Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 00:08
  #1
Medlem
Jag köpte en otroligt fin rosenskärm för ca 8 månader sedan och den har mått väldigt bra, trots att den tydligen ska vara svår att underhålla. Den senaste månaden började den se ledsen ut och jag skulle behöva lite tips.

Blommorna och tippen av stjälkarna har mörknat och efter att ha googlat runt så förstår jag att det kan bero på övervattning och/eller för lite ljus. Jag tror att jag kan ha gett den för mycket vatten men även för lite ljus nu p.g.a vintern.

Jag läste också att man bör ta bort de mörknade delarna för att den ska ha en chans att klara sig, men jag är rädd att göra fel!

Var ska jag kapa?
Bara blomman och den biten av stjälken som svartnat eller hela stjälken uppe vid bladen?
Om ett blad är torrt och krispigt, ska jag ta bort bladet?

Rosenskärmen har blivit min favorit och jag vill göra allt för att rädda den.

En extra fråga: När jag kom hem från blomsteraffären så lossnade tyvärr en av de fyra stjälkarna uppe vid bladen. Sedan dess har det inte vuxit ut någon ny. Kan det komma en ny stjälk med tiden?
Citera
2018-01-16, 18:03
  #2
Medlem
Disciplinas avatar
Om växten dragit tillbaka all klorofyll från ett blad så att det är "torrt och krispigt" borde det inte skada växten att avlägsna det. Vad gäller blomstjälkar hade jag förmodligen klippt av hela stjälken direkt, för som jag förstår det har de bara en blomma per stjälk. Nya stjälkar kan komma att växa fram på sommarhalvåret när växten får ordentligt med ljus.
Citera
2018-01-17, 18:00
  #3
Medlem
Ja precis, det är en blomma på varje stjälk. Jag tar bort stjälkarna och hoppas på nya till vår/sommar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback