Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 18:17
  #1
Medlem
Hur gör man för att börja basehoppa i Norge? Sverige är ju värdelöst att hoppa i, men i grannlandet Norge finns ju en del finna klippor att hoppa från. För nog är det väl lagligt att hoppa från berg?

Så frågan är ju hur man kommer i gång?
Citera
2018-01-17, 18:40
  #2
Medlem
sfrges avatar
Generellt så är det väl lagligt men på vissa ställen är det förbjudet. Trollväggen t.ex.

Har du hoppat base nån gång innan eller?
Citera
2018-01-17, 18:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Generellt så är det väl lagligt men på vissa ställen är det förbjudet. Trollväggen t.ex.

Har du hoppat base nån gång innan eller?

Jag har hoppat fallskärm tidigare men tröttnade efter nästan hundra hopp. Efter det har jag gjort drygt 16 bungyjump vilket var himla kul.

Nu funderar jag på att testa något nytt och spännande.
Citera
2018-01-17, 18:57
  #4
Medlem
sfrges avatar
Jag skulle väl avråda folk att börja hoppa base.
Själv har jag hoppat fallskärm en gång.
Och då fick jag dra reserven direkt.
Dom flesta som hoppar base har väl speciella skärmar. Ingen reserv som jag fattat det.

Har själv hållit på med solodykning förut. Jag vet ärligt talat inte vad som är farligast jämfört med basejump.
Citera
2018-01-18, 14:49
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Du bör göra minst hundra fallskärmshopp till, till en början. Om du gör dem med mål att träna på allt som har med BASE att göra blir de säkert roligare. Där ingår precisiondlandningar på små områden i ogynnsamma vindar. Hoppa från helikopter och ballong för att få känslan för uthoppsteknik och fall utan framåtfart/fartvind. Inom hoppningen kan du också komma i kontakt med BASE-hoppare.

Ryktesvägen har jag hört att iaf BASE-kursen i Kjerag inte är så bra, då största fokus ligger på annat än säkerhet. Vilka andra som finns i Norge vet jag inte. Annars tror jag det finns i Italien bland annat.
Citera
2018-01-22, 16:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hur gör man för att börja basehoppa i Norge? Sverige är ju värdelöst att hoppa i, men i grannlandet Norge finns ju en del finna klippor att hoppa från. För nog är det väl lagligt att hoppa från berg?

Så frågan är ju hur man kommer i gång?

Lugn i stormen.
Först ska nämnas att BASE inte har några regler alls. Ingen som håller dig i handen, vilket betyder att du FÅR dra och hoppa nu om du vill, men alla med erfarenhet vet att det bara är idioter (och ryssar) som gör det.

Det finns massa olika courses du kan vara med på men de har krav att du måste ha gjort allt ifrån 200 till 400 fallskärmshopp innan. Så jag skulle börja där. Gör AFF kurs i sommar och hoppa som en galning.

Dougs har en base-kurs som har fått bra rykte.
Citera
2018-06-06, 14:04
  #7
Medlem
Det finns fin base hoppning i Sverige också även om det inte är lagligt. Dock skulle jag inte rekomendera någon med 100 hopp att ens tänka tanken! Som tidigare nämnt vindar landningsplats osv ja mycket spelar in. Har ca2500 vanliga hopp och ca300 base hopp så jag vet vad jag talar om och också val av skärm osv är mycket viktigt speciellt på lägre höjder. Har hoppat från bro på 43m med tänkt landning efter strandkant och kan säga att mitt val av skärm där och utan vatten under hade inte detta inlägg skrivits och det trotts stor erfarenhet så tänk ock kalkylera risker innan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback