Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 22:55
  #1
Medlem
Hej, kastade ut min underbara hemmabio för smidigare och enklare soundbar, Harman K Sabre 35. Kopplat in den via HDMI-arc. All fungerar men vet inte om jag optimerat inställningarna på tvn?

Har valt ”externa högtalare”. Dock hoppar det ibland till ”tv högtalare” ändå...?

Men, det som jag funderar mest över är om jag skall ha ljud ut på tvn PCM eller DTS Neo? Det är det enda jag kan välja.
Påverkar mitt val något då ljudlimpan ändå kodar om ljudet till Virtuel surround?

Förstår inget av sådant här och hittar inget via Google eller Samsung manual.

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-01-16, 19:17
  #2
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

TV-, bild- och mediautrustning --> Ljudanläggningar
/Moderator
Citera
2018-01-16, 21:45
  #3
Medlem
Waterlilys avatar
PCM (Pulse Code Modulation). Tvåkanalig digital stereo. Formatet som CD har. Vissa TV-stationer har detta som ljudformat. Andra har Dolby Digital 2.0 (stereo) eller 5.1 (surround-ljud).

dts Neo. System som tar ett tvåkanaligt ljud och syntetiskt tillverkar ett 6.1-ljud genom att jämföra fasläget mellan höger och vänster kanal. Blir ungefär som en Dolby Prologic avkodning.

Nu kommer min gissning:

PCM: Din ljudanläggning får bara ta emot ett tvåkanaligt ljud från TV:n såvida inte utsändningen är en 5.1-signal.

dts Neo: Din TV skickar alltid ut en surroundsignal till din ljudanläggning. Antingen en syntetiskt 6.1-signal framställd enligt ovan. Eller så skickas en 5.1-signal om TV:n har tagit emot surroundljud.

Kör du i dts Neo så får du alltid surroundljud.

(Jag gissar eftersom det oftast är i ljudanläggningen man väljer dts neo eller vanlig tvåkanalig stereo. Jag har aldrig sett valet i TV:n)

Vänligen Näckrosen
Citera
2018-01-17, 18:00
  #4
Medlem
Tack för svaret! Dock är det just valen i tvn som gör mig fundersam, dvs DTS Neo eller PCM. Blir inte klok på vilken jag skall välja?

Min soundbar skickar ut 8.1. Be mig inte förklara varför, men det står iaf i beskrivningen;-)

Jag ställer inte ”externa högtalare” och väljer ljudformat DTS neo så får vi se hur det blir med tiden.

Tack!
Citera
2018-01-19, 16:10
  #5
Medlem
SupaStrats avatar
Kan du ens välja DTS:neo när du väljer att ljudet ska till extern högtalare? Mitt tips är att ställa in teven på PCM och sedan göra övriga inställningar i soundbaren.
Citera
2018-01-19, 22:37
  #6
Medlem
Supastrat: hade satt tvn på ”externa högtalare”, då kunde jag välja DTS neo. Pratade dock med Samsung support förut som sa att en soundbar skall kopplas in som ”mottagare” på tvn, alltså 8nte med ”externa högtalare”. Detta för att hdmi arc och Anymet skall fungera optimalt.

När jag nu valt mottagare på tvn, kan jag bara välja PCM.... vet inte, men upplever det som lite burkigare lju, men kan vara inbillning.

Men har mitt val på tvn någon betydelse (PCM el DTS neo) då ljudet går direkt till soundbaren som ändå skickar ut ljudet 7.1?

Blir det sämre ljud med PCM? Varför i så fall anynet (mottagare)?

Blir inte klok på detta!!!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback