2020-09-08, 21:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hans swish kommer inte räknas in, då man går på taxerad inkomst, vad jag vet. Och ja, böterna kommer bli låga, men skadestånden kommer svida, och dessa sätts inte bsserat på inkomst utan efter hur allvarligt brottet varit. Cissi Wallin fick väl betala 150 har jag för mig. Kommer antagligen inte bli lika högt för Rasken, men med tanke på hur många gånger han förtalat Trosa-tanten så blir det nog inte billigt. Och Jewels fick ganska stor spridning. Men säg ett samlat skadestånd på cirka 100000, känns inte som en otrolig siffra.
Nej, Cissi fick väl betala 50 eller 90 tusen?

Edit
Om han fälls så handlar det inte om en person -- utan minst sju personer .. så den sammanlagda summan kan - men behöver inte - bli högre
Citera
2020-09-08, 21:49
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
100 dagsböter a 50 kr (lmao) och 90 lakan till Virtanen men åklagaren hade begärt 240 000.
Citera
2020-09-08, 21:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
100 dagsböter a 50 kr (lmao) och 90 lakan till Virtanen men åklagaren hade begärt 240 000.
Det låter bekant.
Citera
2020-09-08, 22:05
Medlem
TheFinals avatar
Schysst giveaway, utformad på ett sätt som man inte får göra det på via youtube 😂
Dessutom är det ett lotteri då det saknas prestationsmoment (lotteriinspektionen säger själv att gilla och dela inte är det).

Tävlingar där man uppmanar andra att följa, gilla eller dela får inte heller göras på Youtube (eller facebook/instagram för den delen heller).

jajaja, "alla gör så", men man får inte 😁
Har nån tråkigt går det säkert rätt enkelt att ta ner videon, jag är inte troll nog för att orka med sånt.
Edit: Tävlingen va ju på instagram och inte youtube, my bad... Still same rules
Senast redigerad av TheFinal 2020-09-08 kl. 22:58.
Citera
2020-09-08, 22:05
Medlem
Citat:

Edit
Om han fälls så handlar det inte om en person -- utan minst sju personer .. så den sammanlagda summan kan - men behöver inte - bli högre

Joo, du har helt rätt på 90K. Enligt media var domen på 80K, men enligt Cissi vart det 10K till i andra omkostnader som jag förstod det, så den totala summan var på 90K.

Jag rättade mig i ett inlägg senare, när jag googlat på saken.

Ska faktiskt bli ganska spännande detta, tror detta mål kan komma att bli lite vägledande för framtida mål, i och med att YT ändå är lite nytt.
Citera
2020-09-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Schysst giveaway, utformad på ett sätt som man inte får göra det på via youtube 😂
Dessutom är det ett lotteri då det saknas prestationsmoment (lotteriinspektionen säger själv att gilla och dela inte är det).

Tävlingar där man uppmanar andra att följa, gilla eller dela får inte heller göras på Youtube (eller facebook/instagram för den delen heller).

jajaja, "alla gör så", men man får inte 😁
Har nån tråkigt går det säkert rätt enkelt att ta ner videon, jag är inte troll nog för att orka med sånt.

Prestationsmomentet är att kommentera så många gånger som möjligt
Dagens garv nr 2 när två småbarn springer bakom Rasken och en slutligen springer fram och ber om bild. https://youtu.be/h0RD630gu8U?t=271
Bästa förebilden <3
Men att han blev månadsgivare för att "mätta barn"...mind blown!
Senast redigerad av chokladvanilj 2020-09-08 kl. 22:31.
Citera
2020-09-08, 22:36
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Prestationsmomentet är att kommentera så många gånger som möjligt
Dagens garv nr 2 när två småbarn springer bakom Rasken och en slutligen springer fram och ber om bild. https://youtu.be/h0RD630gu8U?t=271
Bästa förebilden <3
Men att han blev månadsgivare för att "mätta barn"...mind blown!
Det där var en sån jävla ego boost, han nämnde ju också i dagens video att han kunde signera lådan till snusdosan om vinnaren ville det, såå nöjd
Senast redigerad av Anus.Dos.Deminos 2020-09-08 kl. 22:57.
Citera
2020-09-09, 07:33
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det är ju bra om han taxerade 250k 2019 ... för det lär vara den årsinkomsten som ligger till grund för eventuella dagsböter.

Gällande visningssiffrorna så fick han väl en hel del gul/rödmarkerat om jag inte missförstått det helt.

Nej.
Dagsbötern baseras på den inkomst Rask har idag.
Sedan görs avdrag för försörjningsansvar mm.

Jag gissar att han hamnar på minimumnivån 50 kr/dag.
Citera
2020-09-09, 10:18
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nej.

Idag? Hur skulle det gå till menar du?
Citera
2020-09-09, 11:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej.

Så om en person skall upp i rätten så kan denne säga upp sig från arbetet en månad före rättegången, få lägsta beloppet och sedan börja arbeta direkt efter laga kraft vunnen dom?

Det låter konstigt. Tittar man på vad som skrivs i ämnet så beräknas det på årsinkomst - sedan KAN avdrag göras för försörjningsansvar.
Citera
2020-09-09, 15:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Så om en person skall upp i rätten så kan denne säga upp sig från arbetet en månad före rättegången, få lägsta beloppet och sedan börja arbeta direkt efter laga kraft vunnen dom?

Det låter konstigt. Tittar man på vad som skrivs i ämnet så beräknas det på årsinkomst - sedan KAN avdrag göras för försörjningsansvar.

Det görs alltid.
Det är den aktuella inkomsten som gäller.

F.ö hör det till saken att om personen pga det misstänkta brottet förlorat sin sysselsättning så medför det enligt praxis en viss straffrabatt. Ett exempel på detta är den knarkande och våldtäktsdömde åklagaren i Gävle som det finns en tråd om.

Han fick minskat straff eftersom han aldrig mer kan återgå till sitt yrke.
Citera
2020-09-09, 17:38
Medlem
Citat:
Det görs alltid.
Det är den aktuella inkomsten som gäller.

F.ö hör det till saken att om personen pga det misstänkta brottet förlorat sin sysselsättning så medför det enligt praxis en viss straffrabatt. Ett exempel på detta är den knarkande och våldtäktsdömde åklagaren i Gävle som det finns en tråd om.

Han fick minskat straff eftersom han aldrig mer kan återgå till sitt yrke.

Enligt en annan tråd jag hittat, bara för att jag blev intresserad av frågan, säger att man dagsböter baseras på en beräknad årsinkomst vid tillfället för domen. Alltså man baserar det på vad Rasken borde anses tjäna detta år. I och med att Rasken vid flera tillfällen uppgivit att han tar ut 20K per månad, borde det ju vara den summan man som åklagarens sida kan hävda är korrekt. Speciellt om det stämmer med deklarationer. Dock är det ju Raskens inkomst som är det intressanta, inte vad hans företag dragit in, då han väl har ett AB.

Källa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in