Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-17, 22:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse33
Är det möjligt att göra något annat än det man helst vill av de alternativ man har? Så här: Egentligen vill jag inte gå upp ur sängen men eftersom jag är pissnödig så tvingas jag att överväga och till sist göra det.

Någon gång kommer viljan att tömma blåsan väga tyngre än lusten att ligga kvar i sängen. Jag kanske kan välja att kissa på golvet istället men vore det i så fall inte för att det var det jag helst ville, oavsett anledning?

Exempel: Någon skriker till mig att ställa mig sist i en kö. Det finns ingen lag som förbjuder mig att ställa mig först utan jag gör det pga moral och för att undvika konflikt. Jag gjorde det jag helst ville. Är något annat möjligt?

Kan man avstå från att göra det man ville mest för att välja alternativ två; näst mest?
Neurologernas beskrivning av beslutsprocessen är att det pågår en ständig dragkamp mellan neuronnät som representerar olika viljor. Ett nät vill ligga kvar i sängen och ett annat nät vill gå på toa. Det nät som vill mest vinner dragkampen, varpå du reser dig upp och går på toa. Sedan matas ditt minne med en tillrättalagd version där du resonerade dig fram till att du borde gå upp för att klockan snart är åtta.

Den starkaste viljan vinner alltså alltid, annars har du fel på signalsubstanserna och akut behov av psykvård.
Citera
2018-01-17, 23:13
  #14
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
För att ta det ett steg djupare är vilja en form av beslutsamhet eller är det en inre önskan?
En som har en stark vilja kännetecknas som beslutsam. En som skulle vilja något kan väl kännetecknas som lite obeslutsam och har en önskan om detta något. Är då beslutsamhet en förutsättning för viljans existens?
Citera
2018-01-18, 00:12
  #15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
För att ta det ett steg djupare är vilja en form av beslutsamhet eller är det en inre önskan?
En som har en stark vilja kännetecknas som beslutsam. En som skulle vilja något kan väl kännetecknas som lite obeslutsam och har en önskan om detta något. Är då beslutsamhet en förutsättning för viljans existens?
Kanske en slags kombination som består utav fler kombinationer.
Ja jag tror att beslutsamhet hör starkt ihop med den egna viljan.
Ibland gör man saker helt emot sin egna vilja, ganska ofta dessutom men då mer som att man inte vill gå till jobbet men gör det ändå.
Det är alltså många saker runt en och alternativen som påverkar.
Jag har stark vilja men vacklar ofta och går emot min egna vilja.

Man kan gå emot sin vilja av rädsla osv.

Går man emot chefens vilja så vet man att resultatet kan bli sparken osv.
Det är nog för det mesta resultatet man ser innan man väljer att gå emot sin egna vilja eller följa den.
Kostar alldeles för mycket oftast att följa sin egna vilja.
Man lär sig att prioritera.

Jag anser att vi egentligen inte har någon större egen vilja.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-01-18 kl. 00:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback