Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-20, 19:24
  #13
Medlem
Jag fick 9/10, mitt fel var "arom" där jag istället svarade "färg", detta för att jag aldrig hört talas om "arom" utan har blivit lärd att kvarkarna har olika "smak". Nu ser jag på Wikipedia att "arom" och "smak" tydligen är synonymer i detta fall.
Citera
2018-01-21, 20:20
  #14
Medlem
bjornebarns avatar
Fick också 9/10, hade testet varit på engelska hade jag svarat "flavor", men att kalla det för arom på svenska gick inte ihop för mig... Jaja, fysik på svenska har jag inte hållit på med på väldigt länge nu
Citera
2018-01-22, 10:41
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag fick 9/10, mitt fel var "arom" där jag istället svarade "färg", detta för att jag aldrig hört talas om "arom" utan har blivit lärd att kvarkarna har olika "smak". Nu ser jag på Wikipedia att "arom" och "smak" tydligen är synonymer i detta fall.
Om du visste att det kallades något med smak så var det lustigt att du svarade färg och inte arom. Arom och smak är ju synonymer, inte bara i detta fall utan även när det kommer till mat och sånt.
Citera
2018-01-27, 03:53
  #16
Medlem
Bara-Robins avatar
Nu är detta lite OT, men ne vi ändå pratar om kvarkar och färgfältet så vill jag bara nämna att det finns en dold siffra kopplad till chromodynamiken för att inte bryta mot... Minns inte vad den heter, men principen om att vissa typer av partiklar inte kan uppta samma tillstånd. Inom chromodynamiken händer det inom färgfältet, vilket lett till att man infört konceptet "isospin", vilket korrigerar problemet och matten ser ut som för vanlig spin.
Det finns inga som helst experimentella indikationer på detta, utan det är endast ett teoretiskt sätt att slippa problem med tidigare principer, och det funkar. Så man ser det som ett extra kvanttillstånd bara som inte går att observera, alltså en dold variabel vilken hypotetiskt sätt skulle kunna ha frihetsgrad i någon annan dimension.
Men vetenskapligt sätt så är det stt betrakta som ett räknetrick för att slippa problem inom fältet som är ofullständigt och under utveckling.
Ville bara nämna konceptet isospinn när vi ändå är inne på chromodynamik då det möjligen intresserar någon.
Citera
2018-01-27, 05:16
  #17
Medlem
Fick 5/10 på att gissa hej vilt utan att veta alls mer än gravitation. Så kan man också göra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback