Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 11:32
  #1
Medlem
Hej!

Jag har dragit igång ett satans projekt här och skrivit manus till en kortfilm och är inne i förproduktion nu. Skitkul! Men jag kan NADA om teknik! Jag är nu runt och letar efter vad för typ av kamera jag vill filma med. Har ni tips och förslag - shoot!

Vi kör brutal lågbudget och består av ett mini-team.

Vi kommer filma i naturligt ljus.

Vi kommer filma handhållet. Tänk Thomas Vinterbergs "Festen" från 1998!

Jag vill kunna visa filmen på en stor duk.

Jag kan verkligen inte ett piss om objektiv/linser (är det samma sak? )
Jag vet ju bara att man spelar in med olika om man tar en närbild eller en helbild. 35 mm? 50 mm? Det där har jag hört om men jag kan inte påstå att jag begriper nånting!

Om någon känner sig sugen på att förklara lite vad skillnaden är mellan en systemkamera och en filmkamera - känn dig fri att göra det! Eller också länka något fett!

Kanske viktigast av allt: har ni tips på ställen där det går att hyra utrustning? Någon som känner någon? Vi kommer spela in filmen runt omkring i Malmö-trakten.

Jag hoppas att jag inte har gjort bort mig för mycket! Jag är egentligen en grym skådis som bara fått nog av att fräsa pommes! Då får man känna sig dum ett tag tills det nya sitter.

Peace,
J
Citera
2018-01-28, 23:33
  #2
Medlem
Vi kör brutal lågbudget och består av ett mini-team.

Jag hoppas att någon av er är ljudtekniker och tänker på att ta upp ljud. Ta inte upp ljud via kameran.

Vi kommer filma i naturligt ljus.

Utomhus fungerar det oftast utan problem. Glöm inte att vitbalansera så att färgerna inte skiljer sig alltför mycket beroende på vädret.

Vi kommer filma handhållet. Tänk Thomas Vinterbergs "Festen" från 1998!

De flesta som filmar så det ser ut som det är handhållet använder sig av steady cam, det ger inte en så ryckig känsla. Självklart kan du filma handhållet om du vill det, men personligen tycker jag det är svårt att få det bra då jag inte är tillräckligt duktig. Jag använder själv stativ (är ganska sparsam med panoreringar och tiltningar) och vagn som jag sätter kameran i om jag vill få rörelse, tar hellre väldigt många korta klipp ur olika vinklar och arbetar mer med redigering.

Jag vill kunna visa filmen på en stor duk.

Vill du vara framtidssäker så väljer du 4K, men samtidigt så finns det bara 4 biografer som klarar detta idag. Alla biografer visar sina filmer i 2K, 1080P. Det krävs en kraftigare dator för redigering och 4K filerna blir större. En fördel med 4K om du redigerar i 1080 är att du kan beskära bilderna för snyggare kompositioner. Det finns alltid diskussioner kring om du ska filma i 24 eller 25 bilder per sekund, om du vill visa filmen på bio så välj 24, men idag klarar alla digitala projektorer att visa alla hastigheter, medan 25 bilder är vad som fungerar bäst på TV. Det finns dock ingen anledning att välja 30 bilder per sekund, det är anpassat för den amerikanska TV-marknaden.

Jag kan verkligen inte ett piss om objektiv/linser (är det samma sak? )
Jag vet ju bara att man spelar in med olika om man tar en närbild eller en helbild. 35 mm? 50 mm? Det där har jag hört om men jag kan inte påstå att jag begriper nånting!


Vilken brännvidd du har styr hur nära du upplever att du befinner dig objektet. Ju högre tal desto närmare kommer du föremålet, ju lägre tal desto mer får du med, men vidvinkel (under 35 mm) ger väldigt skeva perspektiv. Dock upplever jag att detta främst diskuteras när systemkameror används, videokameror så pratar du mest om zoom. Zooma aldrig i en scen, utan flytta kameran närmare objektet.

Om någon känner sig sugen på att förklara lite vad skillnaden är mellan en systemkamera och en filmkamera - känn dig fri att göra det! Eller också länka något fett!

De har olika användningsområden med primärt olika fokus. Stillbild eller rörlig bild. Du kan med en systemkamera ta stillbilder, vilket du inte kan med en videokamera. Medan en videokamera ofta har fler funktioner för film, inte minst när det kommer till ljudingång. En systemkamera har i bästa fall en 3.5 mm port.

Kanske viktigast av allt: har ni tips på ställen där det går att hyra utrustning? Någon som känner någon? Vi kommer spela in filmen runt omkring i Malmö-trakten.

Har du haft kontakt med: http://syd.filmcentrum.se
Det brukar gå att få låna utrustning via sådana center, har flera bekanta som fått hjälp och stöd från lokala sådana på andra orter i Sverige.

Jag hoppas att jag inte har gjort bort mig för mycket! Jag är egentligen en grym skådis som bara fått nog av att fräsa pommes! Då får man känna sig dum ett tag tills det nya sitter.
Någonstans måste alla börja, lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback