Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 20:08
  #1
Medlem
Hej har en öppen uttern 495 och skulle vilja installera ett batteri i båten som jag vill använda för att ladda min mobil och nån högtalare eller någon enklare belysning. Men vet inte riktigt vilka grejer som behövs för de, tänkte driva det på 12 volt
Citera
2018-01-14, 20:26
  #2
Avstängd
TB12Ps avatar
Det finns säkert marin batteri 1500 kr o uppåt.
Citera
2018-01-14, 20:36
  #3
Medlem
paerras avatar
En sån båt har ofta lite större motor >30hk. Har du El-start på motorn idag? I såna fall var du redan batteri.

Annars får du skaffa dig ett batteri. Gärna även koppla in det på motorn så den laddar när du kör.

Hör med någon du känner och är lite teknisk att hjälpa dig titta på det
Citera
2018-01-14, 20:40
  #4
Medlem
Aa idag har jag dragstart på båten så tanken var att jag isåfall får ta med batteriet hem ibland och ladda upp det. Men skulle va tacksam om någon kan länka till grejerna som isåfall behövs som exempel.
Citera
2018-01-14, 20:48
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Det finns säkert marin batteri 1500 kr o uppåt.

Köpte faktiskt ett 70 AH marin batteri på Biltema för några år sedan och det var 700kr (kanske någon "drive")...

Mitt tips är ju (till TS) att köpa ett kanske mindre batteri för (ännu mindre) pengar och samtidigt köpa någon billig (Kina/Aliexpress/Ebay) solcells controller och en typ 7-20 watts solcell och koppla ihop dessa... Och sedan bara köra ett cigguttag ifrån batteriet samt köpa en cigg laddare.

Batteriet (marin) kan ta lite urladdningar (vinter osv)... men solcellen/panelen går sönder om man inte har en kontroller krets (hände mig :-).

Så alltså... 1 st marinbatteri (600 kr?), en solcell (7-20w), 600 kr... cig uttag 50 spänn och en controller 100-200 spänn...

---edit

För TS...

Lite länkar...

Snabb kikade på Ebay... Du behöver ledningar och cigguttag givetvis... men typ detta hade nog fungerat... (går säkert om du letar lite till hitta billigare och bättre.. men som en start).

https://www.ebay.com/itm/30A-Solar-P...gAAOSw0bJZr-Y6

https://www.ebay.com/itm/YTX30L-BS-1...IAAOSwEVZaURR7

https://www.ebay.com/itm/12V-10W-Sem...QAAOSw3sRaUICH
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-01-14 kl. 20:55.
Citera
2018-01-14, 20:49
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Hej har en öppen uttern 495 och skulle vilja installera ett batteri i båten som jag vill använda för att ladda min mobil och nån högtalare eller någon enklare belysning. Men vet inte riktigt vilka grejer som behövs för de, tänkte driva det på 12 volt

Ett batteri och en sådan liten solpanel som laddar batteriet kan väl vara bra
Citera
2018-01-14, 20:59
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Köpte faktiskt ett 70 AH marin batteri på Biltema för några år sedan och det var 700kr (kanske någon "drive")...

Mitt tips är ju (till TS) att köpa ett kanske mindre batteri för (ännu mindre) pengar och samtidigt köpa någon billig (Kina/Aliexpress/Ebay) solcells controller och en typ 7-20 watts solcell och koppla ihop dessa... Och sedan bara köra ett cigguttag ifrån batteriet samt köpa en cigg laddare.

Batteriet (marin) kan ta lite urladdningar (vinter osv)... men solcellen/panelen går sönder om man inte har en kontroller krets (hände mig :-).

Så alltså... 1 st marinbatteri (600 kr?), en solcell (7-20w), 600 kr... cig uttag 50 spänn och en controller 100-200 spänn...

---edit

För TS...

Lite länkar...

Snabb kikade på Ebay... Du behöver ledningar och cigguttag givetvis... men typ detta hade nog fungerat... (går säkert om du letar lite till hitta billigare och bättre.. men som en start).

https://www.ebay.com/itm/30A-Solar-P...gAAOSw0bJZr-Y6

https://www.ebay.com/itm/YTX30L-BS-1...IAAOSwEVZaURR7

https://www.ebay.com/itm/12V-10W-Sem...QAAOSw3sRaUICH

När jag dubbelkollar laddkontrollern så har den faktiskt 2 USB kontakter redo... så om du enbart vill köra USB laddning så behöver du inte ens cigguttag samt ciggladdare...
Citera
2018-01-14, 23:25
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Såhär års rear båtfirmorna ut paket med solpanel, regulator och batteri.
Perfekt för dig!
Citera
2018-01-14, 23:52
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Hoppas att "enklare belysning" inte inbegriper lanternor, för sådana finns väl redan?

Jag skulle lösa det följande: Ett MC-batteri som kan enkelt plockas hem för att laddas, dvs. lätt att bära, diodbelysning som drar ytterst lite, en powerbank kanske
för mobiltelefonen, och när det gäller radio/högtalare en uppladdningsbar blåtandshögtalare som tål vattenskvalp. Handhållen VHF som marinradio.

Lösningen kan kompletteras med solpanel för längre utflykter än två dygn. (Beräknar batteriet att räcka två dygn vid normal användning).

Allt (utom solpanelen och regulatorn) kan lätt plockas hem, så slipper sakerna bli stulna.

Exempel på utrustning:
Batteri 12v, 20AH 649:-
Marin solpanel 40w 2000:-
Regulator till elsystemet inklusive uttag för USB-laddning
Vattentät högtalare 777:-
Marin diodbelysning

Sedan tillkommer kablage och installation och diverse skruvar. Men borde bli ett hyfsat elsystem för TS lilla båt. Räcker inte 20AH kan man alltid skaffa ett större batteri, men blir kämpigare för solpanelen att ladda då.
Citera
2018-01-15, 08:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Aa idag har jag dragstart på båten så tanken var att jag isåfall får ta med batteriet hem ibland och ladda upp det. Men skulle va tacksam om någon kan länka till grejerna som isåfall behövs som exempel.
Även snurror (> 8 hp) med manuell start brukar ha ett Ladduttag under en liten gummiplupp nånstans långt fram på snurran.

Jag tycker att du även bör försöka använda det UTÖVER solcell -> MC-batteri -> powerbank -> usb enigt tipsen du redan fått.
Citera
2018-01-15, 22:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Hej har en öppen uttern 495 och skulle vilja installera ett batteri i båten som jag vill använda för att ladda min mobil och nån högtalare eller någon enklare belysning. Men vet inte riktigt vilka grejer som behövs för de, tänkte driva det på 12 volt

Jag hör dig, har du ett batteri för motorn så brukar det räcka. Du har nu 12V och få det till USB-volts får du enkelt på "flee" Ebay för 8$ pryl, som ger en omvandling från 12V till usb enkelt..sedan har vi micro eller nano?
Citera
2018-01-16, 18:05
  #12
Medlem
Hjertmans har bra pris på solpaneler just nu, de som inte är böjbara är väldigt billiga
https://www.hjertmans.se/search?q=solpanel

Du måste ha ett relä också

Det relä som visades från ebay är antingen fel på eller väldigt billig.

Mekonomen brukar ha extrapris i månadsskiftet april maj med en massa fritidsbatterier ca 75 ah
till bra pris
Kom ihåg att aldrig ladda ut ett batteri, helst inte mer än hälften, du bör ha kontroll av volttalet med en multimeter etc, vilospänningen skall inte vara lägre än ca 12,2 - 12,3 volt.
Ett sådant här batteri är tungt att bära men det finns handtag, eventuellt behöver man inte ladda upp det över sommaren om man har ett stort batteri och inte använder det mycket.

Om du köper en solpanel så laddar du upp det under veckorna och du behöver aldrig ta hem det, mer än till vintern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback