Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 10:35
  #1
Medlem
Asantes avatar
Jag hoppas på att det finns någon här som är lite vassare än mig eller HPs egna tekniker på sitt supportforum.

Problemen började direkt efter att jag uppdaterat min HP Pavilion "Starwars edition" med produktnr: P3K70EA#UUW laptop med det senaste BIOSet. Datorn började omedelbart krascha om och om igen med olika felkoder.

Jag laddar återigen ner senaste BIOS (F.85) m.h.a. datorns serienr och uppdaterar utan felkoder, samma skit som innan. Tidigare detekterade "HP Support Assistant" när nya BIOS har släppts men efter ett års användande slutade den med det. Men efter det har det fungerat bra att manuellt ladda ner med serienr, tills nu.

Jag laddar istället ner föregånde version (F.84) som tidigare fungerade bra och ska göra en "rollback" m.h.a. en "BIOS recovering flash drive" i "HP PC Hardware Diagnostics UEFI". Väl där upptäcker jag att ingen av de 4 bin-filerna som finns på stickan matcher min system-id. Samma sak när jag undersöker senaste F.85.

Inga problem tänkte jag, jag har ju kvar de gamla uppackade BIOS som "HP Support Assistant" laddade ned när datorn var ny och som fortfarande ligger kvar under "SWSetup". Men nej, samma ickematchande filer som den nyare versionerna.

Mitt system-id är "80A4" och filerna i samtliga BIOS som finns tillgängliga till min modell är 080A0.bin, 080A9.bin, 0809B.bin and 08092.bin. På något sätt väljer systemet trots det rätt (eller fel?) automatiskt vid en normal BIOSuppdatering men vid en rollback måste man själv veta.

HPs supportforum kunde/ville/vågade inte hjälpa mig att välja men rent intuitivt borde det vara 080A0.bin eller 080A9.bin som matchar bäst. På jobbet hade jag kanske chansat men hemma... 50% chans att vinna eller försvinna :-)

Någon HP-expert borde finnas där ute på Flashback som känner igen detta problem och kan ge lite vägledning...
Citera
2018-01-19, 13:44
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asante
080A0.bin, 080A9.bin, 0809B.bin and 08092.bin
Ett knep som ofta funkar är att dra in de där filerna i ett tomt notepad/anteckningar-fönster.

Det är såklart mestadels bara en massa datajitter och krummelurer, men nånstans däri kan också mycket ofta finnas text, modellnummer, versionskoder mm i klartext. Bläddra runt och se om du kan hitta nåt användbart. Det kan stå mitt i jittret och kan vara isärslaget så det står "s å h ä r" istället för "såhär", så det går inte alltid använda sökfunktionen.

Det går såklart ännu bättre att öppna i en hexeditor om man har en sådan, men notepad kommer man långt med också. Gör bara inga ändringar/sparningar med notepad, för då är filen förstörd sedan.
Citera
2018-01-20, 14:05
  #3
Medlem
Asantes avatar
Tack för tipset! Jag har grävt lite i gamla loggfiler från BIOSuppdateringar (F79) när datorn var ny och "HP Support Assistant" fortfarande fungerade som den skulle.

M-FD: 0 0 0 2C Not match FFFFFFFF & 80A4103C != 80A0103C
M-FD: 0 0 0 2C Not match FFFFFFFF & 80A4103C != 80A1103C
M-FD: 0 0 0 2C Not match FFFFFFFF & 80A4103C != 80A2103C
M-FD: 0 0 0 2C Not match FFFFFFFF & 80A4103C != 80A3103C
M-FD: Match!
M-FD: FD filename 080A0F79.BIN
M-FD: INI filename 80A0_SKL_U.ini

Så Support Assistant har valt denna BIOSuppdatering och systemet valt 080A0.bin som bästa match till mitt 80A4-system.

Laddade ner F.83 och F.84 och skapar "BIOS recovering flash drive" samt försöker göra en BIOS-rollback. Men väl där blir det tvärstopp både med F.83 och F.84.
"The System BIOS rollback failed"
"Unable to open BIOS Signature file"

Lite frustrerande när man har alla pusselbitar... alla tips välkomna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback