Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 16:23
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag är just nu i fjällen och skulle vilja ta med mig min kamera (Canon 1300D) ut i backen.

Men eftersom jag är rädd om mina kamera så har jag några frågor:

1. Kan kameran ta skada av kylan? Eller är det bara som en telefon att batterier blir sämre?

2. Ni som har haft med er kameran ut i backen har ni använt er utav någon form av ”hardcase” att lägga kameran i?

3. Just nu har jag objektivet:
Canon EF 50 MM F 1.8.
Om jag skulle komplettera med ett billigt objektiv som skulle kunna passa att ha med i backen vad skulle det kunna vara då?

Tacksam för svar
Citera
2018-01-16, 18:18
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Satsa på nån billig telezoom typ 70-200 eller 70-300. Ljusstyrka är nog inte så viktigt I dessa förhållanden.
Citera
2018-01-17, 22:33
  #3
Moderator
rotadents avatar
Kameran tar inte skada om det inte är extrem kyla. Största risken är väl att du vurpar och går i backen med kameran före. Jag vet inte om det finns något direkt hardcase du kan använda, men en väl vadderad zoomväska borde väl ge en del skydd.
u
Gällande objektiv beror det väl på vad du fotar, men något kompakt känns väl vettigt. Objektivet du har nu ärväl inte fel, jag hade nog kört en normalzoom, 17-50 eller så. Då kan du ta lite utsiktsbilder/landskap i vidvinkelläget och fota folk på 50mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback