Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 19:11
  #1
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ugh, ärade Flashback-medlemmar.

Jag har blivit med klocka nyligen men kan för mitt liv inte lista ut hur jag ställer in datumet på skrället. Jag har prövat alla möjliga kombinationer, tycker jag, men det tycks ändå inte funka.

Googlat mig fram till nån handbok för liknande klockor från samma tillverkare, men detta funkade ej heller. Att dra ut huvudvredet(eller vad fan det heter) ett hack och vrida motsols var tipset då.

Så, klockproffs, jag är i er nåder. Hjälp mig.

Edit: GLÖMDE BILD
__________________
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2018-01-15 kl. 20:11.
Citera
2018-01-15, 19:30
  #2
Medlem
Europes avatar
När jag en gång i tiden hade en mekanisk klocka med visare och datum, så vill jag minnas att man drog ut vridknappen en liten bit för visarna, samt ytterligare en liten bit för att ändra datum. Eller kanske var det tvärtom. Men jag vet förvisso inte om det är samma på den nämnda klockan. Men finns det inget att vrida eller trycka på, så skulle jag börja med att testa det.
Citera
2018-01-15, 20:01
  #3
Medlem
I manualen till din klocka står det så här: I nställning av datum:
Drag ut ställkronan ett steg och vrid den medsols till rätt datum. Så fungerar mitt ETA verk också.
Citera
2018-01-15, 20:15
  #4
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
När jag en gång i tiden hade en mekanisk klocka med visare och datum, så vill jag minnas att man drog ut vridknappen en liten bit för visarna, samt ytterligare en liten bit för att ändra datum. Eller kanske var det tvärtom. Men jag vet förvisso inte om det är samma på den nämnda klockan. Men finns det inget att vrida eller trycka på, så skulle jag börja med att testa det.

Citat:
Ursprungligen postat av shaky
I manualen till din klocka står det så här: I nställning av datum:
Drag ut ställkronan ett steg och vrid den medsols till rätt datum. Så fungerar mitt ETA verk också.
Det var ett hack ut och medsols! Jag har ju läst instruktioner och tror till och med att jag testat detta redan. Märkligt, uppenbart har jag gjort något vajsing. Men nu är det löst!

En annan tanke: Hur vet klockan hur många dagar det är i denna månad när jag endast ställer dagens datum och inte månad? Kan inte så mycket om klockor.
Citera
2018-01-15, 23:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

En annan tanke: Hur vet klockan hur många dagar det är i denna månad när jag endast ställer dagens datum och inte månad? Kan inte så mycket om klockor.
Det vet den inte. Efter varje månad som bara har 30 dagar (eller 28) måste du komma ihåg att vrida fram datumet ett hack första dagen nästa månad. Dvs från 31 till 1. Annars kommer den att visa fel datum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback