Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 18:02
  #1
Medlem
Det här är mitt första inlägg i denna sub. Först vill jag bara säga att jag INTE är en kommunist. Jag kom på denna tanke i veckan och skulle bara vilja dela med mig och se vad ni säger

Nu finns det ju segregering mellan de fattiga/där emellan och rika, det är väl inget man kan förneka? Men vad kommer hända om 100 år när alla jobb har blivit ersatta av robotar som är mer effektiva och smartare än människor? Om människorna bara stannar hemma och låter robotarna ta hand om oss människor som slavar åt oss kommer vi att leva i ''lyx'' då man kommer ha råd med allt.

Robotar som läkare
Robotar som städare
Robotar inom serviceyrken
Robotar inom reparation för andra robotar

Om alla jobb skulle ersättas har människorna inget annat val än att utnyttja dessa robotar till egna intressen. Man kan tex åka gratis skidor i alperna. Maten odlas av robotar så att människorna bara kan gå och ta. Allt som krävs av människor för att ha ett fungerande samhälle ersätts av robotar och ''jobbar gratis'' för reparationer och el är OCKSÅ drivna av robotar?? Människor kan bokstavligt talat göra allt man strävar efter idag. Är man fattig idag kan man i framtiden gå på bio, få mat, åka skidor, bada i spanien helt utan kostnad?? Jag tror att mans driven kommunism är omöjligt, men driven av AI är rena drömmen för ett perfekt samhälle, om man nu vill kalla det kommunism.

Jag har inte tänkt ut det så väl så det finns säkert saker som inte fungerar som jag förklarat det. Hursomhelst tror jag att för att leva perfekt är det upp till AI... om de nu inte väljer att utplåna oss. Däremot tror jag inte det kommer hända eftersom de är programmerade att ''serva'' en människa. Därefter kommer nyare och bättre AI att byggas av en gammlare AI, bara att den gamlare versionen är programerad till att OCKSÅ programera in samma ''regel'' på den nya AI: servera människan.

Det jag är skeptisk över är om ''de rika'' verkligen tillåter detta. Nu låter jag lite skev men varför ska alla leva i samma lyx som dem? De kanske får leva i samma lyx bara tillsammans med resten av världen?

Jag kanske bara är dum i huvudet, det kanske inte alls fungerar men vill gärna veta vad ni tycker om detta och om ni inte håller med varför
__________________
Senast redigerad av DKGrebyn 2018-01-15 kl. 18:07.
Citera
2018-01-15, 18:08
  #2
Medlem
Om just 100 år så tror jag vi ligger i en övergångstid som är mycket våldsam och blodig. Men sen tror jag absolut att någon form av kommunism kan uppstå.
Citera
2018-01-15, 20:17
  #3
Medlem
Om 100 år finns det 10 gånger så många som svälter och en majoritet som fortfarande inte lärt sig bygga ångmaskiner. Jorden kommer att befolkas av religiösa galningar som bannlyser all teknisk utveckling och våldtar småflickor för att de skall hinna få extra många barn innan de blir gamla och måste stenas. För evolutionen gynnar den som skaffar många barn och skiter i allt som gör livet värt att leva.
Citera
2018-01-16, 00:04
  #4
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om 100 år finns det 10 gånger så många som svälter och en majoritet som fortfarande inte lärt sig bygga ångmaskiner. Jorden kommer att befolkas av religiösa galningar som bannlyser all teknisk utveckling och våldtar småflickor för att de skall hinna få extra många barn innan de blir gamla och måste stenas. För evolutionen gynnar den som skaffar många barn och skiter i allt som gör livet värt att leva.
Eller så blir det tredje världskrig innan dess där the fittest vinner och människor massutplånas. Alla goda ting är tre...

TS: det låter som marxistisk determinism. Fullt möjligt, men inte med dagens egoistiska människor. Alla vill ha, resurserna räcker inte till. I ditt scenario så måste det råda balans mellan resursförbrukning och antal människor/djur/organismer samt deras preferenser.

Jag tror människan kommer integrera sig själv med teknik och AI, vi kommer evolvera till nån slags hybrid av människa och robot. Det kommer ge oss tillgång till big data så att vi kan ta bättre beslut för kollektivet och därför oss själva.
Citera
2018-01-16, 09:23
  #5
Medlem
lasse33s avatar
Feminism, inte kommunism. Det enda jag med säkerhet kan säga är att män kommer vara förslavade om 100 år. Ungefär som svarta var i Amerika, fast med mycket sofistikierade metoder och lagar.
Citera
2018-02-05, 20:26
  #6
Medlem
Kommunismen är redan här och har varit här hela tiden.
Centralbanksystemet är en del av kommunistiska manifestet.
Agenda 2030 är en femtonårsplan.
Pentagram överallt och ofta röda
Allt mer övervakning och Big Brother (Big Government)
Citera
2018-02-06, 13:29
  #7
Medlem
KonungHonungs avatar
På vilket sätt skulle det vara kommunism att mänskligheten blir rikare genom teknologiska framsteg? Det är bara evolution.

Så länge vi inte har någon egendoms- och/eller tidskonfiskering ser jag inga problem med att vi får fler kul verktyg och leksaker.

Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn
Det jag är skeptisk över är om ''de rika'' verkligen tillåter detta. Nu låter jag lite skev men varför ska alla leva i samma lyx som dem? De kanske får leva i samma lyx bara tillsammans med resten av världen?
På en fri marknad kan de nog inte göra mycket. Det de skulle kunna tänkas göra är att försöka implementera ett kommunistiskt system där de fortsätter ha sina guldtoaletter medan resten av medborgarna lever i artificiell fattigdom.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2018-02-06 kl. 13:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback