Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 20:01
  #1
Medlem
Kontextuss avatar
Direkt efter att jag hade uppdaterat mitt BIOS för moderkortet ASUS Maximus X Apex så fick jag systembeskedet att jag ska byta från SATA till RAID för att undvika risk för datafel. Jag blev konfundersam eftersom jag inte har någon RAID-samverkan mellan hårddiskarna varav den ena är en M.2 SSD och den andra en mekanisk SATA-disk som inte ens går att göra till RAID. När jag gick in i BIOS för att ändå ändra till RAID så måste det ske genom att gå från AHCI till Intel RST Premium with Intel Optane System Acceleration. Detta är tydligen en ny form av RAID som ska göra systemet effektivare om datorn har de komponenter som krävs (bl a Optane-diskar?). Nu undrar jag förstås om jag bör använda detta läge eller gå tillbaka till AHCI? När jag ville göra det så fick jag en stor varningstext över hela skärmen som varnade mig för "loss of datafiles" så jag lät bli.

Enligt moderkortets handbok skulle jag även stänga av CSM, d v s Compability Support Module för att ställa in för RST-alternativet. En liten följdfråga är om det kan medföra komplikationer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback