Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 11:17
  #1
Medlem
Hej kära vänner! har lite funderingar angående tystnadsplikten hos psykologer. Om jag till exempel säger att jag har ett missbruk med droger, Så jobbar jag kanske som polis, hemtjänsten eller lärare. ( Jobb som kräver att man '' tar hand om '' människor som är mer utsatta kanske. Hur kommer tystnadsplikten in där? Psykologen är väl tvungen till att kontakta arbetsgivaren och polis?
Citera
2018-01-17, 11:22
  #2
Medlem
lasse33s avatar
Nej inte i dom fallen men lagen gäller inte tjänstemän ska du ha klart för dig. Först om en tjänsteman missbrukar sin makt och bryter lagen på bekostnad av staten så händer det saker. Du som privatperson kan glömma hjälp från rättsväsendet om sekretessen bryts.

Transportstyrelsen kan kräva att Du bevisar att du inte knarkar om du exv. kör bil i ditt jobb.
Citera
2018-01-17, 11:40
  #3
Medlem
Egentligen så är psykologers tystnadsplikt väldigt strikt; de får bara bryta den om du planerar att ta ditt eget eller någon annans liv. Dock är det inte jättemånga psykologer som håller på detta utan gör lite som de vill, så ett tips är att inte säga något till din psykolog som är straffbart eller dylikt..
Citera
2018-01-17, 11:48
  #4
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Egentligen så är psykologers tystnadsplikt väldigt strikt; de får bara bryta den om du planerar att ta ditt eget eller någon annans liv..

Nej så är det inte. Psykolger säger inget till mannen på gatan. Så mycket kan du vara säker på, men till andra myndigheter, där har du ingen säkerhet alls. Visst lagen kanske säger si och så men den gäller inte. Ju mindre du säger desto bättre för dig själv.
Citera
2018-01-17, 12:32
  #5
Medlem
okej jag förstår! tack för svaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback