Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 15:49
  #1
Medlem
Tjena vi är ett par grabbar som ska till polen och undrar om man kan köpa alkohol där om man är 17 år?
Citera
2018-01-15, 15:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaisak
Tjena vi är ett par grabbar som ska till polen och undrar om man kan köpa alkohol där om man är 17 år?
18 år måste man vara
Citera
2018-01-15, 15:56
  #3
Medlem
Fritzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaisak
Tjena vi är ett par grabbar som ska till polen och undrar om man kan köpa alkohol där om man är 17 år?

Polen är med i EU så det är 18-års gräns där precis som övriga EU.
Citera
2018-01-15, 16:20
  #4
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzen123
Polen är med i EU så det är 18-års gräns där precis som övriga EU.
18 år gäller vid köp av alkohol i Polen. I Danmark går det dock utmärkt att handla öl och vin (16,5% max) som 16åring. Så ditt påstående om 18års gräns i hela EU stämmer inte.
Citera
2018-01-15, 16:21
  #5
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzen123
Polen är med i EU så det är 18-års gräns där precis som övriga EU.

Om man inte vet kan det ibland vara bäst att hålla käften ?

Alkohollagarna inom EU skiljer sig ganska mycket, och dessutom kan man göra skillnad på öl/vin och sprit.

Du dum.

Om denna är helt "up-to-date" vet jag inte med säkerhet, men den bör någorlunda stämma överens med verkligheten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age#Europe
__________________
Senast redigerad av konstit 2018-01-15 kl. 16:25.
Citera
2018-01-15, 16:26
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaisak
Tjena vi är ett par grabbar som ska till polen och undrar om man kan köpa alkohol där om man är 17 år?

Det är 18års gräns på alkohol i Polen, dock rekomenderar jag att ni ska glida in på en Zabka (som pressbyrån) och försöka köpa, eftersom jag antar att ni inte pratar Polska utan kommer snacka med dom på Engelska så är chansen stor att dom säljer till er utan att kolla ID.

Även utifall dom kollar ID, kasta fram erat svenska ID, inte Pass! Så kan jag nog säga att det är en 90% chans att ni får köpa.


Har en del tjejpolare här i Polen som körde med att dom var utlänningar för att få handla alkohol medans dom var mindreåriga.
Citera
2018-01-15, 16:34
  #7
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
18 år gäller vid köp av alkohol i Polen. I Danmark går det dock utmärkt att handla öl och vin (16,5% max) som 16åring. Så ditt påstående om 18års gräns i hela EU stämmer inte.

Det var 15 i Danmark tidigare, men man valde att att höja till 16, vilket medfört några utmaningar med de gymnasielever som faktiskt är 15...
De ställs nu utanför gemenskapen vid skolornas fredagscaféer och andra sammankomster och fester i skolornas regi. Nu är där inte så många av dom, och de allra flesta trillar ju rätt senast vid första jullovet, men det reella problemet är att många skolor är ganska liberala vad det gäller att följa lagen, vilket kan få stora konsekvenser om någon paragrafryttare vill leka kung.
Citera
2018-01-16, 18:59
  #8
Medlem
Tror ni det kan finnas några barer som släpper in oss?
Citera
2018-01-17, 10:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaisak
Tror ni det kan finnas några barer som släpper in oss?
De flesta barer kommer att släppa in er men jag hoppas dom inte serverar er starkare saker än coca-cola.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2908050

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback