Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-18, 01:23
  #1
Medlem
Jag försöker ta fram en lista över den absoluta bas man behöver för att överleva en längre tid i skogen. Att göra skor av näver och en säng av ris är alltså inte det jag söker efter i dagsläget, men typ åt det hållet!

Jag tänker utifrån sju kategorier. Äta, sova, tillvaro, hygien, kläder, verktyg och boende, vad saknar jag?

Äta
- Tallrik, djup och modell större. Fungerar till alla måltider
- Kombinerad kniv, gaffel och sked
- Glas
- Stekpanna, gjutjärn vilket håller i all evighet
- Kastrull
- Stor vattenbehållare
- Mindre flaska/dunk för vatten

Sova
- Säng
- Madrass
- Madrassskydd
- Lakan
- Påslakan
- Kuddöverdrag
- Kudde
- Täcke

Ett alternativ kan vara sovsäck, men hur skönt och hygieniskt är det efter några månader eller år?

Tillvaro
- Böcker
- Radio
- Skrivpapper
- Penna

Hygien
- Toapapper
- Torky hushållspapper
- Tandborste
- Tandkräm
- Huvudvärkstabletter
- Nezeril

Kläder
- Stövlar
- Kängor
- Jeans
- långkalsonger
- Ull t-shirt
- Ull tröja
- Jacka
- Handskar
- Mössa
- Ryggsäck

Verktyg
- Kniv
- Yxa

Boende
- Vedeldad kamin
- Skåp för torrvaror
- Skrivbord
- Stol
- Portabel toalett


Det stora problemet som jag ser det är tillgången på vatten, och hur jag sköter exempelvis tvätt av händer och bashygien. Eftersom det här inte ska bli en listtråd får du gärna komma med andra tips, och tankar som är relevanta för att överleva i skogen.
__________________
Senast redigerad av XrSC 2018-01-18 kl. 01:28.
Citera
2018-01-18, 01:36
  #2
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Jag försöker ta fram en lista över den absoluta bas man behöver för att överleva en längre tid i skogen. Att göra skor av näver och en säng av ris är alltså inte det jag söker efter i dagsläget, men typ åt det hållet!

Jag tänker utifrån sex kategorier. Äta, sova, tillvaro, hygien, kläder och boende, vad saknar jag?

Äta
- Tallrik, djup och modell större. Fungerar till alla måltider
- Kombinerad kniv, gaffel och sked
- Glas
- Stekpanna, gjutjärn vilket håller i all evighet
- Kastrull
- Stor vattenbehållare
- Mindre flaska/dunk för vatten

Sova
- Säng
- Madrass
- Madrassskydd
- Lakan
- Påslakan
- Kuddöverdrag
- Kudde
- Täcke

Ett alternativ kan vara sovsäck, men hur skönt och hygieniskt är det efter några månader eller år?

Tillvaro
- Böcker
- Radio
- Skrivpapper
- Penna

Hygien
- Toapapper
- Torky hushållspapper
- Tandborste
- Tandkräm
- Huvudvärkstabletter
- Nezeril

Kläder
- Stövlar
- Kängor
- Jeans
- långkalsonger
- Ull t-shirt
- Ull tröja
- Jacka
- Handskar
- Mössa
- Ryggsäck

Boende
- Vedeldad kamin
- Skåp för torrvaror
- Skrivbord
- Stol
- Portabel toalett


Det stora problemet som jag ser det är tillgången på vatten, och hur jag sköter exempelvis tvätt av händer och bashygien. Eftersom det här inte ska bli en listtråd får du gärna komma med andra tips, och tankar som är relevanta för att överleva i skogen.
+ Första förband låda.
+ Socker (göra alkohol/desinfekt/rengör/insektsbett)
+ Solcells laddare.
+ Myggnät.
+ Liggunderlag.
+ Bra sovsäck.
+ En limpa blocktvål (hygien/tvätt).
+ Kåsa.
+ Yxa.
+ Kniv.
+ Såg.
+ Rep.
+ Tändstål.
+ Persennier plast.
+ Diskborste.
+ Några pkt 5L fryspåsar (förvaring/hålla torrt).
+ Antibiotika, finns att köpa.
+ Kol tabletter.
- Portabel toalett.
- Säng
- Madrass
- Madrassskydd
- Lakan
- Påslakan
- Kuddöverdrag

Några förslag, bara.
__________________
Senast redigerad av -Andreas- 2018-01-18 kl. 01:39. Anledning: första förband
Citera
2018-01-18, 01:40
  #3
Medlem
Antar att du tänkt bo i en stuga eftersom du har med säng och vedspis? Utrustning är såklart viktigt, men om man ska vara självförsörjande på riktigt krävs även djup kunskap om överlevnad och en härdad mentalitet. Det var en tråd på flashback för ett tag sedan med en tjomme som stack ut i skogen med en presenning men gav upp efter två nätter. Jag har inte läst hela än, men den här boken innehåller mycket matnyttigt på ämnet:

https://www.amazon.com/SAS-Survival-.../dp/0062378074
Citera
2018-01-18, 01:44
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Med den utrustningslistan tycker jag ts ska ta bort minimalism ur trådrubriken. Låter som ni ska ha hela civilisationen med er ut.
Citera
2018-01-18, 01:48
  #5
Medlem
XaoqcHs avatar
Överleva hur länge? Mot vilken bakgrund/scenario/katastrof? Mycket av det du listar påminner mer om camping/homesteading än överlevnad, så därför undrar jag vilket scenario du föreställer dig.

Eld är en hel kategori för sig själv. Du behöver flera eldverktyg men även kunna skapa eld mha naturen. Man borde kunna göra upp flera olika typer av brasor beroende på ens behov samt hur man håller konstant håller elden i liv.

Hantering av vatten är absolut avgörande. Filtrera vatten kräver inte nödvändigtvis avancerad utrustning men däremot övning och en bra setup så man kan filtrera de stora kvantiteterna vatten som behövs. Närhet till en sökvattenkälla blir avgörande för ens överlevnad. Att koka upp vatten kräver en eld som mer eller mindre alltid är igång.

Mat. Har man inte möjlighet att köpa provianter efter att man byggt läger så brukar mat bli ett krismoment. Jakt och fiske är mycket svårare än man tror för ovana, att furagera tar snabbt slut på resurserna. Även om man lyckas ta med sig ett gäng konserver och MRE:n så tar det slut efter några dagar/veckor.

Knivar får väl helt avgörande för ens överlevnad. En mindre kniv, tex mora, för att skära, tälja och annat småarbete. En större kniv för mer krävande arbete som att klyva ved. En yxa eller såg skulle inte skada då man konstant måste införskaffa bränsle till brasan.

Var ska du bo och sova? Att bygga ett mer permanent läger från grunden med ordentliga ytor för att sova och äta mat blir avgörande och kan göras under några dagar men kan vara svårt att bygga. Att bygga en mindre timmerstuga är något som kräver kunskap, erfarenhet, verktyg och en hel del tid.
Citera
2018-01-18, 01:48
  #6
Avstängd
salt och kryddor
fiskeutrustning
dunk matolja
Citera
2018-01-18, 01:49
  #7
Medlem
-Andreas-s avatar
Bra att du länka till hon/han.
Det skiljer mkt på en helg, två veckor, två månader eller +ett kvartal.

Ensam i naturen är roligt ett tag, sen vill man gärna in i grupp likasinnade som hjälps åt/minskar bördan, är min erfarenhet.
Citera
2018-01-18, 01:50
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Det stora problemet som jag ser det är tillgången på vatten, och hur jag sköter exempelvis tvätt av händer och bashygien. Eftersom det här inte ska bli en listtråd får du gärna komma med andra tips, och tankar som är relevanta för att överleva i skogen.

Använd handsprit det dödar bakterier som orsakar svettlukt. Häng upp kläder för vädring så slipper du tvätta för ofta. Du får nog skaffa dig ett par 20 liters dunkar och ransonera 5 liter vatten per dag.

Frystorkad mat tror jag också du behöver för att underlätta. Sen är du hemma i skogen.
Citera
2018-01-18, 01:54
  #9
Medlem
Köp ett tentipitält, sedan är det bara att flytta med hela bohaget ut i skogen.

http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/
Citera
2018-01-18, 02:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
lista

Tack för dina förslag, uppskattas!

Citat:
Ursprungligen postat av tertep
Antar att du tänkt bo i en stuga eftersom du har med säng och vedspis? Utrustning är såklart viktigt, men om man ska vara självförsörjande på riktigt krävs även djup kunskap om överlevnad och en härdad mentalitet. Det var en tråd på flashback för ett tag sedan med en tjomme som stack ut i skogen med en presenning men gav upp efter två nätter. Jag har inte läst hela än, men den här boken innehåller mycket matnyttigt på ämnet:

https://www.amazon.com/SAS-Survival-.../dp/0062378074

Har till en början inte tänkt vara självförsörjande, det handlar mer om att skapa sig en trivsam plats på jorden, för att utvecklas mer åt det självförsörjande hållet, med odling, egen tillverkning etc. Beroende på om det är en väg jag vill ta. Jag tackar för länkarna!

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Med den utrustningslistan tycker jag ts ska ta bort minimalism ur trådrubriken. Låter som ni ska ha hela civilisationen med er ut.

Allt är relativt, minimalism i mina ögon då det i grunden handlar om ren överlevnad, fast i modern tappning. Allt jag ska ha med kommer ha ett användningsområde. Inga ”döda prylar”

Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Överleva hur länge? Mot vilken bakgrund/scenario/katastrof? Mycket av det du listar påminner mer om camping/homesteading än överlevnad, så därför undrar jag vilket scenario du föreställer dig.

Eld är en hel kategori för sig själv. Du behöver flera eldverktyg men även kunna skapa eld mha naturen. Man borde kunna göra upp flera olika typer av brasor beroende på ens behov samt hur man håller konstant håller elden i liv.

Hantering av vatten är absolut avgörande. Filtrera vatten kräver inte nödvändigtvis avancerad utrustning men däremot övning och en bra setup så man kan filtrera de stora kvantiteterna vatten som behövs. Närhet till en sökvattenkälla blir avgörande för ens överlevnad. Att koka upp vatten kräver en eld som mer eller mindre alltid är igång.

Mat. Har man inte möjlighet att köpa provianter efter att man byggt läger så brukar mat bli ett krismoment. Jakt och fiske är mycket svårare än man tror för ovana, att furagera tar snabbt slut på resurserna. Även om man lyckas ta med sig ett gäng konserver och MRE:n så tar det slut efter några dagar/veckor.

Knivar får väl helt avgörande för ens överlevnad. En mindre kniv, tex mora, för att skära, tälja och annat småarbete. En större kniv för mer krävande arbete som att klyva ved. En yxa eller såg skulle inte skada då man konstant måste införskaffa bränsle till brasan.

Var ska du bo och sova? Att bygga ett mer permanent läger från grunden med ordentliga ytor för att sova och äta mat blir avgörande och kan göras under några dagar men kan vara svårt att bygga. Att bygga en mindre timmerstuga är något som kräver kunskap, erfarenhet, verktyg och en hel del tid.

Resten av mitt liv är tanken. Jag planerar för en vardag som ensam ute i skogen, med inom närområdet tillgång till affär och hela den biten. Det ska på något sätt börja som ett vanligt hem, bortsett från att det kommer saknas ström, rinnande vatten och den biten, även att jag skalar bort onödiga prylar.

Jag tackar för din text, det kommer möjligtvis bli mer användbart i förlängningen, just nu har det inte gått så långt till att vara helt självförsörjande långt utanför samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
salt och kryddor
fiskeutrustning
dunk matolja

Bra tips, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Köp ett tentipitält, sedan är det bara att flytta med hela bohaget ut i skogen.

http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/

Det blir nog mysigare med en liten skogsstuga!
Citera
2018-01-18, 05:19
  #11
Medlem
ridethewinds avatar
Minimalism säger du. glöm inte att det ska va fluor i tandkrämen också.
Citera
2019-09-15, 16:58
  #12
Medlem
submariners avatar
Hej,

Om du tänker stuga och på sikt självförsörjande tror jag minimalism är fel ordval, själva grejen kräver sannolikt ganska mycket prylar

Tycker du ska läsa Markus Torgebys bok - han drar det hela ganska långt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback