Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 13:32
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar lite hur det är med utomlandsflytt när det handlar om isk osv? Det är ju väldigt obekvämt att flytta konton med fonder och skit bara för att man eventuellt flyttar utomlands i några år.

Dessutom så om jag får lön i euro så sparar jag ju hellre dom i landet där jag eventuellt bor (utomlands då). Någon som vet hur det fungerar skattemässigt osv? Är det bara att ha 2 konton i olika länder och så betalar man skatt där kontot är?
Citera
2018-01-18, 14:18
  #2
Medlem
Om du bor utomlands (skatteresident utomlands) kan du inte ha kvar ISK. Dock KF kan du ha.

Man betalar inte skatt där kontot är utan land du är skatteresident i endast. Tidigare kapitalinkomster eller pension etc kan sedan beskattas i båda länderna. Men brukar räknas av eller ge skattebefrielse i ena land beroende av dubbelbeskattningsavtal säger.

Sedan olika regler gällande inkomst av tjänst (lön etc) mot kapitalvinster / ränteinkomster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback