2018-01-16, 12:19
Medlem
ridethewinds avatar
Hej på er.
Då jag i dagarna varit med om en av mitt livs största affärer insåg jag att jag som utpräglad fattiglapp inte riktigt är van att hantera affärer på miljonbelopp och det krävs en hel del kalkylerande, framtids förutseende, strategi, eget underlag och inte minst sinnesro för en mer än lyckad affär. Det blir svårt med 5 ungar som drar och hoppar på en och gnälliga sambos som inte förmår tänka längre än till helgen i bästa fall, samt att man är grovt bakfull, insomnia, impulsiv etc

Kanske du blir skuldsatt oöverskådlig tid till resten av ditt liv till följd av en usel affär som avgjordes alldeles för snabbt. Kanske lever du som tusen gudar till följd av en mycket lyckad affär.

Så hur förbereder du dig inför en för dig stor & avgörande affär?
Singlar slant? lyssnar ni till rådgivare, vänder ni er till släkt och vänner innan ni fattar era beslut? meditation, litteratur etc

Välkommen att berätta, historier, tips & upplägg, proffs som amatör (nämn gärna vilket)
Citera
2018-01-16, 12:33
Medlem
Sooks avatar
Jag frågar kompisar och blir sur om nån säger emot och sen tar jag en härlig kebabtallrik

Sen gör jag köpet och hoppas att beslutet är det rätta. Men det är ingen idé att vela. Påt bara när man väl bestämt sig.
Citera
2018-01-16, 15:42
Medlem
Jag brukar diskutera för nackdelar ordentligt med någon jag litar på innan och som är lugn och sansad. Sen brukar jag ha med mig personen till mötet. Är jag riktigt nervös brukar jag ta betablockerare innan (inderal 40 mg) det kan du få av husläkaren.
Citera
2018-01-16, 15:56
Medlem
Jag gör ordentliga kalkyler. För en herrans massa år sedan såg jag och min (numera) fru ett inslag på tv med Suze Orman. Hon är känd för bl.a. sina inslag med "Can I afford it" där folk skickar in sina förutsättningar och hon hissar eller dissar om folk ska göra olika saker.

I inslaget sa hon att om man t.ex. funderar på att köpa ett hus eller annat dyrt. Gör en noga kalkyl på vad kostnaden blir för ägande över tid såsom underhåll, driftkostnader, kapitalkostnader etc etc. Sedan ser man till att sparar detta belopp varje månad i minst ett år, play house kallar hon det. Fördelen med att göra på det sättet är att man a) vet att man klarar kostnaden över tid b) har sparat ihop en bra kontantinsats.

Nu är det länge sedan vi köpte huset men vi har nyligen gjort stora omställningar ändå i och med att jag ombildade min enskilda firma till aktiebolag.

Framöver funderar vi på att köpa ett fritidshus i fjällen och det sparar vi till härnäst.
Citera
2018-01-19, 22:29
Medlem
boriss avatar
Sover på saken.
Citera
2018-01-20, 08:26
Medlem
rolemodels avatar
Fy fan vilket öde du beskriver!
5 ungar, gnällig sambo samt alkoholiserad.
Törs man fråga vad för ”miljonaffär” en person på samhällets absoluta botten gör?
Citera
2018-01-21, 20:47
Medlem
Varför är du ”grovt bakfull” en dag när du ska göra en viktig affär?
Citera
2018-02-05, 12:44
Medlem
Vad är det för konstiga affärer du gör som kan göra dig "skuldsatt oöverskådlig tid till resten av ditt liv" eller göra att du "lever du som tusen gudar"? Och varför gör du dom när du är bakfull?
Citera
2018-02-05, 12:53
Medlem
Är ofta ganska impulsiv, har lönat sig.
Förr i tiden gick jag och velade och gick miste om bra affärer.
Ser något, får för mig något, ringer bankgubben, slår till 🙂

Just i detta nu har jag fått tag i en minitomt Phuket på ca 120 kvm som blir ett 2 våningshus på (är i alla fall planen just nu) 🙂

Annars har jag köpt både hyreshus, bostäder, startat gummiplantage osv på impuls, alla är uppe och går fortfarande 🙂
Citera
2018-02-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
Jag brukar diskutera för nackdelar ordentligt med någon jag litar på innan och som är lugn och sansad. Sen brukar jag ha med mig personen till mötet. Är jag riktigt nervös brukar jag ta betablockerare innan (inderal 40 mg) det kan du få av husläkaren.
Diskutera bara med folk som är vana vid att göra affärer, inte med drömmare som aldrig har gjort något i sitt liv, de tenderar att va negativa och bara se neckdelar med allt, just därför har de aldrig själv startat upp något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in