Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-25, 18:39
  #13
Medlem
123margarinpakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Bodde i Ecuador under sex månader förra året och kan väl säga som så att även om det är ett fantastiskt land så finns där inte jättemycket att göra som turist. Guayaquil är tråkigt och kustremsan här är inget utöver det vanliga. Men, självklart ska du till Ecuador ändå! 10 dagar kanske? Här är en lista på saker ni kan göra:

1) Spendera ett par dagar i Quito. Gå runt i de gamla kvarteren och njut av utsikten från Teleferico.
2) Åka till marknaden i Otavalo (på en lördag!)
3) Hikea Cotopaxi eller någon annan vulkan
4) Klättra och strosa i Cuenca
5) Bada i varmvattenkällorna i Papallacta
6) Rafting, cykling och paragliding i Baños
7) Isla de la plata, fattigmans-Galapagos typ
8) Besöka Misahuallí
9) Hikea Quilotoa

Självklart behöver ni inte göra allt detta, men det är lite alternativ iallafall. Det är ett litet land och bussresorna är både billiga och smidiga (och - icke att förglömma - stundtals oerhört vackra!). Man kan ta sig från kusten till regnskogen på 12h liksom. Just regnskogen är magisk... Tycker inte du ska missa den (Baños och Misahuallì ligger där t.ex.)

härligt, tänker att vi stannar där i cirkus 7 dagar! Tack så hemskt mycket för ditt inlägg och dina idéer, uppskattas!
Citera
2018-01-25, 18:41
  #14
Medlem
123margarinpakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Är precis nu på samma resa som du planerar. Började i Paraguay och har gjort Bolivia, Peru, Ecuador och är nu i Cartagena.

Gillade Bolivia och särskilt Sucre, Uyuni och La Paz. Santa Cruz var en favorit men mest för festerna. Strunta i Cochabamba. Gjorde inte Potosi men finns mycket att göra enligt folk jag rest med. Bestiga mycket tuff 6000 m topp med isklättring inkl(såg nu att du skrev om den) tror dock detta är för semiproffs och träffade enbart en tjej som gjort det och hon höll på att dö och gruvorna så klart.

Sucre gillade jag mest för det trevliga centrumet och Miradoren. Kan kika på dinosaurie fotspår I enpark utanför som var ok.

Uyuni bör göras på 2 dagars turen, imo, på en dagars missar du nationalparken med Flamingosjön.

La Paz finns massor, ta den fria City Touren, ta teleferico touren tors eller lörd när marknaden I el Alto är I gång. Tiwanacu, pre inka by, valle de luna, death road.

Återkommer med Peru. Min favorit

Bolivia har många wildlife refuges där backpackers volunterar. Inget jag gjorde men rekomenderades av många.

Ännu mer tips, HÄRLIGT. Känns som att just Bolivia har mycket att erbjuda. Jag är rätt sugen på berget dock, hur erfaren var den tjejen du mötte? Den bilden jag har fått är mer att folk inte vågar försöka..
Har läst en del om voluntärer på wildlife refuges som du nämner. Älskar djur, så verkligen något jag vill göra. Tack för alla tips, och jag väntar tålmodigt på dina tips om Peru!
Citera
2018-01-26, 01:38
  #15
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123margarinpaket
Ännu mer tips, HÄRLIGT. Känns som att just Bolivia har mycket att erbjuda. Jag är rätt sugen på berget dock, hur erfaren var den tjejen du mötte? Den bilden jag har fått är mer att folk inte vågar försöka..
Har läst en del om voluntärer på wildlife refuges som du nämner. Älskar djur, så verkligen något jag vill göra. Tack för alla tips, och jag väntar tålmodigt på dina tips om Peru!
Hon var väldigt fit. Problemet var enligt henne att guiderna inte ens orkat ta med sig användbara syrgastuber och den sista stigningen ofta görs I hårt väder och du går på en en meter bred ridge med stup på var sida.
Du kan bestiga en 6000 meters topp I Peru utan att riskera livet.

Kommer inte ihåg vad wildreservatet hette men låg nära Santa Cruz och har 2 Pumor, apor etc etc. Som voluntär tar du hand om ett djur, men för Puma måste du stanna minst en månad.

Bolivia är definitivt det billigaste landet av de du tänker besöka och du kan äta en måltid för en USD, men I princip alla jag mött blev magsjuka, inkl mig själv, om inte av maten så höjden du befinner dig på. Ständigt 3-4000 meter, utom I SC. Två fick salmonella och hade varit dagar.på sjukhus. Jag var sjuk I Uyuni av alla ställen, där det inte precis toaletter växer på träd.

Återkommer
Citera
2018-01-30, 00:55
  #16
Medlem
bludderbladders avatar
Tar Colombia medans det är färskt.

Besökte Cali, Salento, Medellin, Cartagena, Isla Baru, Santa Marta, Taganga.

Vi försökte även ta oss till Tayrona båtvägen men blev stoppade av väder och kustbevakning. Och sedan stängde de parken.

Måste dock säga att jag inte riktigt förstår hypen kring Colombia. Trots att folk är vänliga i Cali och Medellin så är de inte I närheten så trevliga som I Peru och söderut(Chile undantaget). Och när man kommer till Carribiskakusten blir man enbart förbannad på tattarattityden. Sen vet jag inte vad folk ser för nöje med skitiga stränder.

Salento och Valle Cocora var dock helt otroligt. Palmskogen, djungeltrek, kaffedistriktet och Kolibris. Ett måste. Medellin var ok. Tayrona är ett måste och det sket sig för oss. Taganga var ok.

Vi åkte även ut till Isla Rosario från Baru, men som med de flesta utflykter var det mest hype och man kände sig lurad.

Ta inte landvägen från Ecuador som vi gjorde, om ni inte vill köa 4 timmar vid passkontrollen. Ecuador verkar inte vilja ha in mer Venezuelaner och därav är kön enorm vid både in och utresa.
Citera
2018-02-05, 21:51
  #17
Medlem
bludderbladders avatar
Peru

Glömde att säga att Titicaca och Isla del Sol bör vara ett stopp från Copacabana, Bolivia och inte Puno i Peru, om man inte vill åka till halmstråön som enbart är jippo.

Arequipa kan vara ett första stopp. Tredje stan för Peru med mycket historia. Här kan man se Condorer, vandra och bestiga ett 6000m berg. Maten är fantastisk och centrum är vackert. Vill du träffa folk kan du välja party hostels som är kanon.

Cusco. Ja alla vet Machu Picchu som jag inte orkade med pga 2 dagars regn. Gjorde dock Cerro de 7 colores y Valle, helt otroligt, men jobbigt 5000m. Var I Cusco för nyår och enbart Rio slår det.

Lima. Bo i Barranco, upscale hippie med otroliga restauranger och vibe och nära till Miraflores om man vill ha mer stad och party. Surfplayan ligger rakt nedanför. Maten är otrolig I Lima om man söker sig till bra ställem. Folket hjälper dig hitta rätt.

Trujillo har coola Inka ställen som Chan Chan etc. Stannade inte dock.

Åkte istället direkt till Mancora på kusten. Skönt ställe med fantastiska ständer runt om, dock ej I själva byn.

Trivdes dock ännu bättre på kusten I Ecuador I Montañitas.

I Ecuador borde ni även besöka Baños, massor av naturupplevelser och Quilotoa. Även Quito är coolt med historia, kyrkor, minca etc etc.

Orkar inte skriva mer.

Trevlig resa, du kommer inte ångra dig.
Citera
2018-02-07, 11:41
  #18
Medlem
123margarinpakets avatar
Tack tack! mycket härliga tips och jag blir bara mer och mer taggad för varje dag som går. Måste sätta mig ner och planera lite noggrannare kring tiden, så att jag hinner med så mycket som möjligt utan att stressa igenom något. Hur länge är du borta? så kan jag jämföra lite!

Mvh margarinpaketet!
Citera
2018-02-07, 11:49
  #19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123margarinpaket
Okej, nu är det dags. Eller ja, nu och nu...

Planen är att jag och en polare, ska resa denna rutten: Bolivia - Peru - Ecuador - Colombia - Panama - Costa Rica. Vad tycker ni? Fungerar det bra? Vi tänker oss ha en budget på cirkus 50 000 kronor, då exklusive flygresa tur/retur.

När jag började planera så insåg att det finns mycket att göra där. Salar de uyuni, isla del sol, motordriven kanot-tur i regnskogen med boende på floden, klättring upp för 6000 meter höga Huayani Potosi samt cykling ner för Death Road.

Frågor:

Vad tycker ni är viktigast att se i varje land? Vad ska man tänka på när det gäller säkerhet/sunt förnuft? Hur tror ni att budgeten är, räcker det? Samt hur länge är det värt att vara i varje land? Känns som att det finns mer i Bolivia än i Ecuador t.ex

Förlåt för långt inlägg, förväntar mig dock långa svar tillbaka Tack på förhand!

Jag har gjort de fetmarkerade i Bolivia och kan intyga att det är riktigt roligt. Djungeln var nog min favorit, vi utgick ifrån Rurrenabaque och sov sen 3 nätter i djungeln, det var helt fantastiskt.

Du borde passa på och gå ner i någon av gruvorna i antingen Potosi, Ororu eller liknande, det är en rätt häftig upplevelse.

Du får gärna PMa om du har frågor.
Citera
2018-02-08, 04:18
  #20
Medlem
bludderbladders avatar
Det kan vara ide att flyga in till Santiago for prisets skull och om det galler September tror jag Atacama oknen blommar, och det skall vara nagot sjukt tydligen. Du kan aven entra Salar de Uyuni fran den Chilenska gransen.

Jag reste totalt knappt tre manader och tar paus innan jag tar inre Argentina i mars. Missade vissa saker pga tidsbrist och valde bla bort djungel turer for playa, men det ar helt upp till planering och prioriteringar. Jag hade nog inte klarat mycket mer, blev trott pa det mesta mot slutet, men man moter manga som ar ute ett ar plus, speciellt Australiensare.

Glomde att utanfor Cali pa Stillhavskusten har du ett stalle som heter San Cipriano, flod inte kust, som skall vara haftigt och kusten har vilda strander med vad som verkade ratt skona hostels utanfor Buenaventura. Regnade nar vi var dar sa vi skippade det.
Citera
2018-02-08, 19:19
  #21
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag har gjort de fetmarkerade i Bolivia och kan intyga att det är riktigt roligt. Djungeln var nog min favorit, vi utgick ifrån Rurrenabaque och sov sen 3 nätter i djungeln, det var helt fantastiskt.

Du borde passa på och gå ner i någon av gruvorna i antingen Potosi, Ororu eller liknande, det är en rätt häftig upplevelse.

Du får gärna PMa om du har frågor.

Djungelturen var nog min favoritdel i Boliva (samma område som dig), även om de andra också var roligt. Av de länderna jag besökte var Bolivia min favorit, dels för att det är ett fint land men även för att det är väldigt varierande i natur.
Citera
2018-02-08, 20:18
  #22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Djungelturen var nog min favoritdel i Boliva (samma område som dig), även om de andra också var roligt. Av de länderna jag besökte var Bolivia min favorit, dels för att det är ett fint land men även för att det är väldigt varierande i natur.

Håller med, Bolivia har helt fantastik och variationsrik natur.
Citera
2018-02-12, 14:34
  #23
Medlem
123margarinpakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Djungelturen var nog min favoritdel i Boliva (samma område som dig), även om de andra också var roligt. Av de länderna jag besökte var Bolivia min favorit, dels för att det är ett fint land men även för att det är väldigt varierande i natur.

Försökte skicka ett pm, men får tydligen inte göra det (?), förstår inte varför. Men anyway, får väl ställa mina frågor här..

Flög du direkt ner från Sverige till Bolivia? Eller var det något annat Sydamerikanskt land först?

Samt

Hur farligt är det att cykla Death Road egentligen? Är det jättefarligt? lite farligt? farligt alls? Känns som att det skulle bli en cool film med gopron nämligen.

Tack på förhand!

Mvh margarinpaketet!
Citera
2018-02-13, 12:22
  #24
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123margarinpaket
Försökte skicka ett pm, men får tydligen inte göra det (?), förstår inte varför. Men anyway, får väl ställa mina frågor här..

Flög du direkt ner från Sverige till Bolivia? Eller var det något annat Sydamerikanskt land först?

Samt

Hur farligt är det att cykla Death Road egentligen? Är det jättefarligt? lite farligt? farligt alls? Känns som att det skulle bli en cool film med gopron nämligen.

Tack på förhand!

Mvh margarinpaketet!

De har ändrat reglerna, man måste varit medlem någon eller ett par månader samt skrivit 50 inlägg eller något sådant.

Körde flera länder i Sydamerika, tänkte du besöka några fler? Började i Peru och tog mig sedan österut på kontinenten.

Att cykla på death rode är inte speciellt farligt, jag hade nog inte velat köra bil på den delen man cyklar på, det går bra att köra om man är själv men kan bli lite nervöst om man får möte på vissa ställen. Nu cyklar så då förstår du att den är trots allt relativt bred, det som kan vara lite är att man ska ha bilar på insidan när man cyklar ner så man får tänka sig för i vissa kurvor. Sedan kan du ha det tempot du vill när du cyklar, körde full fart då jag gillar fart och det var inga problem (normal cyklist som cyklat från punkt a till b). Skulle säga lite farligt då du inte vill cykla ut över en kant men kan du cykla bör du inte göra det.

Var bra mer nervös när man badade i floden man bodde vid i djungeln, massa kajmaner runt om men ska tydligen inte vara allt för farliga för människor.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2908512

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback