Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 15:14
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
https://www.sumo.se/sv/artiklar/jbl-gto939.html

Det är ett bra pris, och jag tror att det är bra högtalare.

Som jag förstått det är det ganska viktigt att lådan är rätt byggd. Detta är alltså bilhögtalare som jag planerar montera snett ovanför mitt huvud, då jag har en Renault master.

Ska tydligen finnas något datorprogram som räknar ut hur den optimala lådan skall vara byggd?

All hjälp uppskattas!
Citera
2018-01-15, 16:14
  #2
Medlem
franges avatar
Antar att du såg att de är slutsålda?

För att kunna beräkna en optimal låda till högtalare behöver du vissa parametrar, (Vas, Fs, Qts osv) vilket du får gräva fram först. Annars får man höfta med "vad som brukar passa till 6x9or"...
Citera
2018-02-19, 22:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://www.sumo.se/sv/artiklar/jbl-gto939.html

Det är ett bra pris, och jag tror att det är bra högtalare.

Som jag förstått det är det ganska viktigt att lådan är rätt byggd. Detta är alltså bilhögtalare som jag planerar montera snett ovanför mitt huvud, då jag har en Renault master.

Ska tydligen finnas något datorprogram som räknar ut hur den optimala lådan skall vara byggd?

All hjälp uppskattas!

Lite sen på att svara här, men ändå. montera snett ovanför mitt huvud, då jag har en Renault master Varför? Låter omständligt. Har inte bilen redan högtalare monterade i panelen? Någon HIFI blir det aldrig i en bil så det du kan göra är att förbättra med en hyfsad sub (du får du i alla fall någon slags illusion av bra ljud). . Hyfsad förstärkare sen kanske byta ut de fabriksmonterade högtalarna. Ska du få bra HIFI ljud i en bil så ska det till några riktigt bra slutna hörlurar (då menar jag EXTREMT slutna , inte ens då blir det bra pga av allt brus runt omkring). RIX FM tex kan man med nöd och näppe lyssna på i en bil, eftersom man inte hör vilken usel högkomprimerad skit de sänder ut. En hyfsad HIFI anläggning hemma så kan du inte ens lyssna på RIX FM. Du blir galen på den dåliga kvalitén. Detta visar bara på hur vägljudet påverkar musikupplevelsen. Visst du kanske kan bygga ihop något som pumpar ut triljoner decibel , som överröstar allt annat ljud. Kanon i en millisekund innan du blir döv.

p.s skit i sk Thiele/Small parameters för bilhögtalare. Gäller enbart om du ska bygga din egen sub för bilen (knappt ens då eftersom det är så många andra faktorer som spelar in när du placerar en sub i ett så litet område, en sub i bagaget på bilen dvs. Kan man inte räkna, bygg slutet som det hette förr (VAS runt 0.7, som påpekas nedan, såg jag nu. Hyfsat riktmärke. Räcker gott och väl med det...Ska du bygga en sluten låda är det då fan i mig verkligen viktigt att det verkligen blir sluten och stabil ). Om du kompletterar med högtalare i de redan existerande utrymmena. Montera dem och var glad . Någon högtalarlåda är det eg inte, mer en form av baffel (de är optimerade för det så simma lugnt) . Men som sagt det spelar ingen roll eg eftersom någon HIFI blir det aldrig , hur du än gör. Det finns bafflar för HIFI hemmabruk. Riktigt bra bafflar tom men det är en annan femma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters

Baffel/dipol, kan låta kanon (men lätt att få till dem är det fan inte) . Svårplacerade:

http://www.6moons.com/audioreviews/jamo/909.html
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-19 kl. 23:19.
Citera
2018-02-19, 22:44
  #4
Medlem
Med en qts på 0,7 (om siffrorna stämmer) så är det slutet som gäller.

0.7 och Vas runt 30 ger c:a 30 liter volym med "standardformeln". Se det som en pekfingervisning.
Citera
2018-02-19, 22:53
  #5
Medlem
Så då handlar det om två lådor om 30 liter var som enligt trådskaparen ska montera snett ovanför mitt huvud,

Illustrerar bara min poäng om detta med ljud i bil.

p.s qts runt omkring om 0.7 ska det vara (skrev VAS i förra inlägget , vilket var fel). Precis om deliciousdelux sa. Inte så supernoga med detta qts men ändå. Man får moderera med volym. Men min erfarenhet är att bygga tätt så fan så inte ens en atom kommer ut. Verkligen slutet och verkligen stabilt. Det är bara då som man får ut de riktigt rena bastonerna. Det behövs för att kompensera bristen på effektivitet i ett slutet system....för övrigt ett kruxet för hemmabyggaren.

Du kan räkna och räkna men om ljudkvalitén på basen ändras, hur ska du då räkna på hur du ska konfigurera och ändra andra filter/ element i lådan? En konst att bygga högtalare ..Nu för tiden finns det i och för sig en hel del schyssta program som du kan plugga in till mätutrustning / mickar osv men det är fortfarande en konst. Finns tom en kille i Kungsängen som moddar billiga Prosonhögtalare genom att skapa extremt bra delningsfilter och vips så säljer han högtalarna för över 50 000 kr paret. Och de låter kanon! (delningsfiltret ingjutet så ingen kan lista ut vad han gjort) ). Detta för hemmahifi. En underbar knastertorr exakt bas blir det då (sluten låda) .Musikalisk bas, man får en skön upplevelse jmf med många basreflexer som kan vara ganska så blöta.

För bilbruk. Tja vet i fan. Handlar nog mest om att kunna kötta på med volym utan att dist uppkommer. Sen saftig sub. Är väl så man avgör biljud?
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-19 kl. 23:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback