Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-15, 16:15
  #13
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Så mellan Rinkeby Malmö och södertälje vårt hade ni helst vilja bo i?
Ni måste välja en av dom tre finns inga andra alternativ


I Södertälje verkar man åtminstone vidta åtgärder för att stävja kriminaliteten. I Malmö verkar man däremot ha kapitulerat för den skenande problematiken, så av dessa två torde väl Södertälje vara det mest välbetänkta alternativet.

Dock skulle jag aldrig ens överväga att bosätta mig i vare sig Malmö eller Södertälje.
Citera
2018-01-15, 17:22
  #14
Medlem
De flesta villaområden är lika lugna som i andra städer. Visst bor det många syrianer även i dessa områden, men de är oftast inte till något besvär.
Citera
2018-01-15, 18:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Vad tycker ni om staden Södertälje? Är det ett bra ställe att bo i?
Hur ser det ut i den staden egentligen? Mycket invandrare vad jag vet, men skulle man kunna bo där.?
Skulle själv aldrig bosätta mig i Slöddertälje men är väl relativt lugn där nu för tiden, undvik Västertälje, alltså typ Bårsta och Ronna.
__________________
Senast redigerad av Enisen 2018-01-15 kl. 18:54.
Citera
2018-02-22, 19:30
  #16
Medlem
RitchieValenss avatar
Bodde i staden hela min uppväxt i princip, 2002-2017 (december).

Samma skit som vanligt.. Araber som ska bråka, zigenare som går på stan och åker Mercedes. Osv osv.

Men i det stora hela tycker jag faktist Södertälje har blivit någorlunda lugnare än förr i tiden, runt 2008-2010.

Är själv vit, bodde i centrala delarna (Precis vid Maren) och hade nästan enbart polare som bodde i hovsjö, fornhöjden.

Fornhöjden är inte så illa, utan där kan man faktist känna sig relativt säker. Invandrare, visst. Men mestadels knegarfamiljer.

Hovsjö.. nja.. helt okej, men rekommenderar ej och gå där sena och mörka kvällar.

Ronna, det vet ju alla hur det är. Vilda västern. Där vill jag varken vara eller bo. Inte precis som att man blir beskjuten så fort man kommer dit, men ni förstår.

Ska man bo i Södertälje och ha lugn och ro, bo isåfall i Viksberg, Rosenlund, Ritorp eller Pershagen.

Radhusen i Saltskog är inte heller dåliga.
Citera
2018-02-22, 19:31
  #17
Medlem
RitchieValenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Skulle själv aldrig bosätta mig i Slöddertälje men är väl relativt lugn där nu för tiden, undvik Västertälje, alltså typ Bårsta och Ronna.

Nja, Bårsta är väl inte det finaste men definitivt inte farligt. Skulle nog hellre säga Geneta
Citera
2018-02-24, 00:32
  #18
Medlem
Bor själv i Södertälje. Kommer från sthlm från början

De finns bra och dåliga områden kring Södertälje.

Bra

Grusåsen
Mariehäll
pershagen

Dåliga

Ronna
Geneta
Hovsjö

Svartlistad kommun med hög brottslighet. Mest syrianer zigenare och annat löst pack. Bor själv mitt i stan där är det lugnt inga bilbränder och rån. Fantastiskt fin stad med en fin historia. Rekomenderar folk att flytta hit, du får mycket för pengarna då dess dåliga rykte drar ner priserna 🙂
Citera
2018-02-28, 23:14
  #19
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/bri...lagna-fonster/

Fräscht!

Hur har det kunnat gå så långt?

För tjugo år sedan var Västra Blombacka ett lugnt och sömnigt bostadsområde där normal svensk arbetarklass bodde.

Ett visst inslag av låginkomsttagare, tjugoåriga ungdomar som precis flyttat hemifrån och nån enstaka WT-individ kanske förkom? Och sen några enstaka arbetsamma och skötsamma invandrarfamiljer, men mestadels var området svenskt.

Som jag minns det i alla fall?

Det man kunde råka ut för var väl kanske nåt inbrott i källarförrådet kanske? Men området var sömnigt och tråkigt. Lugnt ställe rent generellt..
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2018-02-28 kl. 23:26.
Citera
2018-02-28, 23:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horowitzstein
Bor själv i Södertälje. Kommer från sthlm från början

De finns bra och dåliga områden kring Södertälje.

Bra

Grusåsen
Mariehäll
pershagen

Dåliga

Ronna
Geneta
Hovsjö

Svartlistad kommun med hög brottslighet. Mest syrianer zigenare och annat löst pack. Bor själv mitt i stan där är det lugnt inga bilbränder och rån. Fantastiskt fin stad med en fin historia. Rekomenderar folk att flytta hit, du får mycket för pengarna då dess dåliga rykte drar ner priserna 🙂

Känns som att andelen bra områden minskat i antal över tiden va?

Jag spenderade en stor del av min uppväxt i Södertälje.

Tycker väl såhär i efterhand att stan var klockren att växa upp i. Bra föreningsliv, lagom stor stad med mycket idrott att både utöva och se på. Ganska lugnt.. Vackra omgivningar och nära till Stockholm. Förvånades alltid när man träffade folk från andra delar av Sverige och möttes en kompakt negativ bild av Södertälje som stad. Det lät på andra som att det var ett svenskt Gotham City ungefär. Stämde inte alls med verkligheten! Tvärt om så var det en bra och lugn stad på alla sätt tycker jag.

Det som var dåligt var ett eftersatt gatunät med mycket potthål, visst problem med skadegörelse av busskurer kanske & mycket klotter i det offentliga rummet, och att det på den tiden var en mycket händelselös stad eftersom det är så nära upp till Stockholm. Lite dåligt utbud av affärer också under nittiotalet men det blev bättre nån gång från typ 97 och framåt ungefär.. Idag skriver lokalblaskan om centrumdöden så det kanske har vänt igen? Staden hade då som nu problem med ett dåligt självförtroende. Ett kroniskt sossestyre gjorde ju inte saker roligare direkt..

Sen var det ju också en arbetarstad. Jag upplevde inte Södertälje som nationens intellektuella centrum direkt. Det var ingen lärdomsstad att tala om.

De flesta av de riktiga problemen var relaterade till två områden i Södertälje. Hovsjö och Ronna/Ceneta. Därutöver fanns det flera lugna och trevliga bostadsområden där helt normalt folk huserade. Bodde man i en lugn del av Södertälje märkte man i stort sett ingenting av tung organiserad brottslighet.

Idag vet jag inte var jag skulle rekommendera folk att bo? Har ingen större koll på staden längre. Rosenlund, delar av Mariekäll och vissa av de centrala delarna kanske kan va nåt?
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2018-03-01 kl. 00:05.
Citera
2018-03-16, 02:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Vad tycker ni om staden Södertälje? Är det ett bra ställe att bo i?
Hur ser det ut i den staden egentligen? Mycket invandrare vad jag vet, men skulle man kunna bo där.?

Skumma igenom siffrorna på den här länken, det säger lite om kommunens och invånarnas kapacitet. Jämför med Sverigemedel för skojs skull.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...r/?region=0181
Citera
2018-08-03, 16:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Vad tycker ni om staden Södertälje? Är det ett bra ställe att bo i?
Hur ser det ut i den staden egentligen? Mycket invandrare vad jag vet, men skulle man kunna bo där.?

Södertälje är för det mesta en trevlig, ofta vacker (ofta ful) stad. Den är inte stor, men blir snabbt större. Om du inte går in för något annat är det mer sannolikt du vill kalla staden tråkig än farlig. Och dagarna staden känns för liten är det en pendeltågresa (eller expressbuss) till Stockholm.

Stadskärnan är inte så snygg, 1960-tals. Läget runt Maren är fint, och runt kanalen (när de blir färdiga med upprustningen till nästa år). De bygger också Norra stadskärnan, som blir något bättre än den gamla.
Citera
2018-10-12, 14:09
  #23
Medlem
Av TV-programmet "Södertäljepolisen" att döma bor det bara blattar där. Bara poliserna som är med som pratar riktig svenska. Har aldrig hört så många som pratar så dåliga svenska som i Södertälje. Får inte kidsen lära sig korrekt svenska i skolan?
Citera
2020-11-30, 15:56
  #24
Medlem
Skogswalds avatar
Hur är Västergård, närmare bestämt kring Lundbygatan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback