Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 19:46
  #1
Medlem
Jag har försökt lära mig detta språk flera gånger men ger alltid upp då det fort blir för invecklat för min hjärna. Det är som att jag saknar någon fundamental kunskap som behövs för att bygga på med det man lär sig av språket.

Vad skulle ni rekommendera att jag läser på om innan jag ger mig in i lärandet av självaste PHP-språket?
Citera
2018-01-17, 19:56
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarathustra11
Jag har försökt lära mig detta språk flera gånger men ger alltid upp då det fort blir för invecklat för min hjärna. Det är som att jag saknar någon fundamental kunskap som behövs för att bygga på med det man lär sig av språket.

Vad skulle ni rekommendera att jag läser på om innan jag ger mig in i lärandet av självaste PHP-språket?
Programmering, dvs hur man gör för att lösa ett programmatiskt problem.

Det är irrelevant vilket språk du än försöker ge dig på, saknar du kunskapen om hur en algoritm skapas i pseudokod kommer du nog inte ha mycket glädje av språkkunskaperna oavsett vilket språk du än väljer.

Om vi för enkelhetens skull väljer ett mål, till exempel "skapa en sida. Sidan ska ta emot en siffra som parameter. Denna siffran ska multipliceras med allt mellan 0 till 10 och resultatet inklusive vad som beräknas ska skrivas ut i en tabell".

Typisk skoluppgift, hur ska algoritmen för att åstadkomma detta beskrivas i ord?
Citera
2018-01-17, 19:59
  #3
Medlem
studioxswes avatar
PHP är ett av de lättaste språken att lära sig (anser jag, andra har säkert andra förslag) då funktionerna är rätt självförklarande.

MEN om man aldrig någonsin har programmerat så kan det vara grekiska. Om allt är grekiska kanske du borde titta på youtube videos, finns massor av introduktioner, även fysiska kurser kan hjälpa. Att sitta själv är inte alltid lätt.
Citera
2018-01-17, 22:39
  #4
Medlem
Här kan vara en bra start: https://www.w3schools.com/php/
De går igenom PHP utan att blanda in objektorientering som jag tycker man kan lägga på i efterhand om man vill fortsätta fördjupa sig. Lite lite kommer, men inget där du måste förstå objektorientering.
Citera
2018-01-19, 01:55
  #5
Medlem
Att ha ett mål med sin programmering är oftast A & O.
Programmering bara för programmeringens skull blir väldigt lätt tråkigt, så att ha ett mål med sin programmering motverkar det.
Var inte rädd för att istället för att skriva helt egen kod modifiera någon annans, på det sättet så kan du stega igenom den befintliga koden och försöka analysera vad olika funktioner gör t.ex.
PHP får mycket obefogad negativ kritik, men även en del befogad - men det till trots så är det fortfarande det största språket för backend på WWW.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback