• 1
  • 2
2018-01-16, 13:31
Medlem
Tjoo!

Nu är det dags att investera lite pengar i "något"

Vad skulle ni tipsa på att investera i med så låg risk som möjligt med högsta möjliga avkastning. Sparkonto ger max 1 % vilket inte är en höjdare direkt. Om ni har något som kan ge minst 2% avkastning om året med minsta risk fram med det!

Tack på förhand
Citera
2018-01-16, 13:35
Medlem
Segments avatar
Kolla in p2p-lån. Lendify.se till exempel. För att minska risken där kan du lägga pengarna i ett autoinvestkonto där du då också får tillgång till en slags försäkring om någon av de du lånar ut till inte kan betala tillbaka.
Citera
2018-01-16, 13:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Tjoo!

Vad skulle ni tipsa på att investera i med så låg risk som möjligt med högsta möjliga avkastning.

Hur lång sparhorisont har du? Ett år? Tio år? 50 år? Utan den informationen kan man inte svara på frågan.
Citera
2018-01-16, 13:46
Medlem
sebastian66s avatar
Helt rätt ganska svårt att veta om man tänker på den infon du ger.
Vad handlar det om för summor du tänkte investera och på hur lång tid.
Det avgör ganska mycket
Citera
2018-01-16, 17:44
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag skulle föreslå att du väljer någon aktiefond med låg risk istället för räntekonto, det brukar oftast löna sig mer i längden. Räntekontona brukar knappt generera tillräckligt med avkastning för att täcka inflationen.
Citera
2018-01-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Jag skulle föreslå att du väljer någon aktiefond med låg risk istället för räntekonto, det brukar oftast löna sig mer i längden. Räntekontona brukar knappt generera tillräckligt med avkastning för att täcka inflationen.

Tja! tack för tipset! Jag hade tänkt mer ett par globala index fonder.
Citera
2018-01-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur lång sparhorisont har du? Ett år? Tio år? 50 år? Utan den informationen kan man inte svara på frågan.

1-5 år
Citera
2018-01-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Helt rätt ganska svårt att veta om man tänker på den infon du ger.
Vad handlar det om för summor du tänkte investera och på hur lång tid.
Det avgör ganska mycket

1-5 år runt 100k som start...
Citera
2018-01-16, 18:51
Ska du slänga in mer cash varje månad och i så fall, vilka summor rör det sig om?

5k/mån +100k i start =
160-179k på 5 år med avgifter och allt, på ett försiktigt fond/aktie konto.

Vill du vara aggressiv så handlar det mer om:

155-214k, högre risk för fall. Dock så är det bara ca 5k du gamlar med om du kör aggressivt, om du förstår mitt resonemang.

Jag har kört ett aggressivt konto på 6k/mån med 220k start strax över 9 år. Det är uppe i 1.116 mille just nu. Det är 296k i "räntevinst"

Ett försiktigt med 190k start och 6k/mån det är uppe i 981k nu. Det är plus 148k i "räntevinst".

Startsumman är ju lite högre, men jag tycker lätt det här varit värt att dela risken. Kunde lagt mig i mitten meen enligt mina beräkningar hade jag hamnat på +471k. Vilket faktiskt inte är sååå mycket mer. Men det är lätt att vara efterklok...
Senast redigerad av Serpenttongue 2018-01-16 kl. 18:53.
Citera
2018-01-16, 19:18
Medlem
Citat:
Tjoo!

Vad skulle ni tipsa på att investera i med så låg risk som möjligt med högsta möjliga avkastning. Sparkonto ger max 1 % vilket inte är en höjdare direkt. Om ni har något som kan ge minst 2% avkastning om året med minsta risk fram med det!

Tack på förhand

Jag skulle slänga ihop en liten fondportfölj på avanza eller nordnet (läs in dig på om du är sugen på aktie och fonddepå eller isk).

Sedan skulle jag valt:
Didner & Gerge aktiefond
Spiltan räntefond

Motivering: D&G har bra utveckling historiskt och en relativt låg avgift. Spiltan räntefond är väldigt stabil och skulle ha den för att minska risken i portföljen.

Beroende på om du väljer avanza eller nordnet skulle jag även lagt till:
Avanza zero
Nordnet superfond (en eller flera av deras; Sverige, Norge, Danmark, Finnland)

Motivering: Dom här fonderna har inga avgifter och har hyfsad historisk utveckling (lite sämre än D&G men utan någon avgift)
Citera
2018-01-16, 20:20
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Det låter också vettigt! Jag kan inte riktigt uttrycka mig i globala fonder då jag själv aldrig har handlat i någon sådan då jag varit lite rädd pga alla oroligheter runt om i världen. Men i så fall hade jag nog försökt att satsa på någon asien - eller nordamerikafond
Citera
2018-01-17, 00:00
Medlem
Citat:

Först pratat du om låg risk med avkastning >2%, sedan aktiefonder. Aktierfonder är inte låg risk efter 5-6 år av raka börsuppgångar.

Om du letar låg risk 2-5% avkastning bör tex kolla på företagsobligationer i stora välmående bolag. Om du vill ha en liten chans på extra “vinst” kan du även kolla på konvertibler som har en garanterad avkastning men som du kan konvertera till aktier till en bestämd nivå i slutet av löptiden. Detta kan vara lönsamt om bolaget har utvecklats bättre än förväntat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in