Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 08:30
  #1
Medlem
Så fort det ställs lite krav på mig: att hålla tider, att göra saker, att vara ren och prydd, att kommuniceras och få saker gjort och att lösa problem och sånt...... då jävlar är det KAOS. För sånt är jag inte bara dålig på, det ger mig ÅNGEST.

Det ger mig inte bara ångest, det slutar med att jag hamnar i kniviga och pinsamma situationer. Dyker upp fel tid, oförberedd (allt jag hade behövt göra var kanske bara att fasta inför ett läkarbesök eller borsta tänderna innan tandläkaren)... svettig, flottigt hår och äcklig i kläder som är för små, glömt det jag ska ta med mig, inte bokat tider som jag ska osv.

Därför är egentid utan krav det enda som gör att jag känner mig någorlunda säker: jag behöver bara vakna när jag vaknar, äta när jag blir hungrig, sova när jag blir trött .. och sedan kan jag sitta och glo in i TVn resten av natten eller dagen utan att behöva tänka på morgondagen eller kommande vecka.

Jag klarar inget annat . Vad ska jag göra?

Rutiner hjälper inte, det är just sånt jag är dålig på också.
Citera
2018-01-17, 08:32
  #2
Medlem
lasse33s avatar
För att du är plikttrogen och stresskänslig.
Citera
2018-01-17, 08:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse33
För att du är plikttrogen och stresskänslig.

Menar du att båda delarna är dåliga? Hur ska ett samhälle klara sig om folk inte är plikttrogna?

Hur gör man för att inte vara stresskänslig?
Citera
2018-01-17, 08:46
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
För att du fokuserar på fel aspekter av dig själv av fel orsaker.
Har man tagit på sig kläder som är för små så ska man slänga, sälja eller ge bort dem. Inte stoppa tillbaka i garderoben, annat än som möjligen kaosnödreserv för att man har extremt lite kläder.

Rutiner är bra, men det är även en quickfix man brukar slänga på folk som bevisligen inte vill ta hand om sig själva, t.ex. latmaskar, knarkare, emotonåringar, med mera.
Det handlar inte om något kan inte, då ser man oftast redan i spegel att någon kromosom felar.

Det är trots allt snällare att säga "du borde/behöver skaffa rutiner" än "du har fel attityd, gnäller för mycket, fokuserar på fel saker och eller har satt dig själv i en miljö som faktiskt är dålig men har valet att välja en annan".
Det behöver inte gälla din bostad eller ditt jobb, men helt klart vilka du umgås med och vilka fritidsaktiviteter du sysslar med. Det är sådant som får en att orka med resten om det faktiskt suger.

Ångest är inget objektivt. Det kommer av perspektiv, något du faktiskt väljer själv. Man kan inte alltid vara herre över kroppskemin, men över dina värderingar kan du vara det.
Man kan inte alltid pricka rätt, men övning ger färdighet.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-17 kl. 08:48.
Citera
2018-01-17, 08:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
För att du fokuserar på fel aspekter av dig själv av fel orsaker.
Har man tagit på sig kläder som är för små så ska man slänga, sälja eller ge bort dem. Inte stoppa tillbaka i garderoben, annat än som möjligen kaosnödreserv för att man har extremt lite kläder.

Rutiner är bra, men det är även en quickfix man brukar slänga på folk som bevisligen inte vill ta hand om sig själva, t.ex. latmaskar, knarkare, emotonåringar, med mera.
Det handlar inte om något kan inte, då ser man oftast redan i spegel att någon kromosom felar.

Det är trots allt snällare att säga "du borde/behöver skaffa rutiner" än "du har fel attityd, gnäller för mycket, fokuserar på fel saker och eller har satt dig själv i en miljö som faktiskt är dålig men har valet att välja en annan".
Det behöver inte gälla din bostad eller ditt jobb, men helt klart vilka du umgås med och vilka fritidsaktiviteter du sysslar med. Det är sådant som får en att orka med resten om det faktiskt suger.

Ångest är inget objektivt. Det kommer av perspektiv, något du faktiskt väljer själv.
Man kan inte alltid pricka rätt, men övning ger färdighet.

Skulle säga att det finns en hel del okuskap här. Jag orkar inte förklara för 100e gången.
Citera
2018-01-17, 08:57
  #6
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Menar du att båda delarna är dåliga? Hur ska ett samhälle klara sig om folk inte är plikttrogna?

Hur gör man för att inte vara stresskänslig?

Ja de är uppenbart dåliga för dig. Att vara plikttrogen lönar sig sällan. Stresskänslighet är förmodligen något man är född med. Jämför det med en brandvarnare som är extra känslig och ger utslag för minsta lilla rök från brödrosten. Det har funnits överlevnadsvärde i det. Undvik stress och situationer som du inte pallar helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av lasse33 2018-01-17 kl. 09:07.
Citera
2018-01-17, 09:02
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Skulle säga att det finns en hel del okuskap här. Jag orkar inte förklara för 100e gången.
Ja det är klart jag inte har helt rätt heller, alla är ju inte likadana (vilket stämmer lika mycket som det inte stämmer, ur vissa aspekter är alla extremt likadana).

Du nämner "hur ska samhället klara sig om inte alla är plikttrogna" vilket säger en hel del om vilken inställning du har till din egen plats i världen.
Ser man sig själv som ett kugghjul så är det självklart att det blir mycket jobbigare när man inte klarar av att jobba fullt ut eller blir lite rostig i kanterna.
Din uppgift kan vara som ett kugghjul i vissa sammanhang, men det betyder inte att du är ett. Plikttrogenhet är något reserverat för sekterister/arbetsnarkomaner, politiker och föräldrar.

Jag vill lägga till att det talas mycket om att man ska vara stresstålig i dagen samhälle. Man talar om "coping" och andra tillvägagångssätt.
Jag hörde dock en föreläsare på radion för en herrans massa år sedan, och han sade en sak som jag tyckte var helt fantastisk. Tror jag var typ 14, men det gjorde intryck och håller än idag.

"Stresshantering är som att lära sig hantera grus i skon".

Vem vet, du kanske är i en period i livet då du är så illa tvungen att gå över en stor plan med grus och dessutom har hål i skorna.
Eller så handlar det bara om några små korn, men de kanske har varit med dig så länge att du tror att de är nödvändiga.

Det går förstås emot mitt tidigare uttryck om att byta perspektiv, man ska ju inte behöva genomlida precis vilken skit som helst på bekostnad av sitt välmående.
Men man borde begrunda vad välmående innebär för egen del också, om det inte känns så bra.

Man skulle kunna dra det till sin spets och säga "men hur vet jag egentligen om jag är ledsen?".
Brukar dra till med den ibland när jag behöver få mig själv på andra tankar, även om det är ganska fånigt och förtar den mänskliga upplevelsen en aning om man kastar det på allt man upplever.

Men vid ångest är det förstås inte lika lätt.
Mina djupaste ångestperioder har inte heller gått att vända som en pannkaka, men i backspegeln har jag insett att de inte kom helt oväntat heller, om jag hade hållt bättre utkik.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-17 kl. 09:58.
Citera
2018-01-17, 13:04
  #8
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Så fort det ställs lite krav på mig: att hålla tider, att göra saker, att vara ren och prydd, att kommuniceras och få saker gjort och att lösa problem och sånt...... då jävlar är det KAOS. För sånt är jag inte bara dålig på, det ger mig ÅNGEST.

Det ger mig inte bara ångest, det slutar med att jag hamnar i kniviga och pinsamma situationer. Dyker upp fel tid, oförberedd (allt jag hade behövt göra var kanske bara att fasta inför ett läkarbesök eller borsta tänderna innan tandläkaren)... svettig, flottigt hår och äcklig i kläder som är för små, glömt det jag ska ta med mig, inte bokat tider som jag ska osv.

Därför är egentid utan krav det enda som gör att jag känner mig någorlunda säker: jag behöver bara vakna när jag vaknar, äta när jag blir hungrig, sova när jag blir trött .. och sedan kan jag sitta och glo in i TVn resten av natten eller dagen utan att behöva tänka på morgondagen eller kommande vecka.

Jag klarar inget annat . Vad ska jag göra?

Rutiner hjälper inte, det är just sånt jag är dålig på också.

Jag är också en tidsbokningsfobiker.
Bestämmer jag tid med någon drar jag mig ur för det mesta eller ändrar mig tusen ggr.
Sedan finns det tider jag måste passa.
Jobb, läkare mm.
När jag är stressad ( inre stress) så fungerar inte något för mig.
Jag missar tider. Dyker upp på fel tider eller på fel ställe.
Läser fel till och med, ex..
Läkartid klockan 10 den 9/ 10.
Men min hjärna kastar om allt och får det till kl 9 den 10/ 9.
Kortslutning.. .

Hur dåligt det än är med rutiner så fyller det ändå en funktion.
Om inte annat tar det bort delar av ångesten och hjälper dig att få någon slags struktur i det här fullkomligt ostrukturerade livet 😉
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-01-17 kl. 13:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback