Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-26, 13:04
  #37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Handla från företag som erbjuder betalning via Klarna.

Låter intressant. Och det fungerar på e-bay och från kina också ?
Citera
2018-01-26, 16:43
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Har inte på något sätt "idiotförklarat" TS. Tvärtom. Jag förklarade att "Swedbank och Sparbankerna hade en betallösning tidigare där man kunde aktivera e-kort via Internetbanken." Därefter redogjorde jag tydligt vad e-kort var. Den jag vände mig till i mitt inlägg hade inte hört talas om e-kort. Sedan hade vi ytterligare någon kommentar om att handla säkert på nätet. Var har du fått idén från att jag idiotförklarar TS ??? Läs mitt inlägg till vederbörande lite långsammare igen.

Flashback är absolut ett bra forum för sådana här frågor och undringar. För övrigt håller jag helt med dig om att kortsäkerheten blivit klart sämre och att alla inblandade bara verkar vara ute efter att mjölka pengar. Kortsäkerheten är ganska bedrövlig idag om man handlar på nätet. Alla hänvisar nu till Masterpass... har ej testat det och kan inte uttala mig om det. Svin var också ett lämpligt ord.
Det översta jag skrev var ju inte riktat till dig, utan en helt allmän reflektion. Det är väl kutym att svar står under ett citat. Och för att vara extra tydlig så var "svin" inte heller riktat mot dig, utan mot banker och näringsidkare som cyniskt skiter i säkerheten för att det tydligen ger mer kulor så.
Citera
2018-01-26, 16:52
  #39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Det översta jag skrev var ju inte riktat till dig, utan en helt allmän reflektion. Det är väl kutym att svar står under ett citat. Och för att vara extra tydlig så var "svin" inte heller riktat mot dig, utan mot banker och näringsidkare som cyniskt skiter i säkerheten för att det tydligen ger mer kulor så.

Då böjer jag mitt huvud och ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig . Det där med "svin" uppfattade jag korrekt i alla fall...
Citera
2018-01-26, 17:13
  #40
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
3D secure försvann också föra några år sedan. Kortsäkerheten har ju blivit klart sämre det senaste decenniet, flertalet platser kräver inte ens CSC-kod. Enda argumentet som framför är att det blir färre transaktioner med högre säkerhet. Alla inblandade tycks tjäna mer pengar i slutändan med kortbedrägerier. Svin.

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet? Det verkar snurra en massa idéer om säkerheten här på Flashback. Foliehatt på foliehatt som säger samma sak, dunkar varandra på ryggen och som sen blir rädda för att dom "hört andra säga samma sak".

Vi reder ut några saker:

1. 3D Secure, eller strong customer authentication, som det heter idag fungerar olika från bank till bank. Vissa banker använder sig av en bedrägeriuppskattning av din transaktion när den sker, om risken är högre än X så triggas strong customer authentication och du måste använda BankID eller liknande. Därmed behöver du inte alltid verifiera dig.

2. Om en butik nu inte stödjer strong customer authentication och någon på något vis kommer över dina kortuppgifter och handlar hos butiken i fråga så åker butiken på den kostnaden, du får dina pengar tillbaka utan problem.
Självklart innefattar det att du inte gjort någonting helt galet såsom skrivit din PIN-kod på ditt kort och sen blivit av med kortet, eller på annat vis varit uppenbart oförsiktig.

3. Det heter CVC-kod.

4. Vad exakt menar du med att kortsäkerheten blivit sämre senaste decenniet? Chippen och strong customer authentication har gjort korten betydligt säkrare, jag vet inte riktigt vart du får dina idéer om att allt blivit osäkrare från?

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Flashback är absolut ett bra forum för sådana här frågor och undringar. För övrigt håller jag helt med dig om att kortsäkerheten blivit klart sämre och att alla inblandade bara verkar vara ute efter att mjölka pengar. Kortsäkerheten är ganska bedrövlig idag om man handlar på nätet.

Du får gärna förklara vad du menar med detta? Vilken statistik baserar du detta på?
Citera
2018-01-26, 18:09
  #41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du får gärna förklara vad du menar med detta? Vilken statistik baserar du detta på?

Det baserar jag helt på mina kontakter med banker. De som tagit emot mig på sina bankkontor säger detta själva, helt öppet dessutom: "Kortsäkerheten på Internet - som var högprioriterad för t ex 10-15 år sedan - är inte längre prioriterad på samma sätt. Vi får se vad som händer framöver" Detta är deras ord, inte mina. Och om du tar dig en närmare koll på bankernas egna säkerhetssystem idag så går det knappast att förneka att så är fallet.

Det satsades långt mer vid tiden för t ex då e-kort infördes, Verified by Visa och Mastercard Securecode. En rad olika lösningar diskuterades och analyserades, många av dessa blev det inte ett smack med. Idag hör man mest om Masterpass men annars lyser visionerna med sin frånvaro. Säkerheten när det gäller handel på nätet prioriteras uppenbarligen inte på samma sätt av bankerna längre. Och som sagt, detta har jag med mina egna öron fått höra av bankpersonal då vi diskuterat detta. Varför det blivit så har jag ingen aning om.
Citera
2018-01-27, 07:10
  #42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det baserar jag helt på mina kontakter med banker. De som tagit emot mig på sina bankkontor säger detta själva, helt öppet dessutom: "Kortsäkerheten på Internet - som var högprioriterad för t ex 10-15 år sedan - är inte längre prioriterad på samma sätt. Vi får se vad som händer framöver" Detta är deras ord, inte mina. Och om du tar dig en närmare koll på bankernas egna säkerhetssystem idag så går det knappast att förneka att så är fallet.

Det satsades långt mer vid tiden för t ex då e-kort infördes, Verified by Visa och Mastercard Securecode. En rad olika lösningar diskuterades och analyserades, många av dessa blev det inte ett smack med. Idag hör man mest om Masterpass men annars lyser visionerna med sin frånvaro. Säkerheten när det gäller handel på nätet prioriteras uppenbarligen inte på samma sätt av bankerna längre. Och som sagt, detta har jag med mina egna öron fått höra av bankpersonal då vi diskuterat detta. Varför det blivit så har jag ingen aning om.

Skaffa någon av neobankerna, då kan du frysa kortet i appen, slå på och av nätköp etc etc. Säkerheten på de korten är betydligt högre än vad någon svensk storbank erbjuder idag.
Citera
2018-01-27, 10:58
  #43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skaffa någon av neobankerna, då kan du frysa kortet i appen, slå på och av nätköp etc etc. Säkerheten på de korten är betydligt högre än vad någon svensk storbank erbjuder idag.

Tycker det är väldigt märkligt att de svenska storbankerna är så på efterkälken, det är alldeles uppenbart att de inte satsar så mycket som de borde på detta med kortsäkerhetslösningar på nätet. Om andra banker kan, men inte storbankerna, då är det bara viljan som saknas och prioriteringarna är på annat håll.
Citera
2018-01-27, 14:50
  #44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tycker det är väldigt märkligt att de svenska storbankerna är så på efterkälken, det är alldeles uppenbart att de inte satsar så mycket som de borde på detta med kortsäkerhetslösningar på nätet. Om andra banker kan, men inte storbankerna, då är det bara viljan som saknas och prioriteringarna är på annat håll.

https://www.revolut.com/ säger själva att de utmanar de etablerade bankerna över hela europa så japp, visst saknas vilja och dagens storbanker riskerar bli morgondagens föredettingar.
Citera
2018-01-27, 15:41
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet? Det verkar snurra en massa idéer om säkerheten här på Flashback. Foliehatt på foliehatt som säger samma sak, dunkar varandra på ryggen och som sen blir rädda för att dom "hört andra säga samma sak".

Vi reder ut några saker:

1. 3D Secure, eller strong customer authentication, som det heter idag fungerar olika från bank till bank. Vissa banker använder sig av en bedrägeriuppskattning av din transaktion när den sker, om risken är högre än X så triggas strong customer authentication och du måste använda BankID eller liknande. Därmed behöver du inte alltid verifiera dig.

2. Om en butik nu inte stödjer strong customer authentication och någon på något vis kommer över dina kortuppgifter och handlar hos butiken i fråga så åker butiken på den kostnaden, du får dina pengar tillbaka utan problem.
Självklart innefattar det att du inte gjort någonting helt galet såsom skrivit din PIN-kod på ditt kort och sen blivit av med kortet, eller på annat vis varit uppenbart oförsiktig.

3. Det heter CVC-kod.

4. Vad exakt menar du med att kortsäkerheten blivit sämre senaste decenniet? Chippen och strong customer authentication har gjort korten betydligt säkrare, jag vet inte riktigt vart du får dina idéer om att allt blivit osäkrare från?



Du får gärna förklara vad du menar med detta? Vilken statistik baserar du detta på?
3D secure har Swedbank avskaffat, så det spelar ingen roll vad webbsidan har. Fast nu ser jag att det är förbehållet folk som har appen eller bankID, något jag aldrig kommer skaffa. Alltså ser de säkerheten inte som något viktigt, utan som en exklusiv funktion som enbart de slavkunder som underkastar sig fullständigt får tillgång till.

Och det heter allt möjligt https://en.wikipedia.org/wiki/Card_security_code

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tycker det är väldigt märkligt att de svenska storbankerna är så på efterkälken, det är alldeles uppenbart att de inte satsar så mycket som de borde på detta med kortsäkerhetslösningar på nätet. Om andra banker kan, men inte storbankerna, då är det bara viljan som saknas och prioriteringarna är på annat håll.
Det är ju så många som inte ställer krav och har kvar samma bank som när de föddes, så det finns ju inget tryck. Tur det finns alternativ ändå.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback