Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 22:01
  #1
Medlem
Tjena!
Behöver lite råd/andras erfarenheter kring att gå DBT/KBT och samtidigt vara stående på benzo (utskrivet av läkare såklart).

Har gått DBT sen i juni och har levt med ångest i flera år, men för några månader sen dog min bästa vän väldigt plötsligt och sen dess har ångesten förvärrats gånger tusen. I november träffade jag en läkare som skrev ut oxascand och har tagit det nästan dagligen sen dess (har gått efter ett dosschema, så är inte en vid behovs-medicin) och nu säger min dbt-terapeut att man inte kan ta benzo när man går dbt för man ska utsätta sig för ångest.

Har dock ångest trots min oxascand (är inga höga doser och tar alltid samma dos) och hade överlevt min vanliga ångest, men som sagt är det lite extrema omständigheter nu. Har dessutom diabetes typ 1 som gör mitt blodsocker okontrollerbart vid stresshormoner och oxascanden är det enda som lyckats förhindra dessa blodsockerproblem.

Undrar om nån annan har använt benzo samtidigt som ni gått dbt/kbt och det fungerat bra? Är ju aldrig hög på det och avtrubbad från känslor heller.
Citera
2018-01-18, 00:42
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Vad står DBT för?
Tror inte KBT ger ett skit om man kör med benzo samtidigt. Det är som att gå till en alkoholterapeut när man dricker mellan mötena. Waste of time!
Citera
2018-01-19, 00:26
  #3
Medlem
Det är lite klurigt eftersom din läkare uppenbarligen anser att du är i behov av oxascand just nu. Samtidigt är det generellt inte särskilt rekommenderat att genomgå KBT samtidigt som man går på det. Alla behandlare gör en egen bedömning från fall till fall, men generellt försämrar benso chansen att nå bra terapiresultat. Jag tror läget är detsamma med DBT, men ska tillägga att jag är lite mer osäker på evidensläget där.
Citera
2018-01-19, 01:10
  #4
Medlem
Det är nog inte klockrent att ha en insatt benzo-behandling samtidigt som man genomgår en KBT-behandling. Själva grunden i KBT är att aktivera ”obehagsresponser” och lära in i både erfarenhetsmässigt och kroppsligt att det inte är någon egentlig fara. Benzo motverkar detta genom 1) inte tillåta ett fullt ångestpåslag 2) det är att räkna som ett säkerhetsbeteende (något du kanske har gått igenom med din terapeut). Dessutom finns det studier som visar på minskad generalisering av behandlingsframgångar.

Det smartaste hade nog varit att tala med din läkare och din terapeut om kombinationen. Är det en distriktsläkare som satt in behandlingen så är det inte säkert att denne är helt medveten om påverkan på psykoterapiresultat.

Det kan även vara så att du och/eller din läkare har kommit fram till att det inte är lämpligt att sätta ut läkemedel pga du får ett väldigt starkt ångestpåslag och minskad funktion i vardagen.

Sätt inte ut läkemedel på egen hand utan att konsultera läkare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback