Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-16, 11:52
  #1
Medlem
Intressant aktie, som är ny på börsen.
Behovet av bevakning och säkerhet ökar snabbt i Sverige och samtidigt har bevakningsbolagen gjort detsamma.
Tempest Security har nyligen köpt upp en egen larmcentral och har nyligen tecknat en del större kunder, dem verkar satsa på framgång. Inget bolag som kommer ge snabba pengar, men långtidsmässigt kan dem vara en riktigt bra.
Citera
2019-04-12, 21:24
  #2
Medlem
Tydligen har fått en order på säkerhet för Scania på 5år som är så lågt så det inte räcker till löner för den personal som krävs. Otroligt att Scania tar in en sån skitfirma som balanserar på konkurs och överlever med hjälp av nyemissioner.
Citera
2019-04-13, 01:23
  #3
Medlem
OnkelTorgnys avatar
Jag har följt dem ett tag. Tror att branschen kommer växa i Sverige med minskad polis och mer oro. Fler resurser behövs. Varför ska inte tempest kunna ta några promille där tänker jag. På vad baseras påståendet att avtalet inte räcker till löner? Vill gärna få mer kött på benen där.

Enligt årsrapporten så finns en del möjligheter och de har visat att de kan ta hem avtal och även den där centralen samt att de pratar om säkerhetstjänster som inte är ren bevakning. De har ju även livvaktsskydd och ordern med Scania kan nog leda till ökade intäkter, även om de skulle vara små så glöm ej att bolaget har en förhållandevis liten kostym till skillnad från de stora jättarna.
Citera
2019-04-13, 11:54
  #4
Medlem
228MSEK ➗ 5 år ➗ 160 anställda ➗ 12månader = 23750 kr
En väktarlön ligger väl runt 27000 SEK/månaden enligt kollektivavtal. Sen tillkommer arbetsgivaravg. bilar, utrustning, uppstartskostnader mm. och utbilningskostnader och lära av personal för vad jag har hört får de inte med sig många om ens någon personal från Securitas. Så de ska också hitta 160 kompetenta väktare från andra väktarbolag, och varför skulle någon byta från en trygg anställning på ett seriöst väktarbolag till en framtid på ett bolag med ständigt röda siffror. Det blir nog svårt för Tempest.
Det konstiga är att ett stort industriföretag som Scania där säkerheten är så extremt viktig accepterar detta vågspel.
Citera
2019-04-13, 15:01
  #5
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PP2ersson
228MSEK ➗ 5 år ➗ 160 anställda ➗ 12månader = 23750 kr
En väktarlön ligger väl runt 27000 SEK/månaden enligt kollektivavtal. Sen tillkommer arbetsgivaravg. bilar, utrustning, uppstartskostnader mm. och utbilningskostnader och lära av personal för vad jag har hört får de inte med sig många om ens någon personal från Securitas. Så de ska också hitta 160 kompetenta väktare från andra väktarbolag, och varför skulle någon byta från en trygg anställning på ett seriöst väktarbolag till en framtid på ett bolag med ständigt röda siffror. Det blir nog svårt för Tempest.
Det konstiga är att ett stort industriföretag som Scania där säkerheten är så extremt viktig accepterar detta vågspel.
Är alla siffror från ifrågavarande avtal? 160 pers känns mycket med tanke på hur de arbetar. Tog de avtalet för marknadsandelar månne?
Citera
2019-04-13, 16:26
  #6
Medlem
Jag har inte sett själva avtalet, jag går endast efter vad som finns att tillgå. Securitas har haft ca 160 anställda på Scania Oskarshamn, Luleå och Södertälje. Jag tror inte ett bolag som Securitas har personal anställda i onödan. Sen jobbar ju inte alla heltid och några som behov, men siffrorna visar ju bara hur snålt avtalet är.
När ett bolag som Securitas med ekonomiska resurser för att behålla marknadsandelar, inarbetad personal på plats och visshet om vad avtalet innebär ger upp, då kan man ju bara tänka hur det ska gå för Tempest som inte ens har personal.
Naturligtvis är det ett försök av Tempest att slå sig in på marknaden och ta marknadsandelar, men sen är det ny upphandling om 3 eller 5 år och jag tror väl knappast att Tempest är ett resursstarkare företag då efter detta snåla avtal som är på mer en hela deras börsvärde på ca 180MSEK.
Jag tror att huvudanledningen att de tog avtalet var för att skapa rubriker och locka investerare. Det är nog dags för ytterligare en nyemission snart.
Målet är nog att skrämma upp befintliga bevakningsmarknaden så de blir uppköpta av en större drake tillslut. Det är ju syn bara att Scanias säkerhet står på spel under tiden. Får inte Tempest till det och det hinner hända en allvarlig olycka, kan det bli allvarliga konsekvenser, inte bara för Tempest utan också för Scania.
Citera
2019-04-14, 13:56
  #7
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PP2ersson
228MSEK ➗ 5 år ➗ 160 anställda ➗ 12månader = 23750 kr
En väktarlön ligger väl runt 27000 SEK/månaden enligt kollektivavtal. Sen tillkommer arbetsgivaravg. bilar, utrustning, uppstartskostnader mm. och utbilningskostnader och lära av personal för vad jag har hört får de inte med sig många om ens någon personal från Securitas. Så de ska också hitta 160 kompetenta väktare från andra väktarbolag, och varför skulle någon byta från en trygg anställning på ett seriöst väktarbolag till en framtid på ett bolag med ständigt röda siffror. Det blir nog svårt för Tempest.
Det konstiga är att ett stort industriföretag som Scania där säkerheten är så extremt viktig accepterar detta vågspel.


Intressant. Jag fuskar lite med aktier och när jag hörde om att Tempest Security fått detta stora avtal tänkte jag tjäna mig en liten hacka på uppgången som måste komma måndagen efter. Men oj vad det inte hände. Ett par kronor upp i slutändan efter första veckan. Jag trodde det skulle bli större rörelser uppåt och tänkte att det måste bero på någonting.
Har du trovärdig källa på att personalen trilskas? Men jag kan förstå ev. motiv som du anger, det är ganska logiskt att man inte vill gå till osäkra förhållanden, och förmodligen till lägre lön. Jag menar om en drake som Securitas inte finner det värt att fortsätta efter så lång tid så är frågan hur billigt Tempest, ett litet bolag, gått in? Nånstans tänker de spara in pengarna som Securitas inte kan spara in för att gå med vinst. Logiskt sett bör det vara lönerna då de brukar vara de största kostnaderna. Dock inte alltid så lätta att skära i pga. kollektivavtal. Om man nu inte på något sätt kan byta kollektivavtal till ett sämre för personalen på något sätt. Mig veterligen finns det väl inga andra som har bevakningsavtal än Transport?
I vanliga fall brukar det betyda att befintlig personal får söka om sina tjänster till det villkor som den nya arbetsgivaren bestämmer. De blir ju nyanställda, kanske får gå in på nyanställningslön?
Vad jag inte kan begripa dock är varför man byter bolag precis innan semestern, mitt i en månad?! Tiden på året då det väl är huggsexa över semestervikarier.

Med tanke på hur litet Tempest är så behövs det nog inte många, säg 20-30 i den största anläggningen som inte går över för att de ska få det riktigt svettigt, särskilt inför semestern då det skriks efter semestervikarier, färdigutbildade kan jag tänka mig vara attraktiva. Tempest torde inte ha så mycket "dökött" att de kan sätta in så många ens tillfälligt, speciellt inte under semestertider, som ett bolag som Securitas eller Nokas kanske skulle klara av. Då återstår att nyrekrytera.

Vad jag kan se på deras annons så vill de ha färdigutbildade väktare, vilket är ett måste med tanke på den extrem korta tid de har på sig, och att försöka skaka fram så många utbildade väktare inom en månad lär bli en grannlaga uppgift. Har vänner som arbetar som väktare och de säger att det är svårt nog att rekrytera som det är. Sen ska dessa nya väktare utbildas på Scania också, i princip lära sig 20+ års erfarenhet på ett par veckor (det är ungefär så länge som Securitas haft Scania vad jag förstår) Nåja, det beror på hur mycket Scania accepterar vad gäller att säkerhetsnivån lär gå ner, en tid i alla fall.
Ska bli intressant att följa detta. Skiftet ska alltså ske 17/6 och det är dryga 2 månader. Extremt kort tid ifall tillräckligt många i personalen inte går över.
Citera
2019-04-14, 15:33
  #8
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
160 pers känns mycket med tanke på hur de arbetar.
Nja, 160 pers är inte så mycket. Tänk på att bevakning sker dygnet runt årets alla dagar, och att bevakningspersonal precis som alla andra vabbar, är sjuka, har semester, går på utbildningar o.s.v.
Till skillnad från de flesta andra verksamheter är det dock så att om Benke är sjuk och Lisa vabbar, så kan man inte låta deras jobb ligga till de kommer tillbaka, utan någon annan måste då täcka deras tjänster.

Det gör att en dygnet runt-tjänst i princip kräver åtminstone fem anställda, för att alltid vara bemannad.

160 personer låter inte på något vis orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Tog de avtalet för marknadsandelar månne?
Troligen är affärsidén att ta tillräckligt stora marknadsandelar för att bli uppköpta innan man får ebb i kassan.
Citera
2019-04-14, 16:14
  #9
Medlem
Det finns tydligen folk i ledningen som är väldigt irriterade och stressade över den uppkomna situationen. Nu kan det bli att Scania står med en kraftigt reducerad eller t o m helt utan säkerhet lagom till sommaren. Med tanke på hur förra sommaren såg ut med bränder så känns det nog inte så tryggt. Brinner det på Scania så kan det handla om mycket större summor än detta avtal.
Det är väldigt konstigt att under upphandlingen som dragit ut på tiden, så har Scania verkligen haft press på Securtas, som till och med verkat gå under sin egen smärttröskel för att behålla kunden.
Då hade man alltså ett företag man arbetat med i 25 år, med kompetent väl inarbetad personal och väl inarbetade och förfinade rutiner och kontakter både i ledning och arbetande personal, som pressat sina priser under sin egen maxgräns.DÅ tar man inte det avtalet utan en liten skutt utan egen personal.
Det är det mest idiotiska jag sett under en upphandling och jag skulle inte vara stolt om jag var ansvarig för detta på Scania.
Citera
2019-04-14, 18:33
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PP2ersson
Nu kan det bli att Scania står med en kraftigt reducerad eller t o m helt utan säkerhet lagom till sommaren.

vet inte om jag håller med, små uppstickare brukar göra sitt bästa för att få fortsatt förtroende.

bara min personliga reflektion.
Citera
2019-04-14, 20:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
vet inte om jag håller med, små uppstickare brukar göra sitt bästa för att få fortsatt förtroende.

bara min personliga reflektion.

Då har du nog missat diskussionen. Det är ingen som tvivlar på att Tempest vill göra sitt bästa, men det blir nog svårt för dem att hitta personal, utbilda dem och lära in dem på objektet innan 17 juni då de ska ta över bevakningen av Scania.
Citera
2019-04-15, 12:36
  #12
Medlem
Andrew Spry, vd i Tempest Security, listat på First North, har sålt 60.000 aktier i säkerhetsbolaget till kurs om 21 kronor per aktie.
https://www.bolagsfakta.se/nyheter/t...-johan-thorell
Andra i ledningen som säljer av del av sina aktier på kort tid.
Det kanske är dags att reagera. Jag säljer nog av mitt nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback