Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-03, 09:48
  #37
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, din förklaring på varför Apple stryper processorn är inte särkilt korrekt.
Det handlar i första hand om att batterier är förbrukningsvara och alltså alltid blir utslita förr eller senare. När de börjar bli slitna så kan de få svårare att klara att leverera de höga strömtoppar som kraftfulla processorer kan kräva vid hög belastning. Då kan det hända att lurarna slår av sig och startar om vilket kan vara irriterande. Därför har Apple lagt till en funktion som kan styra processorns prestanda, och bromsa den vid vissa tillfällen så att den inte belastar batteriet lika mycket. Det gör att lurens prestanda kan hämmas i dessa situationer men man undgår istället att den startar om sig vilket bör vara mindre irriterande än att den dör.



Nej, det är inte samma skärm, men samma tillverkare.






Vad svamlar du om.... det ÄR glas helt. Men där uppe i den svarta läppen sitter det en massa teknisk utrustning som måste sitta där. Frontkamera, sensorer för Face ID etc.

Det Apple gjort är att dra upp skärmen så mycket det går upp till denna läpp, hade man slutat där hade vi haft en svart lika bred kant över hela överkanten. Men Apple valde att dra upp skärmen ytterligare på utsidorna om läppen, vilket gav lite extra skärmyta där för att kunna visa t ex statusikoner.

Visar man film så får man en ostörd 16/9-bild som inte kommer i konflikt med läppen. Zoomar man själv in mer så blir det konflikt med läppen ja. Men även hemma på våra TV-apparater så får vi oftast svarta fält uppe eller nere, eller på sidorna då det är flera olika format på filmer och alla inte är i full 16/9 och fyller hela skärmen utan svarta fält.



Det ser fult ut ändo samsung har inte det inte även andra iPhones förutom iphone x somkostar över 10k det ser fult ut det kvittar om det finns sensorer som sitter där de kunde ha gjort bättre
Citera
2018-02-03, 10:07
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Det ser fult ut ändo samsung har inte det inte även andra iPhones förutom iphone x somkostar över 10k det ser fult ut det kvittar om det finns sensorer som sitter där de kunde ha gjort bättre

Visst, smaken är som baken, delad.

Nu valde Apple denna design, på gott och ont. Hade man gjort på annat vis hade man sannolikt fått mindre total skärmyta eller större yttermått på luren, vilket säkert hade irriterar vissa men andra inte brytt sig.

Finns ju även fler lurar som gjort liknande val, att ha en läpp i någon form ned i skärmytan, och fler kommer med det.

Jag är benägen att tro att de flesta ändå skulle vänja sig vid denna lustiga design på rätt kort tid när de väl använt luren ett tag, och glömma hela grejen.
Citera
2018-02-04, 10:03
  #39
Medlem
Muwltipliers avatar
Går man i valet och kvalet mellan dessa två lurar nu gör man nog sig bäst i att vänta 1 månad på S9. Då åtgärdas positionen på fingeravtrycksläsaren och lite annat smått och gott som saknades på S8an.
Citera
2018-02-04, 10:07
  #40
Medlem
Att IPhone X saknar fingertrycksavläsare är värdelöst. Faceid gäller inte som id. BankID fungerar inte så man måste slå koden varenda gång.
Citera
2018-02-04, 11:05
  #41
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Visst, smaken är som baken, delad.

Nu valde Apple denna design, på gott och ont. Hade man gjort på annat vis hade man sannolikt fått mindre total skärmyta eller större yttermått på luren, vilket säkert hade irriterar vissa men andra inte brytt sig.

Finns ju även fler lurar som gjort liknande val, att ha en läpp i någon form ned i skärmytan, och fler kommer med det.

Jag är benägen att tro att de flesta ändå skulle vänja sig vid denna lustiga design på rätt kort tid när de väl använt luren ett tag, och glömma hela grejen.


Ju det finns fler andra lurar men inte fan tänker jag lägga över 10.000 kr för en sådan telefon det är inte värt priset . Man kan vänja sig med telefonens funktioner men det är överpris . Hur mycket skall x2 kosta till hösten 20.000 eller mer .
Citera
2018-02-05, 19:52
  #42
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett nyare OS behöver inte dra mer ström, det kan lika gärna vara oförändrat eller blivit strömsnålare.

Exakt och absolut! Men tydligen är det så Apple jobbar.
Citera
2018-03-04, 08:22
  #43
Avstängd
Inlägg: 8
Har haft iPhone i 10 år(3,4s,6s,7+) och är en tech nörd. Men ska man vara ärlig så har apple varit trendsättare i många år, men nåt hände när Jobs lämna oss, för nu är det konkurrenterna som kommer på dom nya sätten att använda mobilen smartare. Jag sa ALDRIG android men här sitter jag sen 3mån tillbaka med en Samsung 8 plus och undrar vad som har hänt. Inga problem med att lägga in musik i luren, 3,5mm uttaget är där, luren är inte seg längre, batteriet räcker ett dygn, skärmen är stor och av kanon kvalitet, kan ändra layout på luren utan JB(som ändå uteblivit i stort sista tiden), mer för pengarna osv osv.... Visst det finns saker jag saknar, men i ärlighetens namn så är vågskålen till Samsungs fördel... Detta trodde jag ALDRIG innan iPhone X kom och min första reaktion var.."vad fan har dom ställt till med" när jag insåg att alternativen var både bättre och för första gången snyggare än 10:an i mitt tycke. Så om apple ska vinna mig tillbaka och många andra nya "överlöpare" så ska det till nåt rejält nästa gång. För nu är det nog dags innan dom tappar sina sista stammisar.
Over and out
Citera
2018-03-04, 11:02
  #44
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Att IPhone X saknar fingertrycksavläsare är värdelöst. Faceid gäller inte som id. BankID fungerar inte så man måste slå koden varenda gång.
Tyvärr har du fel. FaceID fungerar med mobilt BankID. Det är inte nödvändigt att slå koden varje gång. Med iOS 11.3 är det också möjligt att godkänna familjeköp med faceID. Så se nu till att era barn inte har tillgång till eran iPhone X eller låskod.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback