Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-01, 20:58
  #1
Medlem
chroshys avatar
Hej,

Jag och en polare har bokat Kina 16 dagar. Men vill gärna in i nordkorea.
Alla resebolag är så sjukt dyra.. Kan tänka mig att betala 5 lakan för resan in och boende (och gärna resan ut med naturligtvis), eller iaf så lite som möjligt.
Men hur gör man? Kan man söka visum och skaffa guider på invägen? Eller hur bär man sig åt?
Citera
2014-04-01, 21:09
  #2
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chroshy
Hej,

Jag och en polare har bokat Kina 16 dagar. Men vill gärna in i nordkorea.
Alla resebolag är så sjukt dyra.. Kan tänka mig att betala 5 lakan för resan in och boende (och gärna resan ut med naturligtvis), eller iaf så lite som möjligt.
Men hur gör man? Kan man söka visum och skaffa guider på invägen? Eller hur bär man sig åt?

Nej, du måste boka en tur med guide för hela resan. Du får aldrig turista och resa runt på egen hand i NK.
Citera
2014-04-01, 21:11
  #3
Medlem
chroshys avatar
Ja men kan jag boka en guide från någonstans.. Bara guiden?
De får gärna vara så strikta de vill men jag orkar inte betala 11 000 spänn när jag redan lagt pengar på kinaresan vi skall göra innan och efter.. Ska liksom resa runt i kina och vill komma "billigare" undan..
Känns som att guidebolagen tar ockerpriser...
Citera
2014-04-01, 21:30
  #4
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chroshy
Ja men kan jag boka en guide från någonstans.. Bara guiden?
De får gärna vara så strikta de vill men jag orkar inte betala 11 000 spänn när jag redan lagt pengar på kinaresan vi skall göra innan och efter.. Ska liksom resa runt i kina och vill komma "billigare" undan..
Känns som att guidebolagen tar ockerpriser...

Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar, men du måste ha en guide med dig överallt och allt ska vara fixat och godkänt av staten innan du kommer in. Hur ska du ta dig runt om du inte åker med en tur? Du får inte ta dig runt i landet utan certifierad guide. Går förmodligen att boka en privattur, men det är ju givetvis dyrare än när du åker med flera.
Citera
2014-04-01, 21:52
  #5
Medlem
chroshys avatar
Menar mer om man kan ringa till nordkoreanska ambassaden eller svenska ambassaden i nordkorea, man betalar flyget typ 3000 spänn och kanske betalar privata guider 500 spänn för två dagar så får de följa med en och säga vart man får gå osv.. Förstår du?
Citera
2014-04-01, 21:57
  #6
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chroshy
Menar mer om man kan ringa till nordkoreanska ambassaden eller svenska ambassaden i nordkorea, man betalar flyget typ 3000 spänn och kanske betalar privata guider 500 spänn för två dagar så får de följa med en och säga vart man får gå osv.. Förstår du?

Bara i Pyonyang och sedan hem typ då eller? Borde väll finnas kortare turer på bara ett par dagar som inte kostar skjortan? Har aldrig sett någon vad jag kommer ihåg, men har iof aldrig letat efter det heller. Tror dom flesta vill stanna lite längre "när dom ändå är där" så att säga.

Finns inga privata guider förövrigt. Alla är utsända av staten och arbetar för staten.
Citera
2014-04-01, 22:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Bara i Pyonyang och sedan hem typ då eller? Borde väll finnas kortare turer på bara ett par dagar som inte kostar skjortan? Har aldrig sett någon vad jag kommer ihåg, men har iof aldrig letat efter det heller. Tror dom flesta vill stanna lite längre "när dom ändå är där" så att säga.

Finns inga privata guider förövrigt. Alla är utsända av staten och arbetar för staten.


Det är moraliskt förklastligt att åka dit. Nordkorea ska isoleras, om man inte kan befria folket där.
Citera
2014-04-01, 22:44
  #8
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det är moraliskt förklastligt att åka dit. Nordkorea ska isoleras, om man inte kan befria folket där.

Tycker du samma sak om andra diktaturer eller var går din gräns?
Citera
2014-09-07, 12:54
  #9
Medlem
Förstår att det kan vara sent men tips för andra. Var i Nordkorea i somras och åkte med ett bolag som heter Young Pioneer tours som är baserat i Kina. De flesta resor utgår ifrån Beijing. Det var en bra resa mycket bra organiserad. Kan starkt rekommendera att använda dom och dom var billigast. Man kan åka både i grupp och privat med dom som med de flesta som anordnar resor.
Citera
2016-05-20, 14:46
  #10
Medlem
Nordkorea?

Jag har bara lite funderingar på landet (kanske i dagsläget inte är första landet i regionen som jag tänkte besöka, eller... tja nog väl - mest nyfiken)..

Landet är väl väldrigt strikt och antar du får av "säkerhetskäl" lämna iphonen till en personlig guide om du får förmånen att turista där (för mig att väldigt få får denna möjlighet / år)...
Guiden kanske kan ta kort åt dig med sevärdigheter och liknande, inget fungerande internet?

Men nog väl går det att få tag på västerlänsk mat? (som inte kommer från Usa, typ mc donalds / burger king) men kanske lokal burgare från nötkött, liknande lövbiff, entrecot, strips, etc?

Får man träffa lokal befolkning att prata med (kanske ordnat med innan), besöka skola, förtag, lägre politiker?

Vore intressant att prata med och visas på bild med, därmed visat att man pratat med politiker utanför Sveriges gränser och fört politiska samtal med..

Vore trevligt att skryta med...
Citera
2016-05-20, 15:13
  #11
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangan74orebro
Jag har bara lite funderingar på landet (kanske i dagsläget inte är första landet i regionen som jag tänkte besöka, eller... tja nog väl - mest nyfiken)..

Landet är väl väldrigt strikt och antar du får av "säkerhetskäl" lämna iphonen till en personlig guide om du får förmånen att turista där (för mig att väldigt få får denna möjlighet / år)...
Guiden kanske kan ta kort åt dig med sevärdigheter och liknande, inget fungerande internet?

Men nog väl går det att få tag på västerlänsk mat? (som inte kommer från Usa, typ mc donalds / burger king) men kanske lokal burgare från nötkött, liknande lövbiff, entrecot, strips, etc?

Får man träffa lokal befolkning att prata med (kanske ordnat med innan), besöka skola, förtag, lägre politiker?

Vore intressant att prata med och visas på bild med, därmed visat att man pratat med politiker utanför Sveriges gränser och fört politiska samtal med..

Vore trevligt att skryta med...

(FB) Mitt Nordkorea-besök 2010, intresserade får gärna ställa frågor! kolla in den här tråden. Lär svara på de flesta av dina frågor. Vad jag vet så får man inte träffa lokalbefolkningen. Alkohol och dyl serveras enbart på hotellet verkar det som. Någon som är mer påläst inom ämnet får gärna rätta mig.
Citera
2016-05-20, 21:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangan74orebro
Jag har bara lite funderingar på landet (kanske i dagsläget inte är första landet i regionen som jag tänkte besöka, eller... tja nog väl - mest nyfiken)..

Landet är väl väldrigt strikt och antar du får av "säkerhetskäl" lämna iphonen till en personlig guide om du får förmånen att turista där (för mig att väldigt få får denna möjlighet / år)...
Guiden kanske kan ta kort åt dig med sevärdigheter och liknande, inget fungerande internet?

Men nog väl går det att få tag på västerlänsk mat? (som inte kommer från Usa, typ mc donalds / burger king) men kanske lokal burgare från nötkött, liknande lövbiff, entrecot, strips, etc?

Får man träffa lokal befolkning att prata med (kanske ordnat med innan), besöka skola, förtag, lägre politiker?

Vore intressant att prata med och visas på bild med, därmed visat att man pratat med politiker utanför Sveriges gränser och fört politiska samtal med..

Vore trevligt att skryta med...

Fick behålla telefonen hela resan, men som du säkert förstår så fanns det inte direkt något nät att koppla upp på för mig med mitt tele2-abonnemang.
Den mat du äter är den som researrangörerna bjuder på, mer eller mindre uteslutande koreanska traditionella rätter. Enda undantaget var väl de cheeseburgare man får på flyget, och de höll väl kanske inte högsta klass.
Om man kan koreanska kan man kanske få möjlighet att säga några ord till lokalbefolkningen, men det beror väl på vilken typ av tur man åker på. Under min tur åkte vi självfallet tunnelbanan, men jag hann inte få någon användning för min knaggliga koreanska mer än på hotellpersonalen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2908021

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback