Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-19, 07:42
  #25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ta såna där Darknet-shoppar exempelvis.
Dom använder ju bitcoin för att köpa och sälja. Konsumtion sker med kryptovaluta. Köparen betalar säljaren i bitcoins. Och där omkostnader i den "riktiga" ekonomin kommer till i paketering, frakt av vara etc.

Säljaren har förmodligen andra kostnader i den vita ekonomin som h*n hämtar från sitt bitcoin-kapital. Köparen har förmodligen kostnader i den vita ekonomin pga av sitt köp med bitcoin. Alltså kommer köp med kryptovalutor att påverka priser(?) i fiat-valuta. Jag skriver ett frågetecken eftersom det är för mig oklart huruvida priser kommer att påverkas, men ekonomisk aktivitet kommer ju iaf kunna möjliggöras.

Om man utgår från kvantitetsteorin så borde det påverka. Om inte efterfrågan som kommer från köp med kryptovaluta samtidigt minskar med motsvarande storlek för köp med annan valuta. Det verkar inte finnas någon i tråden som säger det rakt ut dock. Själv tror jag inte på kvantitetsteorin och tror därför inte det har någon prispåverkan av helt andra anledningar.
Citera
2018-02-26, 19:58
  #26
Medlem
MV=PQ, om M ökar, så borde P öka. Om M är sammanlagd pengar mängden i cirkulation

M=Mk+Mf Mk står för Mängden kryptovaluta, Mf står för Mängden fiat pengar

Men när Mk har ökat, så har Mf minskat, så riktigt resultat kan blir svårt att bedöma. Om många börja använda krypto valuta istället för fiat valuta, i princip ska mycket fiat valuta blir ledigt. Men pengarna som är ledigt ingår inte i cirkulationen därför räknas inte som M. De skapar inte inflation heller (om din lön fördubblade, du borde inte äta dubbel så mycket), de typiskt används till spekulation av kapitalvaror liksom bostad eller aktie, som inte ingår i inflations statistiken
__________________
Senast redigerad av vatten2013 2018-02-26 kl. 20:00.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback