
2018-02-17, 10:29
  #39
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Tack för din feedback, vi får bara hoppas att Ingrid köper en riktig bil och inte en moped med en dieselmotor för dyra pengar.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/ingr...ka-mopedbilen/

Riktig bil blir det
Citera
2023-09-06, 10:57
  #40
Medlem
det här är ju en riktigt gammal tråd men..
om jag förstått det rätt så får en klass 2 ha 1000w motor.
Det är ju verkligen inte mycket.
Jag har en klass 1 (4kw, )
Titan R4. 45 km/h. Den håller farten fint 45 km med passagerare och uppför normal backe.
Många här säger varför inte diesel dito istället?
Jag tycker det känns bra att tanka billigt hemma i synnerhet nu när dieseln kostar 25;-
Nya LIFE-batterier 60v 200 Ah kostar 40.000. Det skall räcka till 200 km, säger dom.
60V x 200A=12000 Wh.
Om motorn drar genomsnittligt 3kw så bör det räcka till 3 -4 timmars körning, så i alla fall 13 mil är väl rimligt?
Dom påstår att batteriet klarar 6000 laddningar, men låt säga 3000 i stället.
Det blir 13 kr/laddning = batterikostnad på ca 1:-/ mil., tillkommer drygt 12 kwh el eller ca 1 kwh/ mil
Den behöver inte besiktigas
Den har ingen fordonsskatt
min kostade begagnad 58.000 med blybatterier 1000 mil och 2 år gammal.
Jag kan inte se att jag kan köra billigare i storstad.
Citera
2023-09-25, 12:25
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tycker synd om henne. Inte så lätt att veta vad man ska köpa när man är lite äldre och kanske har en säljare som lovar vitt och brett.
Hon skulle köpt en Piaggio Ape istället. Ser ibland folk köra såna, en del riktigt gamla så dom verkar funka fint. Finns dessutom plats för reservdunk i en sån så då kan man åka riktigt långt utan att behöva oroa sig för soppatorsk.
Eller varför inte en Citroen AMI eller dess tyska syster med Opeldekaler i stället för chevroner.
Citera
2023-09-30, 22:32
  #42
Avstängd
53280s avatar
Är det inte bättre köpa A traktor om man nu har AM behörighet? Något udda märke som inte finns några reservdelar till för 58000:- , när man köra runt i en 740 som vilken bysmed som helst kan fixa.

Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
det här är ju en riktigt gammal tråd men..
om jag förstått det rätt så får en klass 2 ha 1000w motor.
Det är ju verkligen inte mycket.
Jag har en klass 1 (4kw, )
Titan R4. 45 km/h. Den håller farten fint 45 km med passagerare och uppför normal backe.
Många här säger varför inte diesel dito istället?
Jag tycker det känns bra att tanka billigt hemma i synnerhet nu när dieseln kostar 25;-
Nya LIFE-batterier 60v 200 Ah kostar 40.000. Det skall räcka till 200 km, säger dom.
60V x 200A=12000 Wh.
Om motorn drar genomsnittligt 3kw så bör det räcka till 3 -4 timmars körning, så i alla fall 13 mil är väl rimligt?
Dom påstår att batteriet klarar 6000 laddningar, men låt säga 3000 i stället.
Det blir 13 kr/laddning = batterikostnad på ca 1:-/ mil., tillkommer drygt 12 kwh el eller ca 1 kwh/ mil
Den behöver inte besiktigas
Den har ingen fordonsskatt
min kostade begagnad 58.000 med blybatterier 1000 mil och 2 år gammal.
Jag kan inte se att jag kan köra billigare i storstad.
Citera
2023-10-01, 10:32
  #43
Medlem
Visst A traktor, förstår tanken.
jag har körkort, men tycker att ett riktigt litet elfordon passar mig bättre.
Jiayuan som märket heter i egentligen finns i hela Europa så just reservdelar är inget problem i allmänhet .
däremot, du har rätt, svårare hitta mekaniker
funderar på 5 sådana batterier
https://batteryempire.se/lifepo4-bat...AaAuruEALw_wcB
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback