Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 22:58
  #1
Medlem
För ca tre år sedan köpte jag min första systemkamera. Jag gick emot säljarens (köpt på en seriös fotobutik) och köpte den dyrare, trots att jag aldrig fotat särskilt mycket, men impulsiviteten vann och jag skulle bli "bäst på foto".

Jag tycker väldigt mycket om att fota men det som ofta stör är att en systemkamera är klumpig och jag är en rätt bekväm människa. Så nu går jag i tankarna att köpa en kompakt systemkamera (med utbytbara objektiv, såklart). Så det jag undrar är om det är värt att sälja min DSLR eller om jag kanske ska hålla kvar i den. Jag hade nog helt klart behållt kvar den om Canon hade någon kompakt med WI-FI (just pga objektiven jag har).

Det jag har är:
*Kamerahus Canon 700d + rem + laddare
*Canon 18-55 mm (is)
*Canon 55-250,mm (is)
*Circular polarizer (ett till varje objektiv)
*star 4 (ett till varje objektiv)
*neutral density 4 (ett till varje objektiv)
*ultraviolet (ett till varje objektiv)
*Snygg (ja den är snygg) kameraväska
*Fjärrlös exponeringsgrej (kommer inte på vad det heter )

Vill egentligen bara höra lite hur priset skulle kunna se ut och om det finns någon kompaktkamera som kan passa mig. Det kommer förmodligen sluta med att jag köper en kompakt och håller kvar denna ett tag iallafall då jag är impulsiv men försöker vara ansvarsfull och kolla alternativen först.

Tack på förhand! Må väl.
Citera
2018-01-16, 00:12
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Svårt fråga.
Som försäljare får dåligt betalt för kamerahuset.
Som köpare får man betala ganska mycket för objektiven.

Min egen erfarenhet av att "gå ner i storlek", var att jag blev så enormt besviken på den mindre kamerans förmåga.
Men detta var några år sedan, kanske är bättre nu?
Citera
2018-01-16, 01:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Svårt fråga.
Som försäljare får dåligt betalt för kamerahuset.
Som köpare får man betala ganska mycket för objektiven.

Min egen erfarenhet av att "gå ner i storlek", var att jag blev så enormt besviken på den mindre kamerans förmåga.
Men detta var några år sedan, kanske är bättre nu?

Jag har faktiskt ingen aning. Den kamera jag hade innan denna var en sån simpel utan inställning osv så har aldrig haft en kompakt systemkamera. Men det är just det där jag också tänker, att man kanske blir besviken. Charmen med foto är ju alla inställningar men man måste ju förmå sig att orka ta med sig kameran också :/

Det kanske får bli till att köpa en smidigare och känna efter först,
innan denna hamnar på en eventuell försäljningssida.
Citera
2018-01-16, 04:16
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
Skärpning. Gör turer med syftet att ta bilder. Då gör det inget att kameran är tung. Lär dig genom att experimentera med kamerainställningar och olika filter. Många bra bilder har en mänsklig aspekt. Man måste veta i förhand vad det är man vill fånga, eller förstå sitt objekt och fånga det medan det betänker omvärlden på sitt sätt. Du blir inte bättre och kommer inte ta fler bilder bara för att du köper en mindre kamera. Du är bekväm och du vill inte utmana dig själv. Du är rädd för det okända.
Citera
2018-01-16, 13:32
  #5
Medlem
SophieNeveus avatar
Äger en precis likadan kamera med liknande objektiv, tycker fortfarande att den tar bra bilder och är bra för nybörjare som mig. Jag tror dock inte att den är värd särskilt mycket i andrahand kanske 3000 :- om du har tur om du säljer den på blocket. Jag skulle nog testa att lägga ut en annons på 4000 :- för att se vilka som hör av sig och då finns det också lite utrymme för prutning. Lycka till!
Citera
2018-01-16, 15:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Skärpning. Gör turer med syftet att ta bilder. Då gör det inget att kameran är tung. Lär dig genom att experimentera med kamerainställningar och olika filter. Många bra bilder har en mänsklig aspekt. Man måste veta i förhand vad det är man vill fånga, eller förstå sitt objekt och fånga det medan det betänker omvärlden på sitt sätt. Du blir inte bättre och kommer inte ta fler bilder bara för att du köper en mindre kamera. Du är bekväm och du vill inte utmana dig själv. Du är rädd för det okända.

Där håller jag inte med. Gick fotokurs i gymnasiet och redigeringskurs så jag utmanar mina fotografiska egenskaper. Men att ha en systemkamera med sig överallt när man vill fota det vardagliga - det är det som är jobbigt, inte när man vet vad man vill fota.
Citera
2018-01-16, 15:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Äger en precis likadan kamera med liknande objektiv, tycker fortfarande att den tar bra bilder och är bra för nybörjare som mig. Jag tror dock inte att den är värd särskilt mycket i andrahand kanske 3000 :- om du har tur om du säljer den på blocket. Jag skulle nog testa att lägga ut en annons på 4000 :- för att se vilka som hör av sig och då finns det också lite utrymme för prutning. Lycka till!

Det var det jag tänkte.. kameror tappar ju snabbt i värde bara av att man köper den liksom :/ tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback