Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-25, 19:26
  #13
Medlem
Sätt termometern vid utloppet till kylaren, reglera med effekt och kylning så att temperaturen högst upp i kolonner ligger kring 80-82 grader så får du ut runt 90 procent råsprit. När det blir svårt att hålla temperaturen är mäsken slut.
Du borde få typ 1.5-1,8 liter råsprit, blanda ner och filtrera i kol borde det ge runt 3 liter färdig sprit. Men det finns lite förluster i processen så detta gäller ur 10 liter mäsk ur en större mängd.
Kokar du bara 10 liter kanske du får 2,5 liter fördig sprit.
Citera
2018-07-28, 12:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Att ställa in plattan på 90 grader är det bästa, tyvärr så är det väldigt få plattor som klarar av att ställas så exakt, enklare att sätta den på 100 grader under strippning och öka kylningen rejält istället.

Att försöka ställa in kokningen på 78,25-78,3° är något som man sysslade med på labmastertiden, gärna kombinerat med en finkelfälla på kolonnen. I realiteten så var detta dödfött, labmastern var felbyggd i grunden och gav ett dåligt resultat, finkelfällan fungerade aldrig som konstruktören hade tänkt sig, och att försöka hålla sig till 78,25-78,3° är en teknik som försvann med "Grabbarns Kokbok".

90 grader samt god kylning är den bästa metoden för att få fason på råspriten, gärna kombinerat med bikarbonat för att höja finkelns kokpunkt.

Wow, det är visst någon här som har läst böcker!
Var cirkulatorer och integrerade brännare också något som man "sysslade med på labmastertiden"?

Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Kolfiltrering har till uppgift att få bort finkeloljorna i den färdiga spriten, inget annat.

Vad gäller metanol så bildas den vid all form av jäsning, även i filmjölk. Det rör sig dock i praktiken om mikroskopiska mängder.

Vildjäsning eller dålig hygien ökar inte mängden metanol, däremot så riskerar man oönskade kulturer som kan i praktiken sabotera rejält för den önskade jästen, det kan röra sig om allt ifrån dålig utdelning av etanol, till oönskad bismak på den färdiga produkten.

Bra att du tog upp det, jag reagerade också starkt på inlägget.
Citera
2018-07-28, 17:43
  #15
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Wow, det är visst någon här som har läst böcker!
Var cirkulatorer och integrerade brännare också något som man "sysslade med på labmastertiden"?
Bra att du tog upp det, jag reagerade också starkt på inlägget.

Min kunskap är i praktiken baserad på egna iakttagelser samt det jag läst på Bryggforum https://www.bryggforum.nu/. Ett forum väl värt besväret att läsa igenom!

Finkelfällor, låga kokpunkter samt ett evinnerligt tjat om metanol... Ärligt talat så begriper jag inte var folk får alla dumheter ifrån...

Skönt att få bra respons från dig, du verkar också vara kunnig på området, något som tyvärr allt för få är här på Flashback.
Citera
2018-07-30, 19:37
  #16
Medlem
För att illustrera hur långsamt det går för mig så har jag fastnat och är tacksam för tips.

Jag har en tryckkokare med borrad hål i och ett kopparör. Hur f-n ska man få det tätt i locket på mitt senaste projekt?
Citera
2018-07-30, 21:03
  #17
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
För att illustrera hur långsamt det går för mig så har jag fastnat och är tacksam för tips.

Jag har en tryckkokare med borrad hål i och ett kopparör. Hur f-n ska man få det tätt i locket på mitt senaste projekt?

En lösning är att använda sig av en bordgenomföring, https://www.biltema.se/bat/vvs/bordg...ing-2000020419.

En vanlig packning eller gängtejp ger god tätning. Kopparröret förses med motsvarande invändiga gängning som matchar bordsgenomföringens mått. Alternativt så löder man dit en passande koppling på kopparröret.
Citera
2018-08-08, 06:32
  #18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diplom
En tyvärr tämligen alltför vanlig vanföreställning hos okunniga personer om okunniga hemmakokare Kokpunkten ligger på 78,25° och temperaturen ska vid produktuttaget ligga så när den temperaturen det går. Klarar man av att hålla 78,25-78,3° så får man ut den renaste spriten.
Högre temperatur ger svagare sprit och om tempen ligger under 78,25° så kommer det heller inte ut någon sprit.
Kan det vara så enkelt att du såg fel på 78 och 87?
Detta är gamla kunskaper, även om det används som metod ibland.
Man kokar innehållet, och temperaturen ökar allt eftersom alkoholen kokas ur.

Man lägger ingen kraft idag på att pricka den temperaturen, då som Frater_Frag säger att det är väldigt svårt att uppnå i hemmet och utan väldigt exakta verktyg.

Känns faktiskt som alkoholens kokpunkt är helt ointressant idag och för hembränning.
Citera
2018-08-09, 13:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta är gamla kunskaper, även om det används som metod ibland.
Man kokar innehållet, och temperaturen ökar allt eftersom alkoholen kokas ur.

Man lägger ingen kraft idag på att pricka den temperaturen, då som Frater_Frag säger att det är väldigt svårt att uppnå i hemmet och utan väldigt exakta verktyg.

Känns faktiskt som alkoholens kokpunkt är helt ointressant idag och för hembränning.

Temperatur nere i själva kok-kärlet borde vara sekundärt, och håller med om att det med fördel kokas. Diplom är dock i min mening helt rätt ute när han pratar om temperatur vid produktuttag och att det är viktigt för att få bra destillation.
Citera
2018-08-09, 13:42
  #20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handklaver
Temperatur nere i själva kok-kärlet borde vara sekundärt, och håller med om att det med fördel kokas. Diplom är dock i min mening helt rätt ute när han pratar om temperatur vid produktuttag och att det är viktigt för att få bra destillation.
Det är redundant idag.
Och detta med strippa(hög värme och hastighet) i alkoholtillverkning, det är rätt vanligt.
Whiskey kan ju köras 3 omgångar tom innan man är klar med sin destillering.

Det man väljer hellre idag är att koka ens mäsk till den temperatur kokpunkten ligger.
Det handlar inte om stormkoka, dock varmare än alkoholkokpunkten och blir varmare och varmare allt eftersom destilleringen fortgår.

Inget jag säger är nått emot att säga det är fel att göra på annat sätt, dock bara att det anses mer som gammal teknologi idag.
Och det mer nyare sättet ökar hastigheten, och är man inte hel lat så kan man även plocka heads och tails på detta.
Men har man utrustning som är beroende av värmen, så kör man ju inte full kokning.
Citera
2018-08-09, 20:06
  #21
Medlem
Frater_Frags avatar
Man kan faktiskt koppla sin kokplatta så att den styrs av en givare i kokkärlet, denna givare skickar en signal när en i förväg fastställd temperatur har uppnåtts, varvid plattan ifråga stängs av. Jag har inte brytt mig om denna metod själv, jag vet av erfarenhet hur lång tid det tar att koka ut en omgång, så jag går efter klockan s.a.s. Men tycker man om att mixtra och ha sig så kan den tekniken vara till viss nytta, den stora fördelen är den att man därigenom tar bort risken för torrkokning i kärlet.

Den platta jag använder mig av bryter efter max 3 timmar, vilket ger en viss trygghet.
https://www.clasohlson.com/se/Indukt...ta/Pr441998000
__________________
Senast redigerad av Frater_Frag 2018-08-09 kl. 20:08.
Citera
2018-08-11, 03:03
  #22
Medlem
Använder du inte nån turbojäst typ eller sugar wash utan landar på blygsamma 7-8 ABV i vörten så tror jag du kan räkna med 1/8 ( mest finkel )
Tar du en fin cut på 1/5 så lndar du på 1/40 av mäsken.( extremt fin något karaktärslös hb där cuten ligger exakt i mitten) Vanligt är nog släng första 1/4 och sista 1/4. Det skulle väl ge 1/16 då. ( det blir väl 60-65 procent ABV. Kan ju spädas ut om man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback