Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-18, 16:08
  #1
Medlem
jag vet inte vart jag ska börja eller vart jag vill komma med detta inlägg, men som syns i rubriken så har jag satt mig själv i en väldigt jobbig sits.

Har dom senaste åren rökt väldigt mycket cannabis & tagit amfetamin, som dom flesta vet så är detta dyrt. Och smart som man blir av droger så har jag finansierat detta med blancolån (ganska stora sådana).

Har haft arbete under tiden och tjänat helt okej med pengar så jag har lyckats betala amorteringar med nöd o näppe.

I somras vart jag tagen av polisen och vart dömd till fängelse, vilket jag ska börja avtjäna inom kort.

Nu till det ännu tråkigare, när jag vart tagen av polisen så vart jag även av med mitt jobb och har inte kunnat betala räkningar och det har börjar hagla in brev från kronofogden. Har ingen som helst möjlighet att betala i nuläget och skammen & ångesten är brutal.

Lever utåt sett med en bra fasad och ljuger för familj och vänner som tror att allt är bra med mig. Hatar mig själv för detta.jag har stöttande föräldrar och vill inte göra dom besvikna 😕

känner mig likgiltig för allt just nu och tänker på självmord hela tiden (tillochmed drömmer om det på nätterna). Men vet hur ledsna mina föräldrar skulle bli om jag tog mitt liv, mamma skulle förmodligen aldrig hämta sig från det! 😢

Kan tillägga att jag tagit mig ur drogberoendet och har varit ren i ca. 2 månader nu.

Vill verkligen ta tag i allt och leva som alla andra. Men känns som att jag förstört mitt liv och enda anledningen att jag fortfarande andas är för att inte göra dom
Som älskar mig illa.

& ja jag vet att jag är dum i huvudet och borde bromsat för länge sedan men det har jag inte gjort.

Vafan ska jag göra?
Citera
2018-01-18, 16:14
  #2
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Jävlar, har du varit tvungen att ta rejäla blancolån för att röka lite brass och snorta lite tjack på fritiden? När du samtidigt har jobb? Vart jobbade du? Donken 2h/varannan dag?
Citera
2018-01-18, 16:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Jävlar, har du varit tvungen att ta rejäla blancolån för att röka lite brass och snorta lite tjack på fritiden? När du samtidigt har jobb? Vart jobbade du? Donken 2h/varannan dag?


Jag satt redan i en jobbig ekonomisk situation innan och har lånat för att täcka upp osv osv osv.
Drogerna har kostat mig ca 1000kr/ dag när det har varit som värst. Vilket det har varit ganska länge.

Känner mig utroligt korkad och förstår att alla också kommer tycka likadant när detta kommer ut.
Citera
2018-01-18, 16:24
  #4
Medlem
Hur länge ska du sitta i fängelse ?
Citera
2018-01-18, 16:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81
Hur länge ska du sitta i fängelse ?


3 månader.
Citera
2018-01-18, 16:38
  #6
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
Drogerna har kostat mig ca 1000kr/ dag när det har varit som värst. Vilket det har varit ganska länge.

Hur kan du blåsa 1000pix på brass och tjack om dagen? Och samtidigt ha ett jobb?
Citera
2018-01-18, 16:58
  #7
Medlem
Pennansades avatar
Så du talar om för oss att du snittar några gram amfetamin och cannabis per dag?
Citera
2018-01-18, 17:04
  #8
Medlem
Kapuffs avatar
Går det att omvandla ditt fängelsestraff till behandling? Dom behöver inte veta om att du lagt ner drogerna.

Kronofogden kan du göra upp en handlingsplan med och eventuellt frysa den till efter fängelset/behandlingen.

Dina föräldrar kommer ju få reda på att du kommer sitta, och har skulder. Föräldrar kan reagera helt annorlunda än man tror. Och kanske blir ett otroligt bra stöd, man vet aldrig.

Men du behöver ju inte berätta hela sanningen. Förminska eller hemlighålla vissa saker som drogerna, att du rökte lite puk bland och att det hjälpte mot din ångest eller liknande. Det finns ingen anledning att berätta att du tog tjack också. Jag vet hur höga böterna är när man har ett jobb och lider med dig. När jag fick böterna såg jag bara 14 och en hel rad med nollor efter, för 3 gram puk.

Jag fick en bipolär sjukdom. Min fru orkade inte med mig och tog ut skilsmässa och jag hamnade på gatan tills jag hittade en lägenhet i andra hand. Jag drack mycket den perioden och blev av med jobbet. Mormor gick bort i samma veva och jag isolerade mig och hade inga anhöriga i Göteborg.

Orkade inte med någonting då sjukdomen är mer handikappande än både alzheimers och schizofreni. Med andra ord så orkade jag inte öppna räkningar, diska, tvätta eller städa. Jag fick också kronofogden på mig, men dom blev också liggandes oöppnade utspridda i lägenheten. För att inte se misären hade jag inga lampor tända utan levde i ett mörker. Med tallrikar och Pizza kartonger på golvet jag trampade sönder eller snubblade på.

Mamma börja gråta när hon kom och hälsade på några år senare och fick se hur det såg ut. Bipolär och schizofreni är dom sjukdomarna folk tar livet av sig på, men det är svårt att hoppa. Jag försökte men när jag skulle klättra över räcket på den där höga röda bron tappade jag balansen och föll nästan över. I ren reflex sög jag tag i räcket och slängde mig tillbaka och började skratta hysteriskt åt mig skälv hur jag reagerade.

Men min poäng är att nu tio år senare har jag nytt jobb jag trivs med. Skulderna är betalda och efter att bott hos mina föräldrar i tre år har jag hittat en ny lägenhet jag trivs i.

Jag önskar att jag kunde ge dig mer stöd, men jag kan bara berätta om hur jag har haft det och hoppas det ger dig ett hopp i alla fall. Ingenting är permanent och även om det ser mörkt ut just nu kommer du en dag vara tacksam för att du inte gav efter och tog livet av dig.
Citera
2018-01-18, 17:56
  #9
Medlem
Varför blev du av med jobbet? 3 mån är ingen anledning till att få sparken! Deogerna, så borde jobbet erbjuda vård i första hand. Varför du nu inte sökte det direkt i rättegången är ju dumt!! Du hade goda skäl att få det.

Är du med i facket? Isåfall prata med dom om din tjänst, går ju att få ersättning om dom sparkat dig på fel grunder.

Om inte, så sitt dina 3 mån och väl där kan du fundera vad du ska göra. Kanske söka jobb eller vad du nu vill göra. Sen är det bara börja betala av dina skulder, det kommer nog ta en stund, men du har satt dig själv där och då får man fixa till det själv.
Självmord?! Ja om du är man nog att ställa till det så är du man nog att rätta till det.

Självömkan är så jävla patetiskt, speciellt i ditt fall... och det säger jag inte för att vara elak, utan för att det är bara du som fuckat upp ditt liv. 1 sak i taget så är du snart i mål. Lycka till
Citera
2018-01-18, 18:18
  #10
Medlem
Maunss avatar
Sätt dig i fängelse. kom över dig själv och ta dig i kragen.
Blir ledsen av att läsa detta.

Ryck upp dig din pajjas
Citera
2018-01-18, 19:23
  #11
Medlem
Du kan ansöka om fotboja upp till 6 månaders fängelsestraff, kraven är att du har egen bostad och arbete.
Kronofogden kan du ta hand om sen.

Blir du av med lägenheten på grund av hyresskulder och bara lämnar så får du aldrig egen lägenhet igen.

Tala med din chef och var ärlig mot denne, får du fortsätta arbeta så sök fotboja hos frivården, då kan dom hjälpa dig ta kontakt angående skulder och planera.. På grund av att du har/haft missbruk som gjort att du hamnat där.

Finns hjälp att få, ditt fängelsestraff på tre månader betyder att du sitter egentligen bara Två (2). Sedan är du fri.

Om du måste sitta så sköt hyrorna under tiden så du inte får hyresskulder bara, det är viktigast.

Börja planera morgondagen nu, ikväll.

mvh
Citera
2018-01-21, 04:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
jag vet inte vart jag ska börja eller vart jag vill komma med detta inlägg, men som syns i rubriken så har jag satt mig själv i en väldigt jobbig sits.

Har dom senaste åren rökt väldigt mycket cannabis & tagit amfetamin, som dom flesta vet så är detta dyrt. Och smart som man blir av droger så har jag finansierat detta med blancolån (ganska stora sådana).

Har haft arbete under tiden och tjänat helt okej med pengar så jag har lyckats betala amorteringar med nöd o näppe.

I somras vart jag tagen av polisen och vart dömd till fängelse, vilket jag ska börja avtjäna inom kort.

Nu till det ännu tråkigare, när jag vart tagen av polisen så vart jag även av med mitt jobb och har inte kunnat betala räkningar och det har börjar hagla in brev från kronofogden. Har ingen som helst möjlighet att betala i nuläget och skammen & ångesten är brutal.

Lever utåt sett med en bra fasad och ljuger för familj och vänner som tror att allt är bra med mig. Hatar mig själv för detta.jag har stöttande föräldrar och vill inte göra dom besvikna 😕

känner mig likgiltig för allt just nu och tänker på självmord hela tiden (tillochmed drömmer om det på nätterna). Men vet hur ledsna mina föräldrar skulle bli om jag tog mitt liv, mamma skulle förmodligen aldrig hämta sig från det! 😢

Kan tillägga att jag tagit mig ur drogberoendet och har varit ren i ca. 2 månader nu.

Vill verkligen ta tag i allt och leva som alla andra. Men känns som att jag förstört mitt liv och enda anledningen att jag fortfarande andas är för att inte göra dom
Som älskar mig illa.

& ja jag vet att jag är dum i huvudet och borde bromsat för länge sedan men det har jag inte gjort.

Vafan ska jag göra?

Hej TS. Rörande berättelse verkligen. Din situation är väldigt jobbig kan jag tänka mig. Men inte omöjlig.

När de gäller ekonomin så eftersom du inte har en inkomst så kommer du hos kronofogden och få utmätning . Jag har det själv. Det är några år framöver på existensminimum nu tyvärr . Tror inte du har så mycket att mäta på så dom får la mäta på den inkomsten du har. Individ o familj omsorgen kan hjälpa dig med ett egna medel konto så du slipper sitta med de ekonomiska just nu. Du får en sekreterare som tar över din ekonomi . Ditt jobb är bara att lämna över räkningarna.
Undertiden ska du nu se till att bygga om relationen med familjen. Börja om på ny kula igen. Alla gör misstag i livet. Jag levde med självmordstankar i flera år innan jag prata om det till mina föräldrar. Och om mina skulder.
Allt brast för mig i ett besöksrum på psykakuten. Sedan la jag in mig frivilligt. Tror jag spendera 6 veckor eller nått. Men lärde mig extremt mycket på det

Har du någon kontakt med psykiatrin ? Fått antidepressiva eller nått ? Kan hjälpa i det värsta stunderna. Men kom ihåg. Det är ingen lösning. Man skjuter bara problemet framåt lite .

Sedan finns de även boende stöd ev inom din kommun . Det dom kan göra är att hjälpa dig att få ordning på din vardag lite bättre . Dom kommer hem till dig 2 dagar i veckan typ . Tittar till hur du har det o så 🙂. Pratar lite om känslor, tankar , livet.
Dom kan även vara med i kontakt med olika myndigheter. Så som psykiatrin mm. Skillnaden mellan Dom och psykiatrin är att dom följer dig på ett annat sätt i din vardag. Dom lär oftast känns dig på ett betydligt bättre sätt än vad din läkare osv gör oftast . Det är som tipsen jag kan ge dig. Kanske inte är så mycket just nu men de finns hjälp att få som du ser . Riktigt bra hjälp dessutom men man måste leta lite och hitta vägar runt det hela . Vilket inte alltid är lätt . Men de finns hjälp att få TS lovar

Ps du kommer få både brev , samtal , påminnelser mm från olika företag som vill ha sina pengar. Och dom kommer inte ringa en gång tro mig. Men du får säga som de är att de inte finns några pengar . Vissa är duktiga och antecknar. Andra skiter i det fullständigt och ringer igen om några dagar
__________________
Senast redigerad av Jens86 2018-01-21 kl. 04:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback