Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-18, 18:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Vad skiljer rent praktiskt från nivå till nivå? Är det särskilda införelse-ritualer för varje levling? Och vilken grad måste man nå för att byta upp till en större ordern. Har noterat att finns FM lokaler lite här och var i random mindre orter även, vilka grader rör det sig om där?

I mindre orter är det ofta antigen en brödraförening (där man undervisas i graderna samt i vissa fall ger grad I-II) och/eller en St Johannesloge som ger grad I-III.
Efter III så flyttas man till en St Andrealoge som ger grad IV-V och VI.
Efter VI flyttas man till Kapitelloge som ger VII-X.

Det finns ingen högre orden inom SFMO utan alla grader tillhör samma orden eftersom det är ett sammanhängande system.
Detta skiljer den svenska riten från hur det är i övriga världen.


https://www.frimurarorden.se/om-frim...-ar-hoggrader/
Citera
2018-01-19, 00:12
  #26
Medlem
fibbe123s avatar
Jag vill vara med! Jag har stark info mot Illuminati och staten. Vi är inte fria!
Citera
2018-01-19, 20:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
I mindre orter är det ofta antigen en brödraförening (där man undervisas i graderna samt i vissa fall ger grad I-II) och/eller en St Johannesloge som ger grad I-III.
Efter III så flyttas man till en St Andrealoge som ger grad IV-V och VI.
Efter VI flyttas man till Kapitelloge som ger VII-X.

Det finns ingen högre orden inom SFMO utan alla grader tillhör samma orden eftersom det är ett sammanhängande system.
Detta skiljer den svenska riten från hur det är i övriga världen.


https://www.frimurarorden.se/om-frim...-ar-hoggrader/
Okej då hänger jag med, men hur kommer det sig att det bara finns upp till grad X i Sverige om det finns upp till 33? Förresten, angående just numret 33, har det någon spirituell betydelse för frimurare?
Citera
2018-01-19, 21:11
  #28
Medlem
[quote=123PELLSON321|62966605]Okej då hänger jag med, men hur kommer det sig att det bara finns upp till grad X i Sverige om det finns upp till 33? Förresten, angående just numret 33, har det någon spirituell betydelse för frimurare

Upptäckte att jag glömde Stora Landslogen som består av R&K (riddare och kommendörer med röda korset) och som styr orden (därmed inte sagt att de automatiskt är mer värda, i tisdags när jag var på loge så gick en R&K och serverade mat på brödramåltiden tillsammans med bröder av grad I, II och III)

33 används enbart den skottska riten (AA(S)R, 33 översätts till X eller R&K beroende på lite olika omständigheter men det är inte så att det är högre än våra grader.
Citera
2018-01-20, 19:36
  #29
Medlem
[quote=ElexirRasmus|62967461]
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Okej då hänger jag med, men hur kommer det sig att det bara finns upp till grad X i Sverige om det finns upp till 33? Förresten, angående just numret 33, har det någon spirituell betydelse för frimurare

Upptäckte att jag glömde Stora Landslogen som består av R&K (riddare och kommendörer med röda korset) och som styr orden (därmed inte sagt att de automatiskt är mer värda, i tisdags när jag var på loge så gick en R&K och serverade mat på brödramåltiden tillsammans med bröder av grad I, II och III)

33 används enbart den skottska riten (AA(S)R, 33 översätts till X eller R&K beroende på lite olika omständigheter men det är inte så att det är högre än våra grader.
Gemensamt för de med 33 graden är väl att de är medlemmar av olika andra hemliga sällskap som Skull and bone, Rosenkorsarna(är det röda korset?), diverse lokala organisationer och "Illuminati"?
Citera
2018-01-20, 19:55
  #30
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321

Gemensamt har de stora hemliga sällskapen som frimurarna m.m. att de alltid bistår varandra när de behöver hjälp. När medlemmarna sitter på de högsta positionerna i alla grenar utav samhället så kan de också räkna med god hjälp och lite till...Man hade dock inte behövt inneha maktpositionerna i samhällsorganisationen för att var mäktiga, man behöver bara vara många, och många som delar engagemanget för sällskapet. Tänk mer vanligt folk som byggfolk, mekaniker, läkare, terapeuter, fotfolk och jurister som alla hjälper varandra vid behov.


Vilka skulle få vara med, och vilka skulle inte få vara med i ett sådan organisation? Eller med andra ord – vilka är det du anser utgör "folket"? Hur skulle organisationen styras?

Citat:

Tänk när den lokala byggfirman blåser dig, vem kan du vända dig till då? När folk i allmänhet jävlas med dig och du inte har någon som backar upp dig. När du behöver din bil fixat utan risken för att bli husslad, vilken verkstad kan du då alltid vända dig till? När någon myndighet totalt kört över dina rättigheten och lämnar dig kränkt och arg och ensam och du behöver hjälp med att bryta dig in e deras kontor om natten och dekorera hela jävla kontoret med kobajs, vem finns där då för dig?

Vad gör man om killarna på "den lokala byggfirman" också är med i organisationen? Vem skall avgöra huruvida någon har blivit blåst? Vad skulle organisationen kunna göra mot en byggfirma som man menar blåser folk? Är det tänkt att organisationen skall ägna sig åt något slags rättsskipning vid sidan av det vanliga rättsväsendet?
Citera
2018-01-22, 23:58
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Vilka skulle få vara med, och vilka skulle inte få vara med i ett sådan organisation? Eller med andra ord – vilka är det du anser utgör "folket"? Hur skulle organisationen styras?



Vad gör man om killarna på "den lokala byggfirman" också är med i organisationen? Vem skall avgöra huruvida någon har blivit blåst? Vad skulle organisationen kunna göra mot en byggfirma som man menar blåser folk? Är det tänkt att organisationen skall ägna sig åt något slags rättsskipning vid sidan av det vanliga rättsväsendet?
Leker mest med tanken, men det blir en egen samhällstruktur inom den offentliga. Egentligen spelar det ingen roll vilken position i samhället som man har det som betyder något är om man har samförstånd med gruppens idéer om hur organisation bör se ut och gå ut på = främja personlig utveckling på ickekonventionellt sätt under radarn ifrån PK-vården och skapa en social gemenskap för den nu mer gigantiska gruppen unga män i utanförskap och tillsammans sträva i goda syften större än oss själva..
Citera
2018-01-24, 09:07
  #32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Leker mest med tanken, men det blir en egen samhällstruktur inom den offentliga. Egentligen spelar det ingen roll vilken position i samhället som man har det som betyder något är om man har samförstånd med gruppens idéer om hur organisation bör se ut och gå ut på = främja personlig utveckling på ickekonventionellt sätt under radarn ifrån PK-vården och skapa en social gemenskap för den nu mer gigantiska gruppen unga män i utanförskap och tillsammans sträva i goda syften större än oss själva..
Varför åker inte de svenska frimurarna också omkring i sådana där små minibilar i stora parader, så som de gör i Amerika?
Jag har nog aldrig sett någon svensk frumurareparad faktiskt.
Alla vill ju gå i parad, och åka minibil, så jag tror att SFMO hade vunnit mycket på det. Särskilt ungdomarna hade ju önskat sig medlemskap isf.
Citera
2018-01-24, 13:44
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför åker inte de svenska frimurarna också omkring i sådana där små minibilar i stora parader, så som de gör i Amerika?
Jag har nog aldrig sett någon svensk frumurareparad faktiskt.
Alla vill ju gå i parad, och åka minibil, så jag tror att SFMO hade vunnit mycket på det. Särskilt ungdomarna hade ju önskat sig medlemskap isf.

Det är inte alla frimurare utan det är shriners ( https://sv.m.wikipedia.org/wiki/The_Shrine )
som gör det. Och nej alla ungdomar vill inte det.
Citera
2018-02-08, 09:24
  #34
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Vad kan räknas som högt? Är inte FM:s samhällstruktur byggt likt en lök med många inre lager där nya kärnor nås ju djupare(högre) man kommer. Är det kunskapen som skiljer dem åt?

Det roliga är att med "konspirationsteoretikere" kan det aldrig bli högt nog. Talar man om någon som har nått toppen av en orden eller liknande, så börjar stollarna tala om "hemliga grader" som de tydligen vet allt om och frimurarna som lägger massor av tid och energi i ordnen inte har en aning om

När det gäller det frimurarsystem som används i SFO, anser jag allt över 8. graden att vara högt. Det svarar ungerfär till 30 graden i Scottish Rite. På den nivån har frimurarna - i alla fall möjlighet att ha - kunskap om vad hela grejen handlar om.

Men som en annan användare skrev, så betyder hög grad mer jobb och större ansvar. På många olika sätt. Det hade säkert varit trevligt om det vore på det viset att hög grad gav mycket makt och lite ansvar, men verkligheten är nog motsattsen.

De flesta frimurare här på Flashback har högra grad än 8 så jag anser dem som varande högt uppe i systemet
Citera
2018-02-08, 09:26
  #35
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Tänk vilken makt det vanliga folket hade haft om vi vore mer organiserade, kanske är det så att de som har makt helt enkelt har det för att de är mer organiserade? Vissa föds med privilegiet att ha gott om kontakter och möjligheter, andra föds i utanförskap och minimala möjligheter. Man blir tyvärr ett lätt byte för omvärlden att köra över. Företag, myndigheter eller bara folk som vill en illa ser inga hinder för att utnyttja en längre, medmänsklighet behöver med organisation och klara uppsåt, annars tynar den som vi ser idag.

Gemensamt har de stora hemliga sällskapen som frimurarna m.m. att de alltid bistår varandra när de behöver hjälp. När medlemmarna sitter på de högsta positionerna i alla grenar utav samhället så kan de också räkna med god hjälp och lite till...Man hade dock inte behövt inneha maktpositionerna i samhällsorganisationen för att var mäktiga, man behöver bara vara många, och många som delar engagemanget för sällskapet. Tänk mer vanligt folk som byggfolk, mekaniker, läkare, terapeuter, fotfolk och jurister som alla hjälper varandra vid behov.

Tänk när den lokala byggfirman blåser dig, vem kan du vända dig till då? När folk i allmänhet jävlas med dig och du inte har någon som backar upp dig. När du behöver din bil fixat utan risken för att bli husslad, vilken verkstad kan du då alltid vända dig till? När någon myndighet totalt kört över dina rättigheten och lämnar dig kränkt och arg och ensam och du behöver hjälp med att bryta dig in e deras kontor om natten och dekorera hela jävla kontoret med kobajs, vem finns där då för dig?

Fackförening? Socialdemokraterna? Vänsterpartiet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback