Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 15:52
  #1
Medlem
En bekant har en Lenovo-dator med Windows 10. Den är från Netonnet. Jag hittar inte den exakta produkten på deras webbsida, den har nog utgått, men den är snarlik någon av dessa två:
https://www.netonnet.se/Search?query=Lenovo+B50-10
Produktnamnet är just B50-10, Celeron-processor stämmer också, men modellen verkar annars skilja sig på några punkter från de modeller butiken säljer nu, bl.a. mängden RAM-minne.

Datorn har vissa anslutningsproblem som är svåra att förklara. Vi är flera personer som har försökt lösa problemen. Ingen har kommit på vad felet kan vara.

Datorn fungerar utan problem när dess ägare tar med den till caféer, skolan osv. Den ansluter till wifi-nätverk på de ställena precis som den ska. Hemma hos personen i fråga fungerar den dock sällan på wifi. Det är ett stort studenthus med många wifi-nätverk vilket möjligen skulle kunna orsaka vissa av problemen ("wifi congestion"), däremot så fungerar mobiltelefoner och kompisars datorer alltid utan problem på samma wifi-nätverk - bara just den datorn upplever problem. Två olika routrar har testats, utan att det gjort någon skillnad.
Utöver detta wifi-nätverk i personens lägenhet så finns det en ytterligare plats där datorn har stora svårigheter att koppla upp sig. Det andra stället är ett ganska ensligt radhus. Där finns nästan inga wifi-nätverk i närheten som kan störa. Ibland kan datorn koppla upp sig, men sedan helt plötsligt kan det sluta fungera. Det kan pågå i flera dagar innan det funkar lite igen. För det mesta funkar det inte. Till exempel i förrgår funkade det, igår inte, idag inte.

Felmeddelandet är "Ingen internetåtkomst". Tror att det alltid brukar vara det felmeddelandet, men kanske att det några gånger har stått något annat eller inget alls.
Intressant nog kan man koppla en LAN-kabel mellan datorn och routern, och även då dyker samma felmeddelande upp, i varje fall i radhuset (inte säker på om kabeln brukar funka i lägenheten). Det kan ju tala för att problemet ligger i routern eller i datorn, dvs på ett djupare plan än själva wifi-uppkopplingen. Det ska också tilläggas att wifi-nätverket på dessa platser ALLTID funkar helt felfritt för alla andra personer som är närvarande, både när det gäller datorer och mobiltelefoner. Aldrig något avbrott av liknande slag för andra enheter än nämnda dator.

Det är alltså en dator som på de flesta publika platser hanterar Internetuppkopplingen utan problem, men på två specifika platser - i en lägenhet och i ett radhus - nästan helt vägrar koppla upp sig.
Att datorn tidsvis funkar bra gör att jag inte misstänker hårdvaruproblem. Har inte undersökt nätverkskortet. Misstänker däremot någon slags mjukvarufel, felaktiga drivrutiner eller liknande. Men även det vore en märklig förklaring, det går ju bra ibland.

Vad kan problemet vara? Och hur löser man det?
Åtgärder som redan vidtagits är att gå igenom routrarnas inställningar, byta ut routrar, använda nätverkskabel istället för trådlöst, genomföra felsökningar på datorn och testa olika alternativ (bland annat avinstallera brandväggar). Har också omkonfigurerat nätverken (SSID och lösenord) flera gånger, fått datorn att "glömma" sparade nätverk osv. Att det händer både på ett ställe med "congested wifi" (lägenheten) och på ett ställe där nästan inga wifi-nätverk finns i närheten (radhuset) gör ju att teorin med belamrade frekvensband borde gå bort. Och det funkar som sagt alltid för alla andra uppkopplade, utan undantag. Bara datorn drabbas.
Jag har inte använt Windows på flera år, finns det något alternativ i stil med vad som finns på Android-telefoner, typ "Glöm alla nätverksinställningar", "Återställ nätverksprofiler" eller liknande? Det valet gör, i Android, att alla sådana inställningar nollställs, men man slipper fabriksåterställa enheten i övrigt.

Det vi inte har testat ännu:
-återställa/ominstallera datorn
-uppdatera drivrutiner
Jag kan som sagt inte Windows 10 så bra eftersom jag lämnade detta sjunkande skepp till operativsystem för fem år sedan (hade god koll på den tiden dock). Drivrutiner kanske är ett bra nästa steg att undersöka. Antar att det är lätt att hitta i inställningar/kontrollpanelen (eller ska man välja "Hantera" på "Den här datorn"/"Dator" för att nå drivrutiner?). Eller borde det redan vara automatiskt uppdaterat till de senaste drivrutinerna, hur funkar W10 på den punkten?

Meddelandet "Ingen internetåtkomst" är ju känt och får upp en del alternativa förklaringar när man googlar. Nästa gång jag besöker någon av dessa bostäder är en plan att kolla om datum och tid stämmer i routerns inställningar. Det sägs kunna vara en orsak till felmeddelandet, enligt google-resultat. (Men borde väl isf drabba även andra enheter än just datorn, om felet ligger i routerns datuminställning?). Trots meddelandet "Ingen internetåtkomst" så går det att ansluta till routern genom dess ip-adress (gateway), så uppkopplingen till routern funkar ju åtminstone.

Tips/förslag uppskattas.
Citera
2018-01-17, 15:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Det vi inte har testat ännu:
-återställa/ominstallera datorn
-uppdatera drivrutiner

Gör det och återkom.
Citera
2018-01-17, 16:04
  #3
Medlem
windows 10 suger åsne röv bättre att köra windows 7
Citera
2018-01-17, 17:14
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
På xp/win7/win8 har jag lyckats lösa sådant genom att gå till nätverksinställningar och inaktivera alla utom det jag använder. Ibland behövs att man inaktiverar och sedan aktiverar det nätverk man använder för att det ska lossna.
Om jag använder wifi så avaktiverar jag alltså alla lokala nätverk och blåtand.
Citera
2018-01-17, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
På xp/win7/win8 har jag lyckats lösa sådant genom att gå till nätverksinställningar och inaktivera alla utom det jag använder. Ibland behövs att man inaktiverar och sedan aktiverar det nätverk man använder för att det ska lossna.
Om jag använder wifi så avaktiverar jag alltså alla lokala nätverk och blåtand.
Då kan du starta ncpa.cpl i kommandotolken eller "Kör" så kommer du att känna igen dig. Och ditt eget trick är en rimlig lösning då det nog är den lokala routingcachen som blivit förvirrad.

(Start och omstart av Win10 använder "hemskt gärna" ett antal genvägar för att snabba upp starten och rensar därför inte allt som man tror och hoppas på... Onödigt lång dhcp lease time kan lägga grunden för dina symptom ("Jag fick denna adress på detta nät igår och den ska gälla fortfarande - spara och återanvänd ALLT").
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback